آبخیزداری؛ پیشران در جهش تولید کشاورزی

رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی معتقد است نباید نقش آبخیزداری را در مسائل کشاورزی نادیده گرفت.

به گزارش تحریریه، وبینار علمی «ترویج، مدیریت هوشمند و جهش تولید» با سخنرانی محمدرضا جهانسوز «معاون اسبق وزیر جهاد کشاورزی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی» با همت دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. اهم مطالبی که توسط ایشان در این وبینار مطرح شد به قرار زیر است:

واردات گسترده محصولات کشاورزی

از سال 90 تا 97 بصورت میانگین سالانه بیش از 9 میلیارد دلار محصولات کشاورزی به کشور وارد شده است که در برخی محصولات مثل گندم کمتر و در برخی محصولات مثل دانه های روغنی بیشتر بوده است. بیشترین حجم واردات محصولات کشاورزی متعلق به دانه های روغنی است.

 در سال 1397 شاخص امنیت غذایی خانوارهای کشور به طور قابل تأملی کاهش یافته است و بیم آن وجود دارد که برای اولین بار پس از سال 1369 شاخص امنیت غذایی به کانال زیر 85 درصد برسد. پذیرش ناامنی غذایی برای ملتی که حدود 30 سال از وضعیت مطلوب امنیت غذایی برخوردار بوده به سادگی و به دور از حاشیه نخواهد بود.

تأکید مقام معظم رهبری بر خودکفایی در محصولات استراتژیک

مقام معظم رهبری همواره بر ضرورت خودکفایی در محصولات استراتژیک به ویژه گندم تأکید داشته اند. بنده قبلا هم گفته ام گندم ناموس کشاورزی ایران است و کسی که اعتقاد به خودکفایی گندم ندارد، اهمیت زیادی هم برای ناموس قائل نیست. به فرموده رهبر معظم انقلاب وظیفه اساسی دولت و دیگر قوا تلاش برنامه ریزی شده و بی وقفه برای خودکفایی به ویژه در زمینه کشاورزی است.

آبخیزداری؛ پیشران در جهش تولید کشاورزی

جهش تولید از ضروریات ملی است و مقام معظم رهبری سال گذشته را سال جهش تولید نامگذاری کردند و امسال نیز شعار سال متناسب با بحث تولید انتخاب شده است و انتظار مقام معظم رهبری این است که جهش تولید در سرسفره مردم دیده شود. طبق بیانات رهبر معظم انقلاب، آبیاری مدرن، آبخیزداری و آبخوانداری و امثال اینها از بخش های قابل توجه و جزو بخش های پیشرو در جهش تولید در بخش کشاورزی است.

چالش های اصلی بخش کشاورزی

از چالش های بخش کشاورزی می توان به کاهش رشد جمعیت، عدم توجه به تاکیدات ولایت فقیه در خصوص جایگاه کشاورزی، عدم توجه به محوریت روستاها، فقدان جامع نگری و توجه به عوامل و عناصر موثر در فرایند تولید، فقدان استاندارد سازی در تولید محصولات کشاورزی، فقدان آمار و اطلاعات دقیق و آمایش دقیق، نداشتن راهبرد مناسب و سامانه کنترل و نظارت، تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین، کم بودن متوسط بارندگی در ایران یک سوم (میزان تبخیر ایران 3 برابر میانگین جهان است)، فرسایش خاک بالا و تخصیص تنها 5 درصد از منابع عمومی به بخش کشاورزی اشاره کرد.

کشاورزی از آبخیزداری شروع می شود

یکی از مسائل اساسی بخش کشاورزی و جهش تولید در این بخش آن است که ما به جهش تولید در بخش کشاورزی نگاه سیستمی نداریم. تولید در بخش کشاورزی از منابع طبیعی و آبخیزداری شروع می شود. نمی توان آبخیزداری را در جهش تولید نادیده گرفت بعد بتوان آب مورد نیاز بخش کشاورزی را تأمین کرد.

فاصله 21 برابری تولید متوسط کشوری با کشاورزان نمونه

فاصله زیادی در تولید محصولات کشاورزی بین کشاورزان نمونه و تولید متوسط ملی وجود دارد؛ به طوری که این فاصله در محصولات زراعی تا 4 برابر و در محصولات باغی تا 21 برابر است و اینکه چرا کشاورزان نمونه توانسته اند، به این سطح برسند چیزی نیست جز علمی سازی کشاوزی. در این راستا، مهمترین راهکار ارتقای کشاورزی در کشور، علمی سازی، ترویج و هوشمند سازی کشاورزی است که این بحث مهم در سازمان بسیج جامعه کشاورزی در حال پیگیری است.

ترویج کشاورزی؛ وظیفه اصلی وزارت جهاد کشاورزی

ترویج رکن اصلی و اساسی در جهش تولید در کشاورزی است و جهش تولید در کشاورزی و منابع طبیعی به وقوع نخواهد پیوست مگر با ترویج به شیوه نوین و جدید که در برگیرنده مسائل اصلی حوزه کشاورزی باشد. مروجان کشاورزی باید مجهز به سلاح علم و تکنولوژی شوند و در این راستا بزودی در سازمان بسیج جامعه کشاورزی، قوی ترین سیستم های های کمک عملیاتی را در اختیار مربیان خواهیم گذاشت و امیدواریم یک حرکت ویژه در جهش تولید داشته باشیم.

اعتقاد راسخ دارم که وظیفه اصلی وزارت جهاد کشاورزی ترویج است و اعتقاد دارم ترویج رکن اساسی حرکت ما در کشاورزی است و ترویج یک روح است در کالبد کشاورزی. اگر بخواهم نگاه قرآنی داشته باشم ترویج شجره طیبه است.

پایان/

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵
کد خبر: 9870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =