نقد فیلم
-
نقد فیلم لبخند - Smile ۲۰۲۲
مرگت نزدیک است؛ لبخند بزن ...
فیلم لبخند در تلاش است با بهرگیری از ایده فیلمهایی چون حلقه و بکارگیری عناصر روانشناختی بیننده را در برزخ ذهنیت و عینیت نگه دارد.
-
نقد فیلم در جبهه غرب خبری نیست
آلمان ذلیل، حقیر و مفلوک
در حالیکه 3 سال از شروع جنگ جهانی اول می گذرد تعدادی از جوانان آلمانی برای جنگ وارد ارتش امپرواتوری آلمان می شوند.
-
نقد فیلم جواب منفی NOPE 2022
حمله موجودات فضایی به زمین
در سال 1998، در مقابل تماشاگران استودیو زمانیکه یک نمایش کمدی در حال پخش بود، یک از شخصیت های نمایش که یک شامپانزه بود، پس از اینکه با صدای بالون مبهوت شد، به چند نفر از همبازیهای انسانی خود حمله کرده و همه را به شکل بی رحمانه ای می کشد. تنها یکی از بازیگران که کودکی آسیایی است می تواند زیر یک میز پنهان شده و نجات پیدا کند...
-
نقد فیلم شکار Hunt
نمایش خشونت بی حد آژانس اطلاعات مرکزی کره جنوبی
شکار یک اکشن جاسوسی محصول۲۰۲۲ کره جنوبی بوده که در بخش غیر رقابتی در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ به نمایش درآمده است.
-
نقد فیلم قطار سریع السیر
سرنوشت گرایی از دل خون هایی که به دیوار پاشیده می شود
تعدادی آدمکش حرفهای در یک قطار سریع السیر جمع می شوند بدون آنکه بدانند سرنوشت قرار است حوادثی بسیار عجیب و خون بار را برای آنها رقم بزند.
-
فراستی خطاب به سازنده عنکبوت مقدس: تو سگ کی باشی...!
مسعود فراستی منتقد سینما و تلویزیون، فیلم عنکبوت مقدس را اثری مفلوک، حقیر، بی وطن و بی هم چیز خواند.
-
نقد فیلم هیولا سرشت
در فیلمهای ترسناک، شخصیت یا گروهی از اشخاص بازی در فضایی ناشناخته قرار می گیرند تا دچار هرج مرج شوند و ترس از دست دادن آنچه به آن بشدت دل بسته اند در دنیایی غیرقابل پیش بینی، کلیت فیلم را می سازد.
-
نقد فیلم بالا را نگاه نکن
چاره ای نیست، قشر متوسط نابود می شود
فیلم "بالا را نگاه نکن" در ظاهر جزو فیلمهای علمی تخیلی چپ و آزادی خواه محسوب می شود به این معنی که فیلمساز قرار است طی آن دولت فدرال، علم و ارتش را ناکارآمد نشان داده و روشهای آنها را بطور هجوآمیزی مورد نقد قرار دهد.
-
افشاگری فراستی از سانسور شدید در هالیوود/فیلم
جریان رسانه ای غربگرا همواره اینطور القا می کنند که در ایران فیلمهای سینمایی بشدت سانسور شده و اساسا فیلمساز ایرانی بر خلاف فیلمساز غربی نمی تواند آنچه می خواهد را بسازد. اما واقعیت عکس تبلیغات جریان رسانه ای غربگرا است.
-
نقد سریال "برف بی صدا می بارد"
پول مفت بی صدا در صداوسیما می بارد
سریال برف بی صدا می بارد در حقیقت سریالی ۳۰ قسمتی است که فیلمساز با آب بستن، آن را به سریال ۲۵۰ قسمتی تبدیل کرده است.
-
نقد فیلم های جشنواره فیلم فجر| موقعیت مهدی
نخستین ساخته سینمایی هادی حجازی فر با تمام موفقیت هایش کمبودهایی دارد که توجه به آن ها می توانست اثر را برجسته تر سازد.
-
نقد فیلم های جشنواره فیلم فجر| 2888؛ قاب های سیاه از سفیدی ها؛ غلبه صدا بر سیما
فیلم سینمایی 2888 درامی ضدجنگ در دل روزهای جنگ تحمیلی به حساب می آید. فیلمی فاقد مولفه های گونه دفاع مقدس که فاصله گذاری از این ژانر در انتخاب نام فیلم نیز بی تاثیر نبوده است.
-
نقد فیلم های جشنواره فیلم فجر| بدون قرار قبلی
بدون قرار قبلی سیر افاقی و انفسی انسان در احوالات خویشتن است. فیلمی که با دعوت شاعرانه از سوی امام هشتم آغاز شده و با مهمان نوازی ایشان ادامه می یابد.
-
نقد فیلم های جشنواره فیلم فجر| ماهان؛ مستند توریستی به نام ایران
ماهان فیلمی با مفهوم والا و اشراقی است که در بدترین فرم به مخاطب عرضه میشود. فرمی بهشدت ناامیدکننده که نتوانسته این مفهوم والا را بهدرستی قاب گرفته و مخاطب در مواجه با آن دچار ناامیدی میشود.
-
نقد فیلم های جشنواره فیلم فجر| درب؛ کارتپستالهای زیبا از ایران
درب فیلمی اجتماعی با یک ایدهای بهشدت ساده و نخنما است. شاید بیاغراق نباشد بگویم فیلمنامه آن از یک صفحه هم تجاوز نمیکند.
-
نقد فیلم های جشنواره فیلم فجر| شب طلایی؛ فروپاشی خانواده یا جامعه
شب طلایی ملغمهای از تمام فیلمهای ساختهشده در ژانر خانوادگی، اجتماعی، کارآگاهی و معمایی است. گویی هنگام تماشایی فیلم برشهای مختلفی از فیلمهای چون یک حبه قند، ارتفاع پست، جدای نادر از سیمین و غیره در یک کلاژ ناهمگون کنار هم میتواند دید.
-
نقد فیلم های جشنواره فیلم فجر| علف زار؛ لجن زاری به نام ایران!
علفزار اثر سردرگم است که تمام تلاش خود را برای پنهان کردن حرف سیاسی اش میکند به همین دلیل فیلم از روال منطقی و علی و معلولی خود خارج شده و با ضعف های شدیدی در فیلم نامه مواجه هستیم.
-
نقد فیلم های جشنواره فیلم فجر| مرد بازنده؛ بنبست عدالت
مرد بازنده فیلم پلیسی، معمایی و کارآگاهی است که تلاش دارد راز یک قتل و سیستم فساد در جامعه را برملا سازد اما فیلمساز دچار لکنت زبان شده و نمیتواند حرف خود را بهدرستی بیان کند
-
نظر غافلگیر کننده فراستی درباره جشنواره فیلم فجر + فیلم
مسعود فراستی منتقد معروف سینمای ایران در برای هفت نظر کلی خود درباره جشنواره فجر امسال را اعلام کرد.
-
نقد فیلم های جشنواره فیلم فجر| خائن کشی؛ تحریف تاریخ به شیوه کیمیایی
خائن کشی فیلم رئالیستی و تاریخی در بستر دهه 30 و شرایط سیاسی-اجتماعی آن دوران است که روایتی صادقانه ندارد.
-
نقد فیلم های جشنواره فیلم فجر| بی رؤیا؛ مخدوش سازی هویت
بی رؤیا فیلمی سرگردان میان ژانرهای معمایی، ماورایی، اجتماعی و سایکودرام است.
-
نقد فیلمهای جشنواره| شادروان؛ مرثیهای برای قبر خالی
فیلم تلاش دارد نگاهی توأم با احترام و تمیز به حومهنشینان شهر و مردم افغان داشته باشد. مهاجرانی که اغلب تصویر درستی از آنان نه به مخاطبان ایرانی و نه مردم شریف افغان نشان داده نشده است.
-
نقد فیلم بالا را نگاه نکن؛ قشر متوسط و فقیر محکوم به نابودی هستند
فیلمساز در فضایی علمی تخیلی به نقد رسانه ها، علم، دولت و ارتش آمریکا پرداخته و در سراسر فیلم به تمام آنها متلک می اندازد.
-
نقد فیلم نابخشودنی The Unforgivable؛ اسلحههایتان را کنار بگذارید و مردم را قضاوت نکنید
فیلمساز با یک درام اجتماعی سعی دارد به مخاطب این نکته را القا کند که قضاوت کردن مردم کار خطایی است.
-
نقد فیلم شب گذشته در سوهو؛ حمله ارواح سرگردان به دختری روستایی
کارگردان فیلم شب گذشته در سوهو در فضایی فانتزی و در چارچوب سبک فیلمهای جالو سعی کرده است تریلری روانشناختی را خلق کند.
-
نقد فیلم هنری پیر؛ چگونه یک آدمکش حرفه ای اسطوره می شود
فیلمساز از درون یک ماجرای وسترن سعی کرده است به بیننده این نکته را بفهماند که در آمریکا برای زنده ماند باید کشت.
-
نقد فیلم بدخیم
کشتار مردم با تومورهای بدخیم / فیلم
فیلمهای ترسناک به گونه ای ساخته می شود که یک انسان سازمان یافته را در دنیای غیرقابل پیش بینی قرار داده تا دچار هرج و مرج و به هم ریختگی شود. هر چه دنیای خلق شده در فیلم برای بیننده ناشناخته تر باشد، فیلمساز می تواند با برانگیختن حسی مبهم و در عین حال اضطرابی ممتد، او را از مواجهه با عناصر وحشت زا بیشتر بترساند.
-
نقد فیلم بدخیم/ کشتار مردم با تومورهای بدخیم
مدیسون که زنی باردار است در یکی از روزها با همسرش بر سر بچه دعوا کرده و شوهر مدیسون او را به سمت دیوار هُل می دهد و سر مدیسون بشدت مجروح می شود. در همان شب دعوا موجودی وارد منزل مدیسون شده و شوهرش را به شکل فجیعی می کشد.
-
نقد فیلم "گورکن"/فیلم
سوده زنی مطلقه است که همراه با پسرش زندگی می کند. یکی از روزها پسر از مدرسه به خانه نیامده و سوده بشدت نگران می شود. پس از مدتی فیلمی بدست سوده می رسد که طی آن مشخص می شود پسر را گروگان گرفته اند و ...
-
نقد فیلم گورکن؛ تمام بدبختیها زیر سر گورکنها است
برای آنکه بیننده در فضایی پر از شک و ابهام قرارگیرد باید شخصیت هایی کاملا تعریف شده و قابل همذات پنداری خلق شده تا با اوج و فرودهایی که در فیلم وجود دارد اضطرابی همراه با کنجکاوی به بیننده منتقل شود.