اعلام خبر آزادشدن ارزهای بلوکه شده در کره جنوبی همزمان با جلسه مهم درباره FATF

بانک مرکزی درحالی از آزاد شدن بخشی از ارزهای بلوکه شدن ایران در کشور کره جنوبی خبر داده است،که قرار است جلسه مهم مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص fatf برگزار شود.

به گزارش تحریریه،‌ رئیس‌کل بانک مرکزی و سفیر کره‌جنوبی در ایران، در جلسه‌ای در خصوص نحوه جابه‌جایی و مصرف بخشی از منابع بانکی ایران در کره‌جنوبی توافق کردند. در این جلسه، توافقات لازم در خصوص انتقال منابع به مقاصد مورد نظر انجام و تصمیمات بانک مرکزی در خصوص حجم منابع مورد انتقال و بانک‌های مقصد به طرف کره‌ای اعلام شد.

سفیر کره جنوبی در ایران اعلام کرد: کشورش آماده انجام کلیه اقدامات لازم برای استفاده از تمامی منابع بانکی ایران در کره جنوبی است و در این خصوص هیچ سقف و محدودیتی وجود ندارد. عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی نیز ضمن استقبال از تغییر رویکرد کره جنوبی گفت: اگرچه جمهوری اسلامی ایران از تغییر رویکرد کشورها و افزایش همکاری‌ها استقبال می‌کند، اما پیگیری‌های حقوقی این بانک به‌منظور مطالبه خسارات ناشی از عدم همکاری بانک‌های کره‌ای در سال‌های اخیر به‌قوت خود باقی خواهد بود و طرف کره‌ای باید تلاش زیادی انجام دهد تا این سابقه منفی از بین برود.

گفتنی است، بانک مرکزی درحالی از آزاد شدن ارزهای بلوکه شدن ایران در کشور کره جنوبی خبر داده است، که قرار است جلسه مهم کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص fatf  برگزار شود.

قرار است هفته آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تعیین تکلیف لوایح سی اف تی و پالرمو اظهار نظر کند. از طرف دیگر اخیرا رئیس جمهور پیشنهاد کرده است لوایح دوگانه در مجمع به این شرط تصویب شود که دولت اطلاعات مربوط به دور زدن تحریم و...را به طرف مقابل ارائه نکند.

محسن رضایی در این باره گفته بود،  آقای روحانی پیشنهاد دادند که یک شرطی اضافه بشود که ما اطلاعات مربوط به دور زدن تحریم ها را به طرف مقابل ندهیم و این باید بررسی شود که آیا این شرط امکانپذیر است که ما همه اطلاعات را در اختیار دبیرخانه FATF قرار بدهیم اما اطلاعات مربوط به دور زدن تحریم ها را می‌توانیم در اختیارشان قرار ندهیم یا نه؟ لذا این هنوز بحث نشده است و به نتیجه نهایی در موردش نرسیده ایم.

همتی همچنین  گفته است: ضمن استقبال از تغییر رویکرد کره جنوبی تأکید کردم، اگرچه جمهوری اسلامی ایران از تغییر رویکرد کشورها و افزایش همکاری‌ها استقبال می‌کند، اما پیگیری‌های حقوقی این بانک به منظور مطالبه خسارات ناشی از عدم همکاری بانک‌های کره‌ای در سال‌های اخیر به قوت خود باقی خواهد بود و طرف کره‌ای باید تلاش زیادی انجام دهد تا این سابقه منفی از بین برود.

در بخش دیگر یادداشت رئیس کل بانک مرکزی آمده است: در دیدار با سفیر ژاپن نیز به نماینده ژاپن تاکید کردم کشورهای دوست می‌بایست فارغ از فشارهای سیاسی به همکاری با یکدیگر اهتمام ورزند. طرف ژاپنی باید در خصوص استفاده ایران از منابع ارزی خود و انتقال آن‌ها به سایر مبادی مورد نیاز بانک مرکزی ایران ابتکار عمل داشته باشد.

پایان/

۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸
کد خبر: 8732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =