کاهش صوری نرخ ارز در روزهای اخیر

یک استاد دانشگاه معتقد است کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر کاملا صوری است.

به گزارش تحریریه، عبدالمجید شیخی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی نیز با اشاره به اتفاقات اقتصادی اخیر در کشور و صدور کیفرخواست برای رئیس‌کل سابق بانک مرکزی اظهار کرد: اگر همه حوادث چند روز گذشته را در کنار هم بگذاریم، باهم در یک مسئله قابل اجتماع و حساب‌شده هستند.
 
وی افزود: باندی فساد طلب در حال برنامه‌ریزی توطئه جدید هستند تا آبروی ازدست‌رفته و وجاهت اجتماعی از بین رفته توسط خودشان را به دست آوردند و به دنبال این هستند تا کلاه جدیدی سر مردم بگذارند و در انتخابات پیش رو رأی بیاورند.
 
شیخی با بیان اینکه دروغ‌گو حافظه ندارد، بیان کرد: دولت متشتت، بی‌برنامه و بی‌سواد برای اداره اقتصاد کشور، مرتباً در هشت سال گذشته و در شرایط مختلف همه‌شان سخنگوی دولت بودند؛ یعنی از رئیس‌جمهور تا حتی معاونان وزرا هرکدام یک نظری دادند و تشتت آرایشان برای مردم برملا شد.
 
این استاد دانشگاه عنوان کرد: اخیراً هم معاون اول رئیس‌جمهور و هم رئیس دفتر رئیس‌جمهور لو دادند که دلار توسط خودشان دست‌کاری می‌شود و در واقع نبض بازار و سررشته کلاف نرخ ارز دست خودشان است.
 
وی با اشاره به صدور کیفرخواست «ولی‌الله سیف»، رئیس‌کل سابق بانک مرکزی به اتهام تضییع ۳۰ میلیارد دلار و ۶۰ تن ذخیره طلا تصریح کرد: این یک اقدام و عمل به‌موقع از سوی قوه قضاییه بود و توصیه ما هم این است که این پرونده تنها برای رئیس‌کل سابق بانک مرکزی باز نشود، چون در کشور ما و در محافل علمی و اجرایی این یک امر جاافتاده است که بانک مرکزی استقلال کامل از دولت ندارد و در واقع دستورات دولت را اجرا می‌کند.
 
کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: حیف‌ومیل کردن ۱۸ تا ۲۲ میلیارد دلار و یا حیف‌ومیل کردن ۶۰ تن طلا و اعطای آن‌ها به رانت‌خواران، حساب‌شده بوده و به دستور هیئت دولت صورت گرفته و شخص رئیس‌جمهور مسئول است.
 
وی بیان کرد: اگر تنها برای رئیس‌کل سابق بانک مرکزی این پرونده باز شود، بخش پنهان این توطئه بزرگ برملا نمی‌شود، بنابراین همه باند این توطئه بزرگ بایستی شناسایی و پاسخگو باشند.
 
شیخی در ادامه با اشاره به کاهش صوری نرخ ارز در روزهای اخیر گفت: این کاهش صوری توسط دولت در حال انجام است و هیچ اتفاقی هم نه در رفع تحریم‌ها افتاده و آن عامل مؤثر تحریم که آمریکا و باند صهیونیسم جهانی هستند هم هیچ حرکت جدیدی از خودشان نشان ندادند که حتی تأثیر روانی در بازار ارز داشته باشد، چه برسد به اینکه تأثیر عملی داشته باشد.
 
کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: گشایش‌های ارزی که این روزها دنبال می‌شود، از پیش طراحی شده بوده و در راستای مذاکراتی است که اسم آن نه مذاکرات فرسایشی بلکه فرسایش مذاکراتی است و برای انحراف افکار عمومی و برای دور زدن نظام جمهوری اسلامی انجام می‌شود و قصد براندازی در انتخابات را دارد.
 
وی تصریح کرد: این جریان به دنبال این است که توطئه سال ۸۸ دوباره تکرار شود که یک اغوای عمومی و یک شوک بزرگ را به‌صورت صوری و موقت در اقتصاد ایجاد کنند و با همکاری آمریکا و غرب یک ژست گشایش اقتصادی را به رخ مردم بکشند تا بتوانند تأثیر لازم را در انتخابات داشته باشند.
 
شیخی تصریح کرد: این مسائل باید در پرونده رئیس‌کل سابق بانک مرکزی به‌صورت وسیع باز شود و اینجا هم تعقیب مجرم پس از اعمال جرم مطرح نیست، بلکه مصالح کشور ایجاب می‌کند، مجرمانی که قصد دارند مجدداً جرمی را در قبل و بعد از ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ مرتکب شوند، پیشاپیش بایکوت شوند و جلوی اعمال جرم آن‌ها گرفته شود.
 
کارشناس مسائل اقتصادی در پایان گفت: این مسئله امروز برای محافل علمی و تحلیلی جامعه روشن شده که این جریان به دنبال آغاز یک براندازی جدید علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.

منبع: دانا

پایان/

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 9836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
      0 0
      چرا چرت میگید افزایش نرخ ارز صوری وبرای فشار برمردم وایجاد نا رضایتی بود نه کاهش نرخ ارز از خدا بترسید خدایی حرف بزنید نه جناحی
    • محمد خان IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
      0 0
      به جای اینکه استاد الکی نظر بدهد به نفع گروه خود.به جای چاپیدن پول بیت المال به دست کل نظام .فکری به حال مردم بکنید نه به جیب خود