چه کسانی از ویروس کرونا هم سود بردند؟

شیوع ویروس کرونا شکاف های اقتصادی و اجتماعی را در جهان افزایش داده است و در خلال این مدت میلیاردرهای جهان ۵۴ درصد بر ثروت خود افزوده اند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن در بخشی از گزارش خود به قلم «محمد عایش» تحلیلگر فلسطینی نوشت: تنها طی یک هفته ثروت «ایلان ماسک» میلیاردر آمریکایی و «برنارد آرنو» میلیاردر فرانسوی با جهش حدود ۱۳ میلیارد دلاری از مرز ۱۸۰ میلیارد دلار فراتر رفت. این در شرایطی است که جهان از پیامدهای زیان بار کرونا رنج می برد و بیکاری در بسیاری از کشورهای جهان افزایش یافته و صدها هزار و شاید میلیون ها انسان شغل خود را از دست داده اند.

به نوشته این روزنامه، هنوز هم در شرایط کنونی جهان که سرمایه داری آمریکایی بر آن حکم فرما است از عدالت اجتماعی و اقتصادی خبری نیست بلکه شکاف ها عمیق تر شده است. در شرایطی یک نفر طی یک هفته ۱۳ میلیارد دلار به دست می آورد که این مبلغ به تنهایی برای نجات چند کشور از فقر، گرسنگی و بیماری و تامین واکسن برای میلیون ها فقیر کافی است. سودهای بسیاری که ایلان ماسک طی هفته گذشته به دست آورده برای حل بحران اقتصادی بسیاری از کشورهای فقیر جهان کافی است. به عنوان مثال اردن تنها  از ۳ میلیارد دلار کمبود بودجه رنج می برد.

اکنون در جهان ۲ هزار و ۳۶۵ میلیاردر وجود دارند که آنها بیشتر ثروت های جهان را در اختیار دارند. گزارش سازمان «آکسفام» نشان می دهد که ۲۶ ثروتمند جهان به اندازه ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلون نفر ثروت دارند. این ۲۶ نفر در مجموع بیش از نیمی از ساکنان زمین ثروت دارند. از آغاز شیوع کرونا تاکنون، این میلیاردها توانسته اند به میران ۵۴ درصد ثروت خود را افزایش دهند.

طی دوران شیوع کرونا که ثروتمندان در حال ثروت اندوزی هستند فقرای جهان زیر تازیانه گرسنگی رنج می برند. به عنوان مثال در مغرب گزارش هیات آمار رسمی نشان می دهد که میانگین فقر طی دوران کرونا ۷ برابر شده است. گزارش های صندوق بین المللی پول هم نشان می دهد در اردن نیز میزان فقراء به نسبت قبل ۳۸ درصد افزایش یافته است و ۴ میلیون و ۴۰۰ تن از مردم این کشور در فقر به سر می برند. افزون بر این، یک میلیون پناهجوی سوری هم در این کشور از فقر رنج می برند.

طبق این گزارش، پس از شیوع کرونا، فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر شده اند. شکاف های اقتصادی و اجتماعی ناگواری در جهان وجود دارد و این شکاف ها هر روز بیشتر و عمیق تر می شود. همزمان با افزایش این شکاف ها، ظلم و بی عدالتی هم به دلیل وحشیگری سرمایه داری لیبرال آمریکا و بی توجهی به فقرا افزایش می یابد. آمریکا نیز از روی عمد برای فقیرتر کردن مردم تلاش می کند تا راحت تر بتواند آنان را تحت کنترل خود داشته باشد و برای رسیدن به این هدف دیگر نیازی به ناوهای نظامی و وارد شدن به جنگ سنتی نداشته باشد.

پایان/

۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 9412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =