نرخ حقیقی تورم 1399 چند درصد است ؟

با توجه به عدم انعکاس واقعیتهای اقتصاد در آمارهای دولتی، با استفاده از داده ها و متدولوژی های بانک مرکزی و مرکز آمار می توان به نرخ واقعی تورم رسید.

به گزارش تحریریه، در اسفند ماه ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۵، قیمت دلار ۵۹۰ درصد و قیمت مسکن تهران ۵۵۰ درصد افزایش یافت، با این وجود مرکز آمار رشد شاخص قیمتها را ۱۹۸ درصد اعلام کرد. در این مدت بر اساس داده های مرکز آمار، قیمت پوشاک و کفش ۳.۴، مبلمان و لوازم خانگی ۴.۱و دخانیات ۴.۴ برابر شده که واقعی نیست.

در اسفند ماه ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۵، در شرایطی که قیمت مسکن بیش از ۶ برابر شد، ۲.۲ برابر افزایش هزینه مسکن توسط مرکز آمار اعلام شد و به همین ترتیب با افزایش بیش از ۶ برابری قیمت خودرو و تلفن همراه، مرکز آمار افزایش هزینه حمل و نقل را ۳.۷ و ارتباطات را ۱.۸ برابر اعلام کرد.

نظر به عدم انعکاس واقعیتهای اقتصاد در آمارهای دولتی، با استفاده از داده ها و متدولوژی های بانک مرکزی و مرکز آمار و اصلاح و واقعی سازی قیمتها، نرخ تورم سالانه ایران محاسبه شده است.

بر این اساس نرخ تورم سالانه در اسفند ماه به ۶۴ درصد (مرکز آمار ۳۶.۴ درصد) بالغ گردید. نرخ تورم سال ۱۳۹۹ معادل نرخ تورم اسفند ماه، ۶۴ درصد است. 

منبع: ایران ایندکس

پایان/

۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۳
کد خبر: 9097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • واقعیت IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      0 0
      ماشالا .همه چی آرومه ما چقد خوشهالیم .آپارتمان ۴۰ متری چند میلیارد حقوق کارگر وکارمند ۲میلیون .چطور کارگر وکارمند صاحب خونه بشن .؟... جواب مردم رو بده که چه به روز مردم آوردی .بخدا اگر ازصبح تا شب نماز بخانید جاتون توی آتیش جهنم است ک زندگی وایران رو برای مردم بدبخت ایران جهنم کردی با سیاست های غلط