تغییرات پی‌درپی در باتلاق بانک مرکزی

تدوام مشکلات پولی و اقتصادی موجب شد «رجب طیب اردوغان» در اقدامی شگفت آور برای چندمیان بار در یک سال گذشته یکی دیگر از مقام های ارشد بانک مرکزی این کشور را از کار برکنار کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی نوشت، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه یک مقام ارشد دیگر را هم از بانک مرکزی این کشور اخراج کرد تا افکارعمومی و سرمایه گذاران شاهد آخرین تصمیم ناگهانی وی برای تغییر ساختار مدیریت بانکی این کشور باشند. 

 این اقدام حدود دو ماه پس از آن رخ داد که اردوغان «ناجی اقبال» سومین رئیس بانک مرکزی این کشور در خلال دوسال گذشته را هم برکنار کرده بود. همه این اقدامات موجب شگفتی سرمایه گذاران و ایجاد چالش های اساسی برای بازار و اقتصاد ترکیه شده است.

طبق این گزارش، براساس متنی که در روزنامه های ترکیه منتشر شده است، «سمیح تومن» اقتصاددان حوزه کار و استاد اقتصاد واحد دانشگاه TED در آنکارا به عنوان جانشین «اوگوژان اوزباس»  شده است. اردوغان نظرات نامتعارفی را در مورد سیاست های پول این کشور و تاثیر آن بر تورم دارد در ماه مارس مورات چتینکایا معاون بانک مرکزی را نیز برکنار کرده بود.   

طبق نظرسنجی های قابل توجه حمایت عمومی از حزب AK متعلق به اردوغان در ماه گذشته به رکورد کمترین میزان رسید که در این میان میزان نارضایتی از اقدامات دولت در زمینه اقتصاد بسیار برجسته بود. تصمیم برای اخراج اقبال که با هدف احیای اعتبار بانک مرکزی ترکیه صورت گرفت، باعث تغییر محسوس در میزان اشتیاق سرمایه گذاران شد. ارزش لیر ترکیه از زمان اخراج وی تاکنون حدود 14 درصد کاهش یافته است.

تومن سومین عضو کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی ترکیه است که در سالجاری از سوی اردوغان منصوب شده است. یکی دیگر از تغییرات انتصاب «شهاب کاوچی اوغلو» در این بانک به رغم نداشتن هیچ تجربه در زمینه های پولی بوده است. در واقعیت چهار نفر از 7 عضو این کمیته اکنون کمتر از یک سابقه کار دارند.

اوزباس که به تازگی از مقام معاونت برکنار شد در جولای سال 2019 هنگامی برای این پست انتخاب شد که «برات آلبایراک» داماد اردوغان به عنوان وزیر دارایی و خزانه داری بر اقتصاد این کشور نظارت می کرد. درماه نوامبر وی وقتی معاون بانک بود از سیاست های بانک مرکزی تحت مدیریت مراد اویسال رئیس سابق خودش انتقاد کرد و اظهار داشت که تشدید اتخاذ تصمیمات پشت درهای بسته که اواخر سال گذشته صورت گرفت، بی دلیل موضع پولی را پیچیده کرد.

پایان/

۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 10117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =