پان ترکیسم وحشیانه ترکیه یک مشکل جهانی است

تارنمای «ولتیر نت» اعتقاد دارد ایدئولوژی نژادپرستانه ترکیه از آن جهت یک مشکل جهانی است که سویه های تمامیت خواه گوناگونی را از نسل کشی مردم مسیحی ارمنستان تا ناسیونالیسم دینی «رجب طیب اردوغان» را تجربه کرده است، اما از کرده های پیشین خود پشیمان نیست.

به گزارش تحریریه، تارنمای «ولتیرنت» در تحلیلی آورده است: ترکیه یک‌بار دیگر از پیامدهای اقدامات خود در «ناگورنو  قره‌باغ» (قره باغ کوهستانی) جان سالم به در برد. این موضوع احتمالا امروز در مرکز توجه پنتاگون قرار دارد و می خواهد ترکیه را مانند همه کشورهای دیگر در خاورمیانه نابود کند.

اما مشکل این است: این خطر وجود دارد که آتش جنگ بی‌پایان ادامه یابد. دشمن نه اردوغان، نه کشورش ترکیه و نه متحد او آذربایجان است بلکه این ایدئولوژی برتری جویانه و نژادپرستانه ترکیه است که دشمن واقعی محسوب می شود.

ترکیه در حال حاضر به عنوان یک مشکل جهانی در نظر گرفته شده است، حتی اگر ایالات متحده، اتحادیه اروپا و روسیه از پذیرش این واقعیت امتناع ورزند.

بیایید توضیح دهیم که ترکیه به چه معنا برای همه دنیا مشکل ساز شده است.

جهان ایدئولوژی‌های مربوط به تمامیت خواهی را رد می کند زیرا این ایدئولوژی ها مسئول قتل های بی شمار و رنج بشریت بودند. فاشیسم، نازیسم، کمونیسم، همه آنها مورد آزمایش قرار گرفتند و سرانجام توسط تاریخ رد و رها شدند.

تنها ایدئولوژی تمامیت خواهی که آزمون زمان را تحمل می‌کند، ایدئولوژی نژاد پرستی ترکیه است که در قرن بیستم اشکال مختلفی به خود گرفت؛ مانند نژادپرستی ناسیونالیستی (و اسلام گرایانه) از نئوترک ها که توسط «مصطفی کمال آتاترک» و گرگ های خاکستری صورت گرفت و در قرن بیست و یکم در زمان «رجب طیب اردوغان» ویژگی های قوی اسلام گرایی نیز به آن افزوده شد.

این ایدئولوژی تمامیت خواهی باعث نسل کشی مردم مسیحی آناتولی شد که در دوره سال های ۱۹۱۴ تا ۱۹۲۳ به اوج خشونت خود رسید.

همه می دانند که در آن زمان چه اتفاقی افتاده است. به ویژه ایالات متحده از زمانی که دیپلمات های ارشد آن دوره مانند «هنری مورگنتا» و «جورج هورتون» در گزارش ها و کتاب های خود وقایع خونین آن دوره را ثبت کرده اند.

این برای انگلیس نیز امری شناخته شده است زیرا وقتی پس از معاهده مودروس کنترل «قسطنطنیه» پایتخت امپراتوری عثمانی را در دست گرفت، بنا به درخواست ارامنه، سلطان را مجبور به ایجاد دادگاه های نظامی برای طراحان این نسل کشی کرد. در حقیقت، وقتی ملی گرایان در ترکیه پس از اولین محکومیت ها و به دار آویختن مجرمان واکنش نشان دادند و شورش کردند، انگلیس متهمان را به «مالت» کشوری در جنوب اروپا منتقل کرد و دادگاه ها در آنجا ادامه یافت. فقط هنگامی که انگلیس با مصطفی کمال آتاترک معامله کرد، دادگاه ها را متوقف کردند و مقامات متهم به نسل کشی را با چهار افسر انگلیسی که توسط نیروهای مصطفی کمال در شهر وان دستگیر شده بودند، مبادله کردند. با این حال، پرونده های دادگاه های مالت هنوز در سوابق انگلستان وجود دارد و آن کشور بهتر از دیگران می داند که در آن دوره چه اتفاقی افتاده است.

انگلیس کشوری بود که در معاهده «لوزان» در تاسیس جمهوری ترکیه، نقشی اساسی داشت و همچنان این کشور طرفدار مصطفی کمال باقی ماند. بنا به گفته منتقدان وی در ترکیه که او را عامل امپریالیسم انگلیس می نامند، کمال سوگند ملی را نقض کرد، کرکوک و موصل را به انگلیسی ها واگذار کرد، خلافت را منسوخ کرد و با اسلام زدایی کردن ترکیه تحت پوشش یک «دولت سکولار» پیش رفت.

بنابراین انگلستان به عنوان کشوری با روابط و قراردادی قوی با مصطفی کمال و «عصمت اینونو» توانست در ترکیه نفوذ داشته باشد. بنابراین برای لندن غیرممکن بود که مساله نسل‌کشی را علیه یونانیان، ارامنه و آشوریان دنبال کند. ایالات متحده طرف قرارداد نبود و به همین دلیل پیمان لوزان را امضا نکرد و طبق ادبیات ترکیه، دقیقا به دلیل جنایاتی که توسط ترکان جوان و کمالیست ها انجام شد، تا سال ۱۹۲۷ از به رسمیت شناختن جمهوری ترکیه امتناع کرد و گفت، این دولت نتیجه جرایم علیه بشریت است. در آن زمان روح «وودرو ویلسون» و روح ارزش های جهانی انسانی هنوز در ایالات متحده حاکم بود.

اما پس از جنگ جهانی دوم و تاسیس ناتو، ایالات متحده رهبری نفوذ ژئوپلیتیکی در ترکیه را از انگلیس گرفت و همه چیز را در حالی که چشم خود را بر سیاست های نسل کشی و غیرانسانی ترکیه که به طور مداوم در حال انجام بود می بست، فراموش کرد.

بنابراین، بیش از یک قرن با این ایدئولوژی، ایدئولوژی تحمل صفر برای هر چیز غیرترک و غیرمسلمان ادامه یافت و به پاک‌سازی قومی ادامه می‌دهد و حتی ویژگی‌های یک ملت را تغییر می‌دهد، سپری شده‌است.

سیستم قدرت در ترکیه چنان سخت و بی رحمانه است که به هیچ کس اجازه نمی دهد ایدئولوژی نژادپرستانه ناسیونالیسم ترک را زیر سوال ببرد. این ناسیونالیسم تهاجمی همیشه جنبه ای از جهاد یعنی جنگ مقدس برای اسلام را در خود جای داده بود اما اکنون تحت سلطه اردوغان، نژادپرستی ترک به تدریج ویژگی های اسلام فاشیسم را به خود گرفته است.

بنابراین، ما با کشوری بدون احساس پشیمانی روبه رو هستیم که بنیان و مولفه های اصلی آن مرگ، ویرانی، نسل کشی و پاکسازی قومی است و نمی تواند از شر آنها خلاص شود.

همانطور که این گزارش در حال نوشتن است، حوادثی که امروز در عفرین و سرکانیه علیه کردها اتفاق می افتد، تکرار دقیق سیاست های اعمال شده در مورد سایر نسل کشی ها و پاکسازی قومی است.

آنچه امروز با حمایت اردوغان و دولت وحشی او در دادگاه کوبانی در آنکارا، علیه کردهایی که داعش و تروریست های جهادی را سرنگون و مورد ضرب و شتم قرار دادند، اتفاق می افتد، تکرار شیوه های خونین گذشته دولت ترکیه است. تهدیدهای ترک ها حتی علیه ایالات متحده در مورد این مساله نشان می دهد که ترکیه تا زمانی که آغشته به این ایدئولوژی نژادپرستانه باشد، یک مشکل جهانی است.

پایان/

۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 9988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 24
    • نظرات در صف انتشار: 2
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • David US ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      16 14
      یاشاسین تورکیه ...
    • مدافع ولایت IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      7 6
      ما که از این مقاله هیچ نتیجه ای نگرفتیم جز این که نویسنده اهل سنت و دشمن اسلام و پیشرفت آن هستش
    • پان فارس متوهم IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      19 13
      تروریست های غارنشین پان فارس تو عراق سوریه افغانستان و ..مردم عادی رو قتل عام کردن خودتون رو هرچی نژادپرستی کم کردید
    • محمد IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      11 7
      این مزخرفات از نوع ترک هراسی است
    • مدافع ولایت IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      12 5
      از این مقاله می توان این نتیجه را گرفت که نویسنده یک پانکرد می باشد
    • حسن تبریزی IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      13 6
      متاسفانه حتی یک خط جمله مستدل و مستند در تمام نوشته موجود نیست، بیشتر شبیه فحش بی هدف یک ضد ترک هست که در اولین جمله مشت خودش رو باز کرد!
    • ناشناس SG ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      8 3
      نویسنده ی این مقاله، خواسته تهدید کنه ولی حرف بسیار خطرناکی زده که به نوعی اعتراف به جنایت هست. (ترکیه یک‌بار دیگر از پیامدهای اقدامات خود در «ناگورنو قره‌باغ» (قره باغ کوهستانی) جان سالم به در برد. این موضوع احتمالا امروز در مرکز توجه پنتاگون قرار دارد و می خواهد ترکیه را مانند همه کشورهای دیگر در خاورمیانه نابود کند.) یعنی کشورهای دیگر در خاورمیانه رو هم پنتاگون نابود کرده؟ این حرف برای آمریکا میتونه مسئولیت های حقوقی و کیفری بالایی داشته باشه
    • TR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      12 18
      ... جوجه فاشیست فارسی کردی
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      13 10
      نژاد پرست خود شما فارس ها هستید که حتی برای اسامی ترکی قانون تصویب می کنید!
    • یاشار IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      11 8
      بوی سوختگی میاد
    • رضا IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
      9 7
      واقعا چرت نوشته
    • تورک US ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
      12 9
      فاشیسم فارس... بیچاره تمامیت خواه در اقلیت چقدر وحشت داره از تورکها
    • اراز CA ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
      8 8
      بالام جان بنظر نویسنده این مقاله باید ارمنی باشد یا با یک کرُد دیگر دو نفری به ترکیه فحش داده اند. قدیمها نویسندگان - راوی ها مثل جواهر لعل نهرو بیطر فانه مسایل سیاسی یا تاریخی را شرح می داند اما حالا طرف عصبانیت و فحش های خود را بنام مقاله منتشر می کند رسانه فارس زبانها هم هر نوشته ای علیه ترکیه باشد به سیاه و سفیدش نگاه می کنند و می گویند حتی یک سنگ گوچک هم به طرف تورک ها بیندازی غنیمت است و منتشر می کنند. برای همین هم اصلا نویسنده این فحش نامه را معروفی نکرده اند فقط یک اسم گذاشته اند . فارس هندی تبار
    • گرگ خاکستری IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
      9 10
      این مقاله را هر کسی نوشته یاوه سرایی را به حد اعلا رسانده. ارامنه بیش از 700 هزار نفر را به رهبری اوازیان در شرق ترکیه قتل عام کرد که اکثرا هم کرد بودند، طوری که حتی یک خانه سالم باقی نماند، در ارومیه سیصد هزار نفر را به رهبری مارشیمون قتل عام کردند. ارمنستان امروزی در آن دوران بیش فتاد درصد از جمعیت اش و قره باغ بیش از نود درصد از جمعیت اش ترک بودند که بیش از یک میلیون نفر آواره و قتل عام شدند. تا جایی که ارتش ارمنستان می خواست با پشتیبانی روسیه فرانسه انگلیس باکو را نیز پاکسازی نژادی کند. که اگر نوری پاشا و انور پاشا نبودند امروز در جمهوری آذربایجان و آذربایجان جنوبی و شرق ترکیه هیچ ترکی باقی نمانده بود. بله آتاترک ملی گرا های ترک قیام کردند و بیش از 3 هزار ملوان انگلیس را به دریا ریختند و خائنین یونانی ارمنی روس انگلیس فرانسه را مجازات کردند و باز هم خواهند کرد. از جنگ جهانی به امروز ملت های گرجی تاتار مجار مردم بالکان یهودیان اسپانیا مردم عراق و سوریه از قتل عام ها و توحش اروپایی به ترکیه پناه آورده اند اما به یونان ارمنستان روسیه فرانسه هیچ کسی پناه نبرده.
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
      8 12
      چرا شما با بهانه پان ایرانیست پان فارسیسم رو هم تحمیل ملت ایران میکنید واز حق زبان مادریشان محروم میکنید فرزندان ما مجبورن به جای زبان مادیر زبان فارسی یاد بگیرن
    • حسن حبشي IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
      8 7
      این نظر دقیقا ضد ترکی ودور از واقعیت می باشد ارامنه وکردها با تبانی نه یکبار بلکه چندبن باردر آذربایجان ترکها را قتل عام کردند وشکم مادران بادار را پاره می کردند ولی این مطالب هیچ وقت گفته نمی شود الان هم پ. کـ. ک با ارمنی ها هم دست است هبچ وقت ارمنی ها که ستون پنجم کشورهای اروپابی بودند ودر نابودی امپراتور عثمانی نقش داشتند واز درون به آن کشورضربه می زدند گفته نمی شود.هیچ قومی بیش از ترکها در جنگ هاکشته نشده اندوابن را تاریخ گواه است
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
      1 5
      به فرض پنتاگون ترکیه را به بهانه پان ترکیسم نابود کرد آنوقت اسم این عمل امریکا پان امریکاست یا پان کشتار یا پان منفت یا پان اربابی یا چه پان دیگر خوهد بود ایادی امریکا جنایت کار دست به قلم شدند وای از آن روز
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
      3 6
      فحش نامه است یا مقاله؟ یه مشت مزخرفات ، عقده ها و توهمات ذهنی خود را سر هم کرده طفلکی آخی نازی....
    • علی IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
      2 4
      واقعا متاسفم برای این نظر،واین بی اخلاقی وسایت قطره که اینچنین برضد ترکها ویک کشور مسلمان همسایه این گونه نظرمی دهد.مطلب به قدری سخیف است که به نظرمی رسد تنها ازقلم یک عضو فعال پ ک ک و... چنین جسارتهایی تراوش نماید.
    • دانیال IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
      6 3
      بیان خطر فاشیست و تروریست حکومتی بانترک برای بشریت
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
      2 8
      برادر سایت ، این چرندیاتو اول خودت بخون بعد اینجا بتایپ ، یعنی حد شعور نویسنده در حد لیگ دسته پنجم افغانستان هم نمیشه ، یا کورد یا ارمنی یا یه مغز یخمکی دیگر بوده .
    • خ.خ.اهری IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      5 4
      هم نوشتن چنین مقاله و هم ترجمه اش فقط از ذهن مریض ترک هراسی بوجود می آید. چگونه و چرا از آزادسازی سرزمین اشغال شده قره باغ توسط اردوغان ناراحت است.این درحالی است که حتی زنگزور نیز تا دوره پس از تشکیل جامعه ملل و سازمان ملل ترک نشین و مسلمان نشین بوده است.این تفکر حمایت از اشغالگری ریشه در نژادپرستی ایران شهری دارد و مبین افکار ما ایرانی های مسلمان نیست
    • تارا عسگری IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      0 1
      شکل جهانی نیست مشکل کخهکشانی است . اخه پرفسور کسی که از حق خودش دفاع میکند مگه حق ندارد چه کار کند ب نظر شما بزرگوار که دارای چندین ...
    • چایپارا IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      2 8
      پان یعنی نادیده گرفتن تاریخ هویت وزبان اقوام دیگرمثل فارسها در حالیکه تورکیه چنین منطق و نگرشی ندارد به هویت و تاریخ وزبان خود اهتمام ورزیده وبها می دهد کجای این پان تورکیسم می شود