درک درست امارات از واقعیات جدید منطقه

امارات متحده عربی تحولات در افغانستان و منطقه و مذاکرات هسته ای در وین را به خوبی درک کرده و دریافته است که ایران در این تحولات دست برتر را دارد. به همین دلیل تلاش دارد از زیر چتر برخی کشورهای منطقه خارج شود و سیاست مستقلی را در پیش گیرد.

به گزارش تحریریه، تارنمای «المیادین» لبنان در بخشی از گزارش خود درباره سفر شیخ «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات به تهران و دیدار وی با «علی شمخانی» دبیر عالی شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی نوشت، امارات در روابط خود با ایران و سوریه منعطف شده است. سفر طحنون بن زاید به ایران دارای پیام های مهمی است. این سفر بیانگر تغییر سیاست خارجی امارات در مورد مسائل منطقه با هدف ترمیم شکاف ها و تقویت همکاری با کشورهای منطقه است.

به نوشته المیادین، سفر طحنون به تهران با سفر «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه به ایران همزمان شده است. با وجود اینکه وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده است که سفر المقداد به ایران هیچ ارتباطی با سفر طحنون ندارد و این سفرها با هدف تقویت روابط دوجانبه و ادامه هماهنگی ها و مشورت ها صورت گرفته است بازهم هر دو سفر دارای بازتاب گسترده ای بود و رسانه ها این دو سفر را با هم ارتباط دادند.

در بخشی از گزارش این رسانه لبنانی می خوانیم، شاید امارات تلاش می کند پس از عقب نشینی آمریکا از افغانستان و منطقه، جایگاه خود را حفظ کند. «عماد آبشناس» نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی ایرانی در این زمینه به المیادین گفت سفر طحنون به ایران تنها دارای بعد امنیتی نبود و او پیش از این هم چندین بار به طور غیررسمی به ایران سفر کرد. امارات می خواهد از زیر چتر برخی کشورهای منطقه خارج شود و سیاست مستقلی را در پیش گیرد. همزمان شدن سفر طحنون و المقداد به ایران هم دارای این پیام است که مسیر برقراری روابط با ایران از سوریه می گذرد و شرایط ژئوپلتیک برای امارات اقتضا می کند روابط خوبی را با ایران و عربستان داشته باشد. 
در این زمینه «محمد سعید ادریس» مشاور مرکز پژوهش های سیاسی و راهبردی الاهرام مصر هم به تارنمای المیادین گفت ایران به عنوان کشور همسایه امارات دارای جایگاه بالایی در دکترین راهبردی این کشور است. امارات با قدرت های رقیب منطقه ای دارای روابط خوبی است و از این طریق خود را حفظ می کند. امارات در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درباره ضرورت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پیشتاز است.

وی افزود: با رفتن «ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سیاست امارات تغییرات بزرگی رخ داده است. امارات اتفاقاتی را که در افغانستان و منطقه و مذاکرات هسته ای ایران در وین برای آمریکا رخ داد به خوبی تحلیل کرده است و می داند که ایران در مذاکرات وین دست برتر را دارد.

پایان/

۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 14768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =