آیا بایدن بن سلمان را در یمن قربانی می کند؟

پیشروی یمنی ها، عربستان و غرب را نگران کرده است، و با تکمیل پیروزی ها، یمن در هر مذاکره‌ای دست برتر خواهد داشت و به اعتقاد تحلیلگران جو بایدن پادشاهی ریاض را برای بهبود اعتبار آمریکا قربانی خواهد کرد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «البناء» لبنان نوشت: پیشروی گسترده نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای آزادسازی شهر مارب دارای اهمیت جغرافیایی، اقتصادی و نظامی است. در نتیجه این پیشروی‌ها نگرانی غربی‌ها به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. کنترل ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر این شهر دارای نتایج و پیامدهای بسیاری است که به چند دلیلِ زیر در راستای منافع آمریکا، کشورهای غربی و عربستان نیست.

۱: آزادی‌سازی کامل مارب در واقع به معنای سقوط آخرین سنگر عربستان و نظام «عبدربه منصور هادی» و حزب اخوانی «الاصلاح» در شمال یمن است. این موضوع شکست بزرگی برای نیروهای متجاوز به یمن است. با این پیروزی، حضور و سیطره نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر همه استان‌های شمالی تا مرزهای استان‌های جنوبی یمن تقویت و تهدیدها از صنعاء دور خواهد شد و در نتیجه رویاهای ریاض و دولت هادی برای به کنترل در آوردن شمال یمن از طریق مارب بر باد خواهد رفت.

۲:  مارب از نظر جغرافیایی با عربستان از طریق شهرهای مرزی جیزان و شروره هم مرز است. این موضوع احتمال انتقال دامنه نبرد زمینی به مرکز این دو شهر را افزایش داده است. این موضوعی است که ریاض از آن نگران است و نیروهای وابسته به آن هم از خطرات آن صحبت می‌کنند و می‌گویند که اگر نیروهای یمن بتوانند کنترل مارب را در اختیار گیرند این رویداد سبب سقوط خط مقدم دفاع از شهرهای جیزان و شروره خواهد شد و سقوط آن سبب خواهد شد که گروه انصارالله دامنه نفوذ خود را به طور کامل در مرزهای مشترک عربستان با یمن افزایش دهد.  سرلشکر «محسن خصروف» مسئول بخش عقیدتی نیروهای مسلح وابسته به هادی گفته است سقوط مارب مقدمه سقوط ریاض است.

۳: آزادسازی مارب سبب آزادسازی ثروت‌های نفتی و گازی خواهد شد که عربستان و نیروهای وابسته به آن از آن سوء استفاده می‌کنند و مردم یمن را از آن محروم می‌سازند. در نتیجه این موضوع نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی منابع مهمی را در اختیار خواهند داشت که زمینه تقویت پایداری و مقاومت آنان برای مقابله با حمله‌ها و تحریم‌ها را افزایش خواهد داد. این موضوع تحول بزرگی در زمینه آزادسازی یمن از سلطه آمریکا و عربستان خواهد بود.

۴: آزادسازی مارب موضع سیاسی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را برای هرگونه مذاکره‌ای برای حل بحران یمن تقویت خواهد کرد و قدرت آمریکا، عربستان و دولت هادی را برای تحمیل شرایط خود بر آنها از بین خواهد برد.

۵: سقوط آخرین و مهمترین پایگاه دولت هادی و همپیمانان آن فضای عمومی را برای شکست و از دست دادن روحیه نیروهای آنها فراهم خواهد کرد. این موضوع پیامدهای زودهنگامی را در مناطق زیر کنترل آنها در برخی از مناطق جنوبی به دنبال خواهد داشت و میان آنها بر سر مسوولیت شکست اختلاف و تنش ایجاد خواهد کرد. این موضوع کینه مردمی را نسبت به نیروهای هادی و نیروهای شورای انتقالی افزایش خواهد داد و زمینه را برای نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی با هدف تکمیل آزادسازی استان‌های جنوبی از کنترل نیروهای هادی و شورای انتقالی فراهم خواهد کرد.

هراس آمریکا از تحولات یمن

پیامدهای آزادسازی مارب سبب افزایش نگرانی کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا شده است. این موضوع سبب شده که آنها از نیروهای انصارالله بخواهند پیشروی خود را در مارب متوقف سازند. هدف آنها این است که مانع از رقم خوردن تحولات بزرگ در موازنه قدرت شوند که سبب تضعیف جایگاه آمریکا و عربستان در هرگونه مذاکره‌ای برای حل بحران یمن می‌شود. این موضوع سبب می‌شود انصارالله و همپیمانان آن قدرت بیشتری برای تحمیل شرط‌های خود داشته باشند.

شکست سنگین در این جنگ سبب شده است که بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا خواستار پایان دادن به این جنگ باشد. او تلاش می‌کند از  اینپیامدها جلوگیری کند و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان را وادار سازد تا تاوان این شکست را بدهد. نشانه‌های این موضوع آشکار شده است. زیرا کاخ سفید اعلام کرده است که بایدن به طور مستقیم با ملک سلمان گفت وگو می کند اما وارد مذاکره با ولیعهد عربستان نمی شود. این نشان دهنده بازنگری در روابط آمریکا با عربستان است که سبب شده تا ناظران بگویند که دولت بایدن با معرفی بن سلمان به عنوان مسوول مصیبت‌های یمن می‌خواهد او را در این راه مانند گوسفند قربانی کند و اینگونه وانمود کند که خودش در پایان دادن به این جنگ نقش داشته است تا چهره آمریکا را نزد مردم یمن بازسازی کند.

هدف بایدن این است که با حل سیاسی بحران یمن نفوذ آمریکا را در این کشور ترمیم و تقویت سازد. اما سوالی که در پایان مطرح می‌شود این است که در شرایطی که نیروهای آزادیبخش یمن با طرح آزادیخواهی خود به دنبال تحقق استقلال یمن و خارج کردن این کشور از سلطه و وابستگی به آمریکا و عربستان هستند آیا بایدن در اهداف خود برای ادامه نفوذ آمریکا در یمن موفق خواهد شد؟

پایان/

۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
کد خبر: 8779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =