رفع سد معبر؛ قانونی که شهرداری آن را نقض می کند!

شهرداری های سراسر کشور رفع سد معبر را وظیفه قانونی خود بیان می کنند اما گویا این نهاد خود را ملزم به رعایت مقررات آن نمی داند.

به گزارش تحریریه، قوانین زیادی برای رفع سد معبر نوشته شده و کمتر کسی است که شاهد برخورد بد و زننده ماموران سد معبر با دست فروشان کنار پیاده روها نبوده باشد. برخورد با موارد ایجاد سد معبر به عنوان یکی از مهمترین و زیربنایی ‌ترین مبانی برای داشتن شهری منظم، با نمای زیبا و مانع زدا برای آمد و شد مردم می باشد. این موضوع یکی از نکاتی است که به شدت مورد توجه شهرداری بوده و حتی در این زمینه فروشگاه هایی که اجناس خود را در بیرون از مغازه قرار می دهند نیز جریمه می شوند.

در بسیاری از مواقع دیده می شود که اجناس دست فروشان توسط ماموران شهرداری ضبط شده و طبق گفته خود ماموران به ستاد سپرده می شود. مدتی قبل با یکی از این دست فروش ها و برخی از مغازه داران گفت وگویی داشتم. یکی از دستفروشان اظهار داشت که بار آخری که ماموران اجناسش را برده بودند، نتوانسته آنها را پس بگیرد و به قول وی سرنوشت اموالش مشخص نشده است. مغازه دارها و برخی دیگر از دست فروشان نیز گفتند این ماموران در ازای گرفتن اجاره به آنها اجازه فعالیت در کنار خیابان را می دهند و رفع سد معبر بهانه ای برای دریافت این مبلغ است.

گویا این قانون تنها برای مردم قابل اعمال است و شهرداری تهران خود را محق می داند که آن را نادیده بگیرد.

اگر گذرتان به خیابان امام خمینی افتاده باشد می دانید که این خیابان به دلیل وجود بازار خیابان رودکی یا همان سلسبیل قدیم بسیار پر رفت و آمد و بسیار شلوغ است؛ به گونه ای که عصرها ترافیک سنگین هم در خیابان امام خمینی و هم در گذرگاه های عابر پیاده رودکی غوغا می کند. تقاطع خیابان رودکی و امام خمینی یکی از پر مشکل ترین بخش های این منطقه است که مخاطرات زیادی را برای عابران پیاده به دنبال داشته است. نبود پل هوایی و حتی چراغ راهنمایی در این تقاطع عبور عابران از خیابان را دشوار کرده است.

با وجود همه این مشکلات امروز در همین تقاطع با صحنه ای مواجه شدم که هضم آن دشوار بود. وجود یک کیوسک بزرگ وسط پیاده رو، درست در پیاده روی تقاطع امام خمینی –سلسبیل؛ جایی که ماشین ها به سرعت رد می شوند و عابران باید به دلیل وجود این کیوسک وارد خیابان می شدند؛ همانطور که در عکس دیده می شود شهرداری برای حفظ کیوسک حفاظی را قرار داده است اما هیچ بخشی را به عنوان پیاده روی عابران تعیین نکرده است.

این همان سد معبری است که اگر مربوط به مردم عادی بود حتما سزاوار جریمه و حتی شاید زندان بود چرا که این سد معبر دقیقا بازی با جان مردم است. از مغازه داران و افراد محلی کمی پرس وجو کردم و متوجه شدم که این کیوسک مربوط به خود شهرداری است. کمی منتظر ماندم تا ببینم مردم چگونه با این وضعیت مواجه می شوند. افراد سالمند که توان کافی برای سریع رد شدن را نداشتند آنقدر منتظر می شدند تا خیابان به اندازه کافی خلوت شود و با آسودگی آن بخش را از کنار خیابان طی کنند. مادری دیگر که کالسکه کودک و چرخ خرید به همراه داشت مجبور شد فرزندش را در آغوش گرفته و با وسیله های دیگری که در دستش بود با سختی زیاد از کنار خیابان رد شود.

همه این مشکلات شاید قبل از تاریکی هوا باز هم قابل تحمل باشد اما پس از آن و در زمان پیک رفت و آمد خطرات جانی به همراه خواهد داشت. حال باید دید چه کسی شهرداری را برای این سد معبر غیرکارشناسی بازخواست خواهد کرد؟

پایان/

۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 13006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =