مشوق های اقتصادی 26 تریلیون دلاری

کارشناسان مسائل اقتصادی معتقدند که پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا، زخم‌هایی را بر چهره اقتصاد جهانی ایجاد کرده است که اثرات آن شاید تا یک دهه بعد هم باقی بماند.

به گزارش تحریریه روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن در گزارش خود نوشت: همانطوری که بیماران آلوده به ویروس کرونا مدت‌ها پس از بهبودی از عوارض این بیماری رنج می‌برند اقتصاد جهانی نیز تابع همین قاعده است. به نظر می‌رسد بهبودی سریع اخیر اقتصاد از پیامدهای این ویروس دوامی نخواهد داشت.

در حالی که بسته‌های مشوق اقتصادی حدود ۲۶ تریلیون دلاری و توزیع حدود یک میلیارد واکسن ضد کرونا به بهبودی اوضاع اقتصاد با سرعتی بیش از انتظار کمک کرده است، اما پیامدهای خطرناک کرونا در زمینه‌های آموزش، بیکاری میلیون‌ها نفری، افزایش بی‌سابقه بدهکاری‌ها و شکاف‌ها در میزان در آمدهای میان افراد، در سال‌های آینده مصیبت‌هایی را برای اقتصاد جهانی به ویژه برای کشورهای فقیر به دنبال خواهد داشت.

«فیلور آرثی» استاد دانشگاه کالیفورنیای آمریکا که تحقیقاتی را درباره پیامدهای اقتصادی و بهداشتی بلند مدت بحران‌های گذشته انجام داده است گفت: پس از یک سال سخت، برای بازگشت امور به روند درست خود احساس آرامش و راحتی می‌شود، اما برخی از آثار این بحران تاریخی برای دهه‌ها ادامه خواهد یافت و به راحتی نمی‌توان آنها را درمان کرد.

«إندا کوران» و «سیمون کندی» کارشناسان مسائل اقتصادی هم در یک پژوهش مشترک درباره این موضوع گفته‌اند همه شاخص‌ها نشان می‌دهد، تولید ناخالص ملی جهانی در سال گذشته بالاترین اُفت خود را از زمان رکود بزرگ دهه سی قرن بیستم به ثبت رسانده است. «کارمن رینهارت» پژوهشگر ارشد بانک جهانی نیز اعتقاد دارد بازگشت به سطوح و معیار پیش از کرونا زمان‌بَر خواهد بود.

به نوشته روزنامه القدس العربی، گزارش‌های سازمان بین‌المللی کار هم نشان می‌دهد که حدود ۲۵۵ میلیون تن به طور دایم کار خود را به دلیل شیوع ویروس کرونا از دست داده‌اند.

برپایه این گزارش، پژوهشگران مرکز پژوهشی «بیو» آمریکا هم گفته‌اند برای نخستین بار از دهه نود قرن بیستم طبقه متوسط این کشور از بین رفته است.

با وجود اینکه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تولید ناخالص ملی آمریکا به لطف بسته‌های تشویقی تحرک پیدا کرده است اما پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که بزرگترین اقتصادهای جهانی هم از مصیبت‌های ناشی از کرونا رنج خواهد برد.

در ماه ژانویه گذشته بانک بین المللی پول نسبت به یک دهه ناامیدی در رشد جهانی هشدار داد و بر طرف شدن این ناامیدی را در گرو اقدامات اصلاحی دانست. این بانک پیش بینی کرد که تولید جهانی در سال ۲۰۲۵ میلادی ۵ درصد کمتر از دوران پیش از کرونا  باشد.

به نوشته القدس العربی، کارشناسان می گویند اگر گام های درست سیاست گذاری، به ویژه در زمینه کارگران و کمک به آسیب دیدگان بحران برداشته شود هیچ دهه ی از دست رفته ای وجود نخواهد داشت. یکی از راه های برون رفت از بحران، سیاست‌های تشویقی است که انگیزه هایی را برای شرکت ها جهت ابتکار و سرمایه گذاری به ویژه در زمینه مبارزه با تغییرات آب و هوایی ایجاد می‌کند.

«کاترین من» اقتصاددان ارشد بانک «سیتی گروپ» آمریکا می گوید چنین نوع درستی از ترکیب سیاست می‌تواند باعث رونق اقتصادی در مسیر بهبود کامل اوضاع شود. نوآوری بیشتر از رشد بهره‌وری حمایت می‌کند و سرمایه‌گذاری‌های جدید سطح زندگی را بالا می‌برند. همچنین باید راهبردی‌هایی تدوین شود تا اطمینان حاصل شود که کارگران از فرصت‌های افزایش بهره‌وری بهره مند می‌شوند.

به نوشته القدس العربی، «تام اورلیک» تحلیلگر ارشد مسائل اقتصادی خبرگزاری «بلومبرگ» هم بر این باور است تمرکز بر داده های مربوط به تولید ناخالص داخلی با هیاهوی تبلیغاتی آمریکا و چین درباره موفقیت در کسب بهبودی سریع همراه شده است. اما زیر پوست اختلاف میان اقتصادهای پیشرفته و نوظهور و اختلاف میان شرکت های بزرگ و شرکت‌های رقیب کوچکتر و اختلاف میان کارگران ماهر و کم تجربه، نشان دهنده زخم‌هایی است که مدت‌ها در چهره اقتصاد جهانی باقی خواهد ماند.

پایان/

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 9415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =