بیانیه سه متحد اروپایی آمریکا در مورد غنی سازی ایران

آلمان، فرانسه و انگلیس سه عضو برجام با صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن تقدیر از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل ارائه گزارش مستقل و عینی با وجود محدودیت‌های موجود بر سر راه فعالیتش در ایران، نگرانی عمیق خود را از ادامه غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصدی جمهوری اسلامی ایران که «فاقد توجیه غیرنظامی قابل قبول» عنوان شده، ابراز کردند.

به گزارش تحریریه، آلمان، فرانسه و انگلیس سه عضو برجام با صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن تقدیر از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل ارائه گزارش مستقل و عینی با وجود محدودیت‌های موجود بر سر راه فعالیتش در ایران، نگرانی عمیق خود را از ادامه غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصدی جمهوری اسلامی ایران که «فاقد توجیه غیرنظامی قابل قبول» عنوان شده، ابراز کردند.

فرانسه، آلمان و بریتانیا در ادامه این بیانیه تصریح کرده‌اند: «کل ذخایر[اورانیوم غنی شده] ایران امروز حاوی مواد شکافت‌پذیر کافی است که در صورت غنی‌سازی بیشتر می‌توان از آن برای تولید بیش از یک سلاح هسته‌ای استفاده کرد.»

این سه کشور با اشاره به پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران در بخش‌های تولید اورانیوم غنی‌ شده، توسعه و استقرار سریع سانترویفیوژهای پیشرفته و افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم یادآور شده‌اند که این کشور از ۹ ماه پیش تمامی اقدامات لازم برای شفافیت و راستی‌آزمایی را تحت برجام و پروتکل الحاقی به حالت تعلیق درآورده است.

تروئیکای اروپایی با تاکید بر اهمیت بالای از سرگیری فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت آژانس در چارچوب برجام، قویا از ایران خواسته‌اند که سطح دسترسی پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به تاسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای این کشور بازگرداند و به طور کامل با این نهاد همکاری کند.

فرانسه، آلمان و بریتانیا در پایان این بیانیه تصریح کرده‌اند که با حسن نیت به مذاکرات هسته‌ای وین باز خواهند گشت تا این مذاکرات را از نقطه متوقف شده در ژوئن گذشته ادامه دهند. آنها خاطر نشان کرده‌اند که امکان دستیابی به تفاهم و بازگشت ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای همچنان وجود دارد و این بازگشت باید هر چه سریع‌تر رخ بدهد.

پایان /

۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 14246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =