لوازم خانگی هم پرایدیزه می شود!

با ادامه ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور، سایه انحصار و نابود شدن رفاه مصرف کننده به این بازار هم سرایت می کند.

به گزارش تحریریه، عباس تابش معاون وزیر صمت با بیان اینکه دولت برنامه‌ای برای واردات لوازم خانگی خارجی از محل منابع بلوکه شده ایران ندارد، گفت: برای کاهش قیمت تمام شده تولیدات داخلی می‌توانیم با خارجی‌ها مذاکره کنیم... واردات لوازم خانگی در دستور کار نیست... شرکت‌های خارجی اگر شرایط ما را بپذیرند اجازه ورود به کشور خواهند داشت اما اگر شرایط ما را نپذیرند اجازه واردات نخواهیم داد. تا دیروز ما به دنبال تکنولوژی بودیم اما امروز خودمان تکنولوژی ساخت داریم. وقتی این تکنولوژی را داریم خارجی‌ها نمی‌توانند هزینه تکنولوژی ساخت را به ما تحمیل کنند. لذا با شرایط برابر می‌توانند با ما مذاکره کنند نه از موضع بالاتر که ما را استثمار کنند و هر وقت دلشان خواست کشور را ترک کنند.

ظاهرا معاون محترم صمت درک درستی از موضوع حمایت از تولید داخل ندارد. دعوای بازار دعوای فناوری نیست، دعوای بازاریابی و فروش است که هم از هزینه تمام شده و قیمتگذاری رقابتی تبعیت می کند و هم به بازاریابی هنرمندانه ارتباط دارد.

در ایران هنوز مسئولان مربوطه گمان می کنند مساله فناوری و ساختن در میان است و راه حمایت از تولید داخل را در بستن مرزها می دانند. با تداوم ممنوعیت واردات لوازم خانگی باید شاهد پرایدیزه شدن تدریجی بازار باشیم. طبق اظهارات صنف فروشندگان لوازم خانگی، 70 درصد از تولیدات انجام شده داخلی در انبارها دپو شده است که به قیمتگذاری بالا به دلیل نبود رقیب خارجی باز می گردد.

پایان/

۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 11431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =