آیا خرابکاری احمدی نژاد در صنعت خودرو جبران شد؟

احمدی نژاد در دوران خود ضربه سنگینی به قیمتگذاری خودرو وارد کرد که مغفول مانده است.

به گزارش تحریریه، قیمت های نجومی خودرو دوران حسن روحانی در دوره دولت های پیش هم وجود داشته و اقتصاد خانوار را تحت فشار قرار داده است. در میان دولت های پس از جنگ، بدترین دوران متعلق به دوران رفسنجانی و احمدی نژاد است که در عین شباهت، تفاوت های جالبی نیز با هم دارند.

قیمت معادل خودرو در دوران رفسنجانی با به روز شدن ارزش پول؛ حیرت آور است و نشان می دهد که اکثر خانوارها در دهه هفتاد امکان خرید خودرو نداشته اند. قیمت پراید در آخرین سال دولت رفسنجانی به 5.5 میلیون تومان رسید که تعدیل آن با قیمت امروز نشان می دهد، پراید در سال 1375 بیش 1 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است.

قیمت های بالای خودرو در تمام دوران پس از جنگ سرد تاکنون ادامه داشته و هرگز متوقف نشده است، اما از سال 1385 تا سال 1390 شاهد افزایش شدید قدرت خانوار برای خرید خودرو بودیم. چرا؟

قیمت پژو 206 تیپ 3 کاملا فرانسوی در سال 1388 کمتر از 15 میلیون تومان بود که حدود 15 هزار دلار می شود. این رقم با قیمت فعلی دلار حدود 345 میلیون تومان است که تقریبا 100 میلیون بالاتر از قیمت های سال 1400 است، اما مردم در سال 88 به راحتی قادر به خرید پژو 206 بودند، اما حالا نیستند. پاسخ این معما به یک نکته مهم در اقتصاد خانوار باز می گردد. آن نکته چیزی نیست جز درآمد خانوارهای ایران. یک کارمند در سال 1388 بین 1 میلیون و 200 هزار تومان تا 1 میلیون و 500 هزار تومان دریافتی داشته است که می توانست یک ساله خودرو 206 تیپ 3 خریداری کند.

همین کارمند امسال حدود 10 میلیون تومان درآمد ماهیانه دارد که سالی 120 میلیون تومان می شود و باید برای خرید همان خودرو بیش از 2 سال پس انداز کامل کند. معنای ساده این گزاره های این است که درآمد خانوارها در سال 1388 بسیار بالا و در دوره کنونی بسیار پایین است، به همین دلیل خودرو گرانتر در سال 1388 قابل خریدن بود و حالا نیست.

ریشه این اتفاق به 3 علت باز می گردد شامل:

  1. کاهش درآمد واقعی خانوار
  2. بیش ارزشگذاری دلار
  3. ترکیبی از هر دو عامل

که گزینه سوم منطقی تر است. اگرچه احمدی نژاد نتوانست قیمت خودرو را ارزان کند و کار به "پراید کیلویی چند" کشید، اما توانست با افزایش درآمد خانوارها ضریب دارا بودن خودرو را از کمتر از 5 میلیون دستگاه به 15 میلیون افزایش دهد.

نتیجه اینکه در دوران حسن روحانی درآمد خانوارها نابود و خودرو به کالایی دست نیافتنی تبدیل شد. با احیای اقتصاد و رقابتی سازی بازار خودرو که با طرح مجلس نهایی خواهد شد، خودرو می تواند به یک کالای مصرفی مانند دهه هشتاد تبدیل شده و از وضعیت کنونی خارج شود.

پایان/

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 12725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • خفه شو لطفاً IR ۰۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      4 0
      سلام و درود خدا بر دکتر احمدی نژاد عزیز و لعنت خدا بر حسود کینه توز بدخواه بدبخت
    • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      4 0
      بله دولتها مقصرند شکی نیست چون رییس جمهورها بی عرضه هستند که نمی خواهند یا نمی توانند علت اصلی این بدبختی ها را بگویند چند وقت دیگر رییس جمهور فعلی متهم خواهد شد مگر می شود همیشه دولت یا رییس جمهور مقصر باشد این کشور ارگانهایی دارد که به خدا هم پاسخگو نیستند نمونه بارز همین خودرو سازها تامین اجتماعی وووو منصف باشید
    • رضا IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 0
      خودت فهمیدی چی گفتی ؟ با این توضیحات مشخص شد چقدر دکتر عزیز خوب کار کرده که درآمد خانوار زیاد بوده
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 0
      خدا حافظ آقای احمدی نژاد
    • ملت IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 0
      باین میگن تحلیل کارشناسی ، دروود