انتقال آب دز به قم و کویر، طراحان ویران کردن زیست بوم ایران گزارش دهند!

10 سال از انتقال آب سرچشمه های دز به قم و برخی شهرهای کویری با بهانه کمک به آبخوان کویر مرکزی گذشت، از نتیجه کار گزارش دهید.

به گزارش تحریریه، 10 سال پیش خبر از افتتاح بزرگترین تونل انتقال آب خاورمیانه به قم و کویر مرکزی ایران رسید که با روش خجالت آور همیشگی عنوان "بزرگترین در خاورمیانه" به آن سنجاق شده بود. بازخوانی آنچه در روز افتتاح گفته شد نشان می دهد که با یک جریان فریبکار روبرو هستیم که جز به منافع خود به چیز دیگری نمی اندیشد.

تونلی با طول 36 کیلومتر که بخشی از طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود را عملیاتی می کند با حضور وزیر نیرو، معاون وزیر در امور آب و آبفا، استاندار قم،‌ جمعی از مدیران ارشد بخش آب کشور و نمایندگان مجلس افتتاح شد.

در توصیف طرح گفته شد که انتقال آب از دز به قم‌رود با حجم 181 میلیون مترمکعب آب شرب در سال به شهرهای خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، دلیجان، سلفچگان، ساوه و قم هدفگذاری شده است.

فریبکاری در روز روشن!

اتفاقات خوزستان مردم را به مساله سدها و کارکرد زیانباری که دارند حساس کرده است و بهتر می توانند به ماهیت طرح های گذشته پی ببرند. در توجیه این طرح ویرانگر ادعا کردند، با اجرای این طرح کسری آب در شهرهای مذکور جبران شده و با کمک به آبخوان ایران مرکزی، باعث ارتقاء کیفیت آب شهرهای هدف و ایجاد اشتغال می‌شود. با توجه به ضرورت انتقال آب به ایران مرکزی متناسب با افزایش جمعیت در این شهرها طی چند دهه‌ی گذشته، این طرح بزرگ با پیش‌بینی اتمام کار در 10 سال در سال 81 آغاز شد و بیش از 90 درصد کار در حال حاضر به انجام رسیده است.

میز سبک زندگی تحریریه باتوجه به لزوم عمل به وظیفه رسانه ای و انسانی خود نکاتی را مورد توجه قرار می دهد.

  1. هیچ ضرورتی برای انتقال آب به کویر مرکزی ایران وجود ندارد و انتقال آب شیرین از سرچشمه رودها؛ و نه حتی دلتای رودها؛ برای خنک کردن کارخانه های پتروشیمی، سیمان، کاشی، فولاد و ... غیرکارشناسی و خیانتکارانه است که نتیجه ای جز نابودی زیست بوم کشور ندارد. کویر مرکزی ایران جای ایجاد صنایع آب بر نیست و این صنایع باید به کنار دریا منتقل شوند.
  2. شهر مقدس قم نباید صنعتی شود و این شهر ظرفیت جمعیت بیش از یک میلیون نفری کنونی را ندارد. حداکثر جمعیت این شهر باید 250 هزار نفر و با مرکزیت حوزه های علمیه و مراکز فرهنگی باشد. تبدیل کردن قم به یک شهر مملو از کارخانه؛ و سپس انتقال آب از سرچشمه رودهای غرب برای تامین آب کارخانه ها، تنها به ایجاد بدبینی نسبت به نهاد عزیز روحانیت منجر می شود و باید سریعا متوقف شود.
  3. اینکه وزارت نیرو و دارودسته پیمانکاران هیچگاه دست از افتتاح پروژه های انتقال آب بر نمی دارند نشان از پیچیدگی شدید موضوع دارد و لزوم ورود پدافند غیرعامل کشور و نهادهای امنیتی به موضوع ضروری است. جریانی چندوجهی اصرار دارد روند نابود کردن زیست بوم ایران را با صرف صدها میلیارد دلار از جیب خود مردم به پیش براند.
  4. نه تنها اجرای پروژه های در حال انجام انتقال آب باید متوقف شود، بلکه باید پروژه های قبلی هم با یک برنامه ریزی جامع و سریع؛ معکوس و جمع آوری شود و با شیرین سازی آب دریا آب شرب مردم کویر مرکزی ایران در صورت عدم امکان تامین از محل؛ که معمولا امکانپذیر است؛ تامین شده و صنایع آب بر هم به کنار دریا منتقل شود.
  5. طرح به اندازه یک سر سوزن به آبخوان مرکزی ایران ربط پیدا نمی کند و این آب را به زمین تزریق نمی کنند! استفاده از کلمه "آبخوان" با هدف انحراف اذهان از ماهیت ویرانگر پروژه جدید انتقال آب به رسانه ها درز داده شده است. با یک جریان ضدملی و فریبکار که در تصمیم گیری و اجرا قدرتمند است مواجهیم! 10 سال پس از افتتاح بیایند و از وضعیت ابخوان مرکزی ایران گزارش دهند.

اصرار و گستاخی طراحان انتقال آب بر ادامه پروژه ها که بدون شک پروژه ای امنیتی و طراحی شده به وسیله بانک جهانی است و دولت رفسنجانی آنرا آغاز کرد که در 30 سال گذشته ادامه پیدا کرده است، نشان می دهد که جز به نابودی کشور رضایت نمی دهند. این جریان، حتی در میانه اعتراضات مردم و متاسفانه کشه شدن چند هموطن در اغتشاشات در حال روبان قیچی کردن از پروژه های خود است که نشان می دهد نیازمند عزمی ملی برای خنثی سازی طرح های مجریان خالی کردن ایران از سکنه با نابودی زیست بوم هستیم.

پایان/

۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 11513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 43
    • نظرات در صف انتشار: 4
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      10 2
      وقتی خود خوزستانی ها تشنه اند هر کس که در قم نماز می خواند نمازش باطل است
      • kooroosh IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
        2 31
        خوزستانی ها تشنه هستن یا گاومیش هاشون!؟ بگو کمتر برنجکاری کنن تا به قول تو تشنه نشن!
      • ناشناس IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
        18 0
        بی شرف حرف از گاومیش میزنی بهشت خوزستان رو جهنم کردید حداکثر دما هوا از 45تا 47 درجه بود که به لطف خشک شدن تالاب ها به بالا 50 درجه اون هم تو سایه رسیده معلوم نیست از کدوم اخور می چری
    • بی نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      9 0
      تا کی این ملت بیچاره بايد فدیه ندانم کاری های جهالی را بدهد که یا عالم عامل نیستند یا عامل عالم نیستند، خدایا، برسان عالم عاملی.
    • سهند IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      13 0
      از زمانیکه ی عده ملخ خور تازه بدوران رسیده امور کشور را در اختیار خود گرفتن فقط و فقط به منافع غیر اصولی غیر قانونی خود و زادگاه خود می‌اندیشند حالا پیامدش هر چی مخواد باشد با وصله هایی چون تجزیه طلب و..... برای همیشه نمیشه دیگران را مغلوب و مرعوب کرد
    • مهدی IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      7 1
      کمی عجیب نیست توکشورما سیاسیون نفرات خودشون را پشت صندلی مدیریت می نشانند بعد مدیران دور و بریای خودشان را استخدام میکنن بعدبه پیمانکاران کلی پول می دهند آب یک استان را به استان دیگر انتقال میدهند بعدبه یکی دلار میدهند سلطان ارز میشود دردسر میشود به تقلا می افتن خرابکاریاشون درست کنن بعدخرابکاری جدیدتری درست می شود ...و قصه ادامه داره
    • علي IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      4 0
      سلام،مگر مجلس و كميسيون و همه نهادهاي دولتي كه در كشور وجود دارد نبايد اين طرح رو در زمان برنامه ريزي بررسي و تحليل ميكردن ؟الان تازه متوجه شدن كه طرح نبايد اجرا ميشده؟همين يك مورد نشان دهنده اين هست كه در كشور هيچ نهادي كارش رو انجام نميده ،خيلي جالبه ،حداقل الان هم مسولين كه تخلف كرده اند رو ازشون بازخواست كنيد ،كارشناااااس،دكتر و مهندس و علامه و اين همه اداره و نهاد يعني كشك
    • جابر IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      8 0
      سلام یه جوری میگن سرشاخه های دز که حتی مردم نفهمند که سرشاخه دز کجا و کدوم استان هست، اومدن آب الیگودرز رو برداشتند و به قم انتقال دادند که الان اونا خوش باشند و مردم الیگودرز برای آب شرب باید چاه بکنند، که آیا آب بده یا نه، واقعا چه خيانت کارانی که تو این کشور نیستند و مطمئن باشند سر بزنگاه های ديگر خودش رو نشون میده، لعنت به این تبعیض، یادمه که همین آقای فتاح، طرح رو افتتاح کرد، این خيانت ها در تاریخ نوشته‌ خواهد شد
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      10 3
      بگذارید گاوها خوزستان از تشنگی بمیرند مهم زندگی گاوهای مرکز کشور و کویراست
    • رضا IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      5 0
      یک مورد را فراموش کردید. آن هم حرص و طمع و حضرات که همواره صاحب قدرت ونفوذ در دولتهای پس از انقلاب بوده اند.برای انتقال آب از سرشاخه ها به اصفهان میباشد.که با توهم توسعه‌ صنایعی.مانند فولاد ،پتروشیمی و...که ضمن نیاز مبرم به آب باعث آلودگی بی سابقه شهر زییای اصفهان شده. که تنها ازمحل صنعت توریسم ضمن حفظ اصالت وزیبایی شهر میتوانست.چندین برابر این صنایع درآمد زدایی داشته باشد. همچنین مناطق دیگر کشور که مستعد استقرار این صنایع بود توسعه مییافت.
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      0 0
      تغییرات اقلیمی فعلا" باعث شده مقدار ابی که به صورت نسبتا" منظم و تا حدودی و با فرکانس تقریبا" آهسته ای در سه فصل از سال در بیشتر مناطق نازل می شد ، حالا نامنظم شده ناگهانی شده و در مقادیر وحشتناکی می بارد و البته مقدارش هم خیلی کم شده از انجا که احتمالا همه ی ما از گونه ی هوموساپینس هستیم و برای مشکلاتمان میتوانیم از هوش خود بهره بگیریم و خود را با تغییرات محیطمان وفق دهیم ، میتوانیم به عنوان یکی از راه حل ها ، با تغذیه ی مصنوعی سفره های آب زیرزمینی از خسارتها بکاهیم و بر فواید بیفزاییم. راه حل های مفید دیگری هم وجود دارد که اگر عزمی در مسئول نما ها دیده شود عرض خواهد شد.
    • ناشناس IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      16 5
      آب زاینده رود را نیز ناجوانمردانه به یزد و کاشان بردند.
    • ناشناس IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      6 12
      بابا ببر صداتو، دوباره زورتون به قم رسید. ما هنز هم با مشکل آب روبرو هستیم چرا دهنتون را باز میکنید ....شعر تلاوت میکنید. مردی این مطلب را بگذار.
    • مهدی IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      5 0
      انتقال مخفیانه اب به بهانه شهرهای کویری به تاسیسات خصوصی که مالکان انها ان طرف دنیا قرار دارند تاسیسات فولاد وکارخانجاتت .....
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      2 0
      خداوندا به دادمان برسد دیگه تو ایران از فقر وبیکاری وتوروم مردیم،مسولان راست وچپ 6000000میلیون افغانی را وارد ایران کردند تا 6000000میلیون ایرانی بیکار بشند کارگری ساده را هم برای ایرانی تو این فقر وبیکاری روا نداشتند،16000000میلیون مجرد تو ایران هست که سن ازدواجشان گذشته وجمعیت ایران پیر شده وزاد وولدی تو ایران نیست وبجاش افغانی زاد و ولدش تو ایران زیاد شده،ثروتمندترین کشور دنیا از لحاظ معادن وانرژی وموقعیت جغرافیایی وسرمایه انسانی نخبه اما بدبخترین وفقیرترین وبیکارترین ومجردترین کشور دنیا هستیم،مسولان کاریابی افغانی تو ایران راه انداختند،خداوند مسولان راست وچپ را نابود کند وانشالله خدا در تمام دنیا ابرویتان ببرد که مسلمان را از بین بردید، 32سالمه کار پاره وقت به زور گیرم میاد نمیتونم پول پسنداز کنم و زن بگیرم تو این توروم وتحریم وگرانی گناهمان گردن سران حکومت،من وخانوادم و دوستانم دیگه پای صندوق رای نمیریم،دیگه خوشم از مذهب وریا نمیاد،خداوند حقمان را از مسولان بی وجدان افغانی پرست بگیرد،
    • ناشناس IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      6 0
      واقعا دست طراحان و انتقال دهندگان آب از دز به کیر مرکزی درد نکنه.این طراحان خائن همانهایی هستند که آب زاینده رود را به شهرهای اطراف منتقل کردند و زاینده رود سالهاست خشک شده.هوای اصفهان گرم و غیر قابل تحمل شده.وکشاورزان بدبخت اصفهانی هرسال برای حق آبه خودشون بجنگند تا لطف کنند و ده روز آب را به زاینده رود جاری کنند.مقدار آب در سی وسه پل به حدی است که مرم روی پله های پل می نشینند و بچه ها داخل آب شنا می کنند.آب زاینده رود اصفهان را به خود مردم اصفهان سالی 10روز میدهند و در مناطق شهری اصفهان با تانکر آبرسانی می کنند.بعضی مناطق 17 ساعت آب ندارند .دائم توصیه به صرفه جوی در مصرف آب می کنند مگه آب هست که صرفه جویی کنند.واقعا به طراحان و پیشنهاد دهنده های انتقال آب از رود خانه ها به شهرهای دیگه مدال بزرگترین خائنان مملکت را داد.
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      24 1
      من موندم اینا این همه اعتماد به نفس را از کجا میارند تو هیچ چیز سرشون نمیشه اما خودشان را علامه دهر میدانند و مملکت را رو به خرابی میبرند نتیجه اش همین بی آبی های خوزستان
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      4 0
      شیر مادرت حلالت
    • داود IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      2 4
      اولاً دنا حالا کجا بودید که چنین کارشناسانه تحلیل می کنید؟ ثانیاً آب شور و تلخ قم عوض نشده؟ ثالثا فقط شما عدد و رقم می شناسید؟ سالی ۱۸۱ میلیون مترمکعب چند درصد آورد کارون است که این طرح انتقال را برهم زننده زیست بوم ایران معرفی می کنید؟ حالا کم آبی خوزستان که علت اصلیش خشکسالی بی‌سابقه است را به این پروژه نسبت می دهید تا نمک بر زخم خوزستان ریخته و بین خوزستان و استانهای بهره بردار دشمنی ایجاد کنید؟ آف بر این پلشتی
    • جواد IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      2 7
      نویسنده این مطلب یه آدم بیسواده که هیچ شناختی نسبت به انتقال آب و مصرفش در قم نداره و اینکه این آب ربطی به خوزستان نداره و در مسیرش آب تا شهر رو تامین میکنه و در ضمن آب قم همچنان شور هست و یا این حجم از مهاجر در قم بعنوان ششمین کلان شهر کشور وظیفه دولت تامین آب مردم هست . عقئه هاتون رو از قم جای دیگه جار بزنید و اگر اهل علم و مناظره هستید بنده حاضرم به صورت علمی بهتون ثابت کنم هیچی بارتون نیست و عقده دارید از مردم قم .
      • مجید IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
        3 0
        پس چرا شهری که ظرفیت ازدیاد جمعیت را ندارد دارین توسعه میدین چرا در تامین مایحتاج اولیه مردم و علم مدیریت ناتوانید اما فرزند اوری را ترویج می دهید!!!!؟؟؟؟ اوف بر ......
      • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
        2 0
        حتی اگر یک لیوان آب به ستم دزدیده باشید ، دزدی هستش و جفا ، جناب عالم دهر
    • جواد IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      2 3
      نویسنده این مطلب یه آدم بیسواده که هیچ شناختی نسبت به انتقال آب و مصرفش در قم نداره و اینکه این آب ربطی به خوزستان نداره و در مسیرش آب 30 تا شهر رو تامین میکنه و در ضمن آب قم همچنان شور هست و یا این حجم از مهاجر در قم بعنوان ششمین کلان شهر کشور وظیفه دولت تامین آب مردم هست . عقده هاتون رو از قم جای دیگه جار بزنید و اگر اهل علم و مناظره هستید بنده حاضرم به صورت علمی بهتون ثابت کنم هیچی بارتون نیست و عقده دارید از مردم قم .
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      0 10
      اب به مردم گلپایگان که از آنجا رد میشه نمی داند فقط باعث تخریب محیط زیست برای انتقال آب در این ناحیه شده و حتی آب شرب نیز به مردم این منطقه نرسید فق باعث تخریب مزارع جاده پل در این منطقه بود کی باشد که مردم این منطقه نیز با توجه کمبود آب باعث اتفاقی از این دست شود
    • CA ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      0 0
      مسخرست
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      4 0
      ده سال پیش دولت احمدی نژاد بود و پروژه سد و تونلم تقریبا تمامش کار قرار گاه خاتم الانبیا سپاهه این وسط هاشمی رفسنجانیو از گور کشیدی بیرون فقط؟
    • حقیقت IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      5 0
      روایت:دجال درآخرالزمان به هرآبی برسدخشک میشوددجالچیست،کیست،کجاست،آمدیا؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
    • علی GB ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      2 1
      خدا لعنت کند هاشمی رفسنجانی را که هنوز عواقب سؤ مدیریت او دامنگیر کشور و ملت است . لعنت خدا بر او و خانواده مشکل ساز او .
    • محسن یوسفعلی IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      4 8
      به نظر من نویسنده متن تنها شهر قم را هدف قرار داده است و شهر های دیگر که از این پروژه بهرمند شدنند را فراموش کرده است.لازم به ذکر است که نویسنده محترم هیچ گونه اشاره ای به مهاجرت سایر هموطنانان به شهر قم نکرده است این در حالی است که وجود حوزه های علمیه نیز باعث شده است تا از اقوام ملل دیگر در قم ساکن شوندو این جدا از انست که سالانه حدود 12 میلیون نفر در این شهر زیارتی اقامت می گذینند.حال بااین شرایط نبایداز حداقل امکانات که انهم اب شیرین است برخودار باشندو دوم اینکه جوانانی که بومی هستندو یا از شهرهای دیگر امدنندو یا حتی اتباع افغانستانی که در قم زیاد هستند چگونه امرارمعاش کنند؟حتمانگارنده این متن می خواهندقم یک شهر مثل واتیکان باشد.
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      10 1
      مردم هنوز به یاد دارن اون وعده هایی را که هاشمی رفسنجانی به مردم داده بود و میگفت برنامه ای داریم برای ایران به نام چشم انداز ۱۴۰۰ که در اون سال یعنی در ۱۴۰۰ کشور ایران در خاور میانه از نظر اقتصادی رتبه ی اول رو کسب میکنه. حالا طبق وعده های هاشمی رفسنجانی به اون چشم انداز رسیدیم. وضعیت مرغ، موز ، گوشت، لبنیات ، شکر و آب مردم را نگاه کنید. باید هاشمی رفسنجانی رو از قبر بیرون بکشند و بگویند ببین اون وعده هایی که داده بودی همگی تحقق پیدا کرده!!!!!!!!!!
    • محمد IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      1 1
      به‌طور متوسط میزان مصرف سرانه آب به ازای تولید هر تن فولاد در میان تمام این شرکت‌ها چیزی حدود ۲۸ مترمعکب بر تن بوده که از این میزان متوسط حدود ۱/۵درصد بازیافت شده و به خطوط تولید بازمی‌گردد و ۳درصد به طور معمول به‌صورت بخار و ضایعات دیگر هدر می‌رود و بقیه دورریز می‌شود.    میزان تولید فولاد کشور در سال ۹۹ ۳۲ میلیون تن میزان آب مصرفی= ۳۲،۰۰۰،۰۰۰*۲۸ میزان آب مصرفی = ۸۹۶،۰۰۰،۰۰۰ متر مکعب اگر سد کرج کامل باشه چیزی حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعبه این یعنی فقط صنعت فولاد کشور در سال چهار برابر سد کرج آب کشور رو می بلعد پتروشیمی که دیگه بدتر جای دوری نروید کارخانه های فولاد در ایران هیچ توجیهی اقتصادی در پیشرفت کشور نداره چون اکثریت فقط خام فروشی هستن وفقط جیب یکسری افراد و پر میکنه به نظر شما زدن کارخانه فولاد در دل کویر چه توجیهی داره ؟ اونم جهت خام فروشی ؟! بعد آب کشاورز بفرستن تو لوله برای مصرف کارخانه های فولاد و پتروشیمی بعد منّت شو بذار سر مردم و کشاورز بدبخت
    • بازنشسته بدبخت تامین اجتماعی IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      3 2
      این خبر ها چاپ میشود ولی کسی پیدا نشد بگوید چرا سهم اب کشاورزان بدبخت شرق اصفهان در کارخانه های بزرگ صنعتی مثال فولاد یزد وکاشی یزد مصرف میشود کسی پیدا نشد به ان وزیر احمق وبیشعوره وزیر نیرو بگوید این انتقال طرح 5ساله داشته نه 20 ساله کسی پیدا نشد بگوید چرا نون کشاورزان بدبخت اصفهانی را از دهان زن وبچه هایشان گرفتید حالا دز با ان عزمت مهم شده سدی که چندسالی است بر اثر بارشهای فراوان سرریز میکند کسی از زاینده رود حمایت نکرد ولی برای صادرات اب به کشور های عربی تلاش زیادی میکنند مرگ بر چنین وزیرانی
    • جواد IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      7 1
      تمام این پروژها توسط سپاه اجرا شده وسودش تو جیب سپاه رفته
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      6 2
      قم بلا شد
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      4 0
      خدا خراب کنه ....رو جهانی آسوده بشن
    • ع IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      5 0
      نباید آب سرشاخه های دز را جهت تولید پسته و محصولات کشاورزی به شهرهای کویری انتقال داد آخه در این مناطق مثل رفسنجان شتر هم نمیتونه زنده بمونه.رانت چرا.پسته را در همین مناطق زاگرس هم میشه تولید کرد
    • سیّدمحمّدزعفرانچی IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      .
    • علی IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      5 1
      سرزمین ایران در اشغال و تحت سلطه نفوذی های مارانوسی ست.
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      2 2
      آبی که به اصفهان منتقل میشه چند برابر قمه چرا اسم اصفهان رو نیاوردی؟ اینجا هم سیاسی کاری میکنی؟
    • محمد IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      1 0
      احسنت این موارد باید همگی در بالاترین مراجع بازرسی قضایی کشور پیگیری بشه
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      0 1
      انتقال آب از یک حوزه آبریر به حوزه آبریز دیگر در تمام دنیا و کشورهای مختلف انجام می شود و یکی از بهترین ترین روش های تامین آب شرب در مناطق مختلف دنیاست. تمام آبی که از حوزه دز و کارون به قم و اصفهان منتقل شده به یک میلیارد نمی رسد و فقط سد کرحه به تهابی 7 میلیارد متر مکعب و سد دز 3.3 میلیارد و چند سد کارون بیش از 10 میلیارد ذخیره دارن. کمبود آب در حوزه مختلف ایران دلیل توسعه بیش از حد کشاورزی بیش از توان پتانسیل آبی کشور است. بیش از 90 درصد آب کشور در کشاورزی مصرف می شود. آیا لزومی دارد که در خوزستان با آن دما و تبخیر بالا و برنج کاشته شود که نیار آبی بسیار بالا دارد؟؟؟ علت خشک شدن راینده رود هم نه انتقال مقدار کم آب بع یزد بلکه توسعه تسیار زیاد باغات بادم و گردم در حاشیه این رودخانه فبل از رسیدن به اصفهان و پمپاژ آب با روش غرقابی برای این باغات بود. فردی گزارش بالا را نوشته مشخص است که اطلاع زیادی از مسائل آبی نداشته و انجام پروژهای با ارزش انتقال آب از حوزه ها با دیده امنیتی نگاه کرده است
    • مجیدگلپا IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      0 3
      این‌اب‌نه‌بهگلپایگان‌وخوانساروشهرهای‌درمسیررودنمیرودبلکه‌به‌همین‌بهانه‌جمعیت‌این‌شهرهاچندبرابرظرفیت‌انهاشده‌واین‌اب‌داخل‌لوله‌های‌بزرگ‌‌برای‌کارخانهای‌قم‌میرود،،،‌قضاوت‌کنید
    • مریم IR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      6 0
      همه ایران از خوزستان تغذیه میکنه