آیا آمریکا و ایران به برجام باز می گردند؟

برگزاری نشست آینده وین برای بررسی بازگشت آمریکا به برجام که قرار است سه شنبه برگزار شود نشان خواهد داد که تلاش های اخیر بین المللی برای نزدیک سازی دیدگاه های آمریکا و ایران تا چه اندازه نتیجه بخش بوده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «القدس العربی» در بخشی از گزارش خود نوشت: اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که در روز سه شنبه آینده در وین پایتخت اتریش نشستی برگزار خواهد شد که همه طرف های امضا کننده توافق هسته ای از جمله آمریکا برای بررسی موضوع بازگشت به توافق هسته ای ایران در این نشست حضور خواهند داشت.

به نوشته روزنامه فوق، با وجود اینکه یک مسوول اروپایی به روزنامه «واشنگتن پست» آمریکا گفته است که مذاکرات غیرمستقیم میان واشنگتن و تهران در جریان خواهد بود، اما حضور این دو کشور در نشست وین در نوع خود در دوره ریاست جمهوری «جو بایدن» بی سابقه است. این نشان می دهد که تلاش های اخیر بین المللی برای نزدیک سازی دیدگاه های آمریکا و ایران نتیجه بخش بوده است و دو کشور از تنش هایی که سیاست های «دونالد ترامپ» در به اوج رسیدن آن نقش داشت، در حال فاصله گرفتن هستند. ترامپ با ترور سردار «قاسم سلیمانی» اوضاع را متشنج ساخت و ایران هم در مقابل این اقدام ترامپ پایگاه «عین الاسد» آمریکا را در عراق هدف حمله های موشکی قرار داد. در ان شرایط بود که تنش میان دو کشور به اوج رسید.

برپایه این گزارش، در مذاکرات آتی بر روی دو موضوع تمرکز خواهد شد. یکی از این موضوع ها پابیندی ایران به تعهدات خود در توافق هسته ای است و دیگری مربوط به موضوع برداشتن تحریم ها علیه ایران است که آمریکا و کشورهای اروپایی باید به آن عمل کنند.

ایران تلاش می کند از راهبردهای دولت آمریکا که خشم چین و خشم روسیه را به دنبال داشته است استفاده کند. همکاری و نزدیکی چین و ایران که اخیرا به مرحله امضای توافق همکاری راهبردی میان دو کشور منتهی شد، آمریکایی ها را به بازبینی اولویت بندی آن ها وادار کرده است؛ بنابراین ایران هم برگ برنده های خود را مورد استفاده قرار می دهد. 

پایان/

۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 9202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کرامت سلیمی DE ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      0 0
      ایا امریکا به عنوان ابرقدرت بلامنازع جهان ، کشور پیروز جنگ جهانی دوم و دارنده حدود هفت هزار پایگاه نظامی در کل دنیا باید با یک کشور جهان سومی مثل ایران با التماس و زاری خواهان مذاکره شود. قطعا" یک ریگی در کفش دولت امریکاست و یک نقطه ضعف بزرگی دارد که نمی تواند از روی قلدری و زورگویی با ایران برخورد کند این نقطه ضعف چیزی نیست جز اینکه امریکا یک ابرقدرت پوشالی بیش نیست و اصلا و ابدا چیزی به عنوان سلاح هسته ای در اختیار ندارد. و فقط با کمک کشورها و سازمانهای هوچی گر به دروغ وانمود به داشتن سلاح هسته ای می کند تا در بین ملتها ( برده ها ) رعب و وحشت ایجاد کند و انها را انطور که می خواهد کنترل و هدایت کند. سلاح هسته ای یک تفنگ خالیست و در واقع همان اقا گرگه دوران کودکی ماست. افرادی که عنوان دانشمند هسته ای را یدک می کشند فریبکارانی هستند که کارشان فقط باور دادن این موضوع به ملتها ( برده ها ) و ایجاد ترس و وحشت در دل انها می باشد. چراغ هدایت جامعه دروغهاییست که در باورهاست و تا دروغهایی همچون بمب اتمی ، هارپ، مثلث برمودا و دروغهایی از این دست در باورها و ترس از این باورها در دلهاست
    • کرامت سلیمی DE ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      0 0
      چراغ هدایت جامعه دروغهاییست که در باورهاست و تا دروغهایی همچون بمب اتمی ، هارپ، مثلث برمودا و دروغهایی از این دست در باورها و ترس از این باورها در دلهاست اوضاع جهان  و علی الخصوص منطقه همیشه در بحران خاورمیانه همین است و حتی بدتر هم می شود. بنده اعتقاد دارم که هیچ تفاوتی بین دانشمندان به اصطلاح هسته ای و دعانویسان و فالگیران نیست و همه انها دروغگو و خالی بندند. دانشمندان به اصطلاح هسته ای با استفاده از تحمیل دروغهایی که به انها جنبه علمی می دهند مردم را فریب می دهند و می ترسانند و دعانویسان و فالگیران با استفاده از احساسات مردم ساده لوح از انها سوء استفاده می کنند. جالب است که هر دو گروه صدها کتاب هم برای باور دادن مطالبشان در جامعه پخش کرده اند. راه مبارزه با ابرقدرتها و اذناب انها فقط افشای این دروغ است.و باید این موضوع  در تمام رسانه ها منتشر و به محیطهای دانشگاهی کشیده شود تا بسط و گسترش یابد و بتوان منشأ اثر در جامعه شد.