مهدی علیپور
-
نقد فیلم "گورکن"/فیلم
سوده زنی مطلقه است که همراه با پسرش زندگی می کند. یکی از روزها پسر از مدرسه به خانه نیامده و سوده بشدت نگران می شود. پس از مدتی فیلمی بدست سوده می رسد که طی آن مشخص می شود پسر را گروگان گرفته اند و ...
-
نقد فیلم گورکن؛ تمام بدبختیها زیر سر گورکنها است
برای آنکه بیننده در فضایی پر از شک و ابهام قرارگیرد باید شخصیت هایی کاملا تعریف شده و قابل همذات پنداری خلق شده تا با اوج و فرودهایی که در فیلم وجود دارد اضطرابی همراه با کنجکاوی به بیننده منتقل شود.
-
برای مقابله با خطر اقتصادی روسیه و چین باید متحد شویم
فیلمساز بر اساس دو عنصر خانواده و بحران اقتصادی در قالب فیلمی علمی تخیلی سعی کرده است حس اتحاد و همدلی را در مخاطب آمریکایی خود ایجاد کند.
-
نقد فیلم خشم انسان (wrath of man)؛
هیچ وقت یک پسر را جلوی پدرش نکُشید؛ شاید او... /فیلم
مردی مرموز برای کار به یک شرکت حمل و نقل پول مراجعه کرده و با نمرات متوسط در آزمون شرکت، استخدام می شود. ولی کم کم مشخصی می شود که او توانایی های بسیار بالایی دارد.
-
نقد فیلم خشم انسان (wrath of man)؛
هیچ وقت یک پسر را جلوی پدرش نکُش؛ شاید او...
فیلمساز با شاخ و برگ دادن به یک داستان یک خطی ساده و نیز تبدیل آن به داستانی غیرخطی توانسته بیننده را پای یک ماجرای تکراری بنشاند.
-
نقد فیلم "کسانی که آرزوی مرگ مرا میکنند"؛
وقتی آنجلینا جولی یک تنه کودکی را از دست قاتلان نجات داد
فیلمساز سعی کرده است با حضور آنجلینا جولی و تکرار ایده ای قدیمی، از مردم آمریکا قهرمان بسازد.
-
نقد فیلم هیچکس؛ هیچ وقت یک آمریکایی را تهدید نکن
فیلمساز سعی کرده با ضرباهنگی مناسب، ضعفهای فیلمنامه را پوشانده و از شخصیت اصلی فیلم یک قهرمان بسازد.
-
نقد فیلم گودزیلا در برابر کنگ؛ چین را مهار نکنید، دنیا را به آتش می کشد
فیلمساز آمریکایی آشکارا این هشدار را به دنیای غرب می دهد که در صورتی که چین مهار نشود تبدیل به یک هیولای ویران کننده می شود.
-
نقد فیلم بعد از تو ؛ شب گردی یک فاحشه یا یک شکست خورده عشقی؟
فیلمساز به دلیل نداشتن عنصر هدف، نتوانسته آنچه در ذهنش بوده را به نمایش بگذارد.
-
نقد "فیلم زیر نور کم" ؛ خاطره بازی یک ذهن بیمار
فیلمساز سعی کرده است با عناصر شاخص سینمای هنری خصوصا تاکید بر عنصر تصادف فیلمی هنری بسازد.
-
نقد فیلم Come True
به دنیای کابوسهای من خوش آمدید
فیلمساز با استفاده از دو ژانر علمی تخیلی و وحشت سعی کرده است در عین ایجاد فضایی پراضطراب، وحشتی پایدار را در بیننده بوجود آورد.
-
نقد فیلم موریتانی / The Mauritanian
خیلی ممنون که پوستم را در گوآنتانامو کندید
فیلمساز با هوشمندی سعی دارد به بیننده القا کند که آمریکا ناجی جهان و مردم دنیا است و اگر مشکلی در اجرای عدالت پیش می آید، ساختار حاکمیت و قانونی آمریکا نقشی در ایجاد آن ندارد.
-
نقد فیلم یهودا و مسیح سیاه؛ فکر شورش را هم نکنید؛ همه چیز تحت کنترل پلیس است
فیلمساز سعی کرده است با تقلیل یک جنایت سیستمی به یک جنایت فردی، اف بی آی را پاک و بیگناه جلوه دهد.
-
نقد فیلم دادگاه شیکاگو 7؛ برای جنایات بایست و کف بزن
دادگاه شیکاگو 7 از نوع فیلمهای دادگاهی است که در آن فیلمساز با تیزهوشی تمام فساد سیستم قضایی آمریکا را محدود اغراض شخصی برخی افراد فاسد در این سیتسم کرده است.
-
نقد فیلم حفاری؛ شخم زدن زمین برای تاریخ جزیره کوچک انگلیس
فیلمساز سعی کرده است در یک گزارش تاریخی، وسعت تاریخ کشور جزیره کوچک انگلستان را به تصویر بکشد.
-
نقد فیلم اخبار جهان؛ قهرمانی از دیار ایالات موتلفه آمریکا
فیلمساز سعی دارد در سفری اسطوره ای از یک کاپیتان بازنشسته آمریکایی قهرمانی جذاب بسازد.
-
نقد فیلم تکه های یک زن؛ همه مردها اضافی اند
تکه های یک زن از نوع فیلمهایی با محوریت زن است که می خواهد سیر تحولی شخصیت زن ضعیف تا زن قوی و مستقل را نشان می دهد.
-
نقد فیلم مردن در آب مطهر؛ توهین فیلمساز افغانی به ایرانیان
فیلمساز تمام تلاش خود را کرده است تا ثابت کند مهاجرت افاغنه به ایران از چاله به چاه افتادن است.
-
نقد فیلم تاریک و شرور؛ شیطان ملحدین را می کشد
از دهه 70 میلادی تا کنون خانواده یک از عوامل مهم فیلمهای ترسناک بوده و در بسیاری از آنها عناصر وحشت زا هسته خانواده را هدف قرار می دهند.
-
نقد فیلم مرحله رئیس؛ ساخت قهرمان آمریکایی با حلقه زمان
فیلمساز با قرار دادن قهرمان داستان در یک حلقه زمان سعی دارد شخصیت او را تکامل بخشیده و همزمان با خروج قهرمان از حلقه زمان، از او یک منجی جهانی بسازد.
-
نقد فیلم چاقوکشی؛ معمایی برای حل مشکلات آمریکا
فیلمساز اصول ساختار روایی در فیلم چاقوکشی را انقدر با دقت و ظرافت در بستر ژانر معمایی جنایی در کنار یکدیگر قرار داده است، که به خوبی توانسته اثری چند وجهی بسازد.
-
نقد فیلم ناگهان درخت؛ نوستالژی بازی یک ذهن آشفته
ناگهان درخت، داستان زندگی مردی به اسم فرهاد است که در سه دوره کودکی، جوانی و میانسالی نشان داده می شود.
-
نقد فیلم جمشیدیه؛ شروع خوب، پایان شعاری
جمشیدیه درامی است اجتماعی، که فیلمساز سعی دارد در آن به عاقبت شوم بسیاری از خشونت ها و درگیری های لفظی خیابانی بپردازد.
-
نقد فیلم سراسر شب ؛ تغییر زندگی با یک اتفاق ساده
فرامرز موتمن در فیلم در سراسر شب آدمهایی را نشان می دهد که دنبال گمشده ای هستند.
-
موسی حاتمی کیا؛ شخصیتی بی منطق در برزخ شک و تردید
سیر تکامل شخصیت های فیلمهای حاتمی کیا سرگردان در برزخی پر از حیرت و شک شروع می شود و در انتها بدون هیچ دلیل عقلانی ناگهان متوقف می شود. در حقیقت پای چوبین شخصیت فیلمهای حاتمی کیا بارها می شکند و هیچ وقت بر اساس برهانی محکم و آهنین به کمال نمی رسد.
-
نقد فیلم روزهای نارنجی؛ مردان ظالم، زنان بدبخت، مبارز خنثی
فیلم به نوعی از رقابت بین آبان (هدیه تهرانی) و کاظم (مهران احمدی) آغاز می شود. در سکانس ابتدایی فیلم نیز روی اختلافات بین آبان و کاظم تاکید شده و ذهن مخاطب در همان ابتدا درگیر همین رقابت می شود.
-
نقد فیلم تا ابد؛ بدبختی تا ابد ...
مفهوم کلی قصه درباره ربا و نزول است؛ موضوعی که در اجتماع بارها و بارها به اشکال مختلف با آن مواجه شده ایم. در واقع این فیلم با نگاهی اجتماعی و نویسنده با بیان دراماتیک به این موضوع پرداخته است.
-
پایتخت 6 ارتباطی با دیگر پایتخت ها ندارد، منتظر پایتخت 7 باشید!
پایتخت 6 ارتباطی با دیگر پایتخت ها ندارد و با سرعت به سمت بی اخلاقی و تمسخر همه چیز به پیش می رود که پایتخت 7 اوج آن خواهد بود.