پیوند محکم چین روسیه در برابر آمریکا

روسای جمهوری روسیه و چین با افتتاح مهم‌ترین پروژه انرژی هسته‌ای مشترک از دوران جدیدی در همکاری استراتژیک دو کشور خبر دادند و پیام مهمی را برای جهان و ایالات متحده ارسال کردند.

به گزارش تحریریه، «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه چندی پیش به صورت ویدیو کنفرانس مراسم افتتاح چهار رآکتور هسته‌ای پیشرفته که با فن‌آوری هسته‌ای نسل سوم روسیه کار می‌کنند را برگزار کردند.

ناظران می گویند که آغاز ساخت چهار راکتور هسته ای جدید، بزرگترین پروژه همکاری در زمینه  انرژی هسته ای چین و روسیه تاکنون است و نقطه عطفی در همکاری های انرژی هسته ای چین و روسیه محسوب می شود. آنان همچنین افزودند که این همکاری ها گواه دیگری بر نزدیک شدن هر دو کشور در مواجهه با تشدید تحریم ها و محدودیت های آمریکا است.

همکاری هسته ای به دلیل ارتباط مستقیم آن با امنیت انرژی، امنیت ملی، همچنین حاکمیت جهانی و چالش هایی مانند تغییر اقلیم و منع گسترش سلاح های هسته ای از اهمیت استراتژیکی برخوردار است. کارشناسان چینی بیان داشتند که همکاری بین دو قدرت بزرگ هسته ای و اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد از اهمیت جهانی برخوردار است.

از این چهار واحد راکتور هسته ای، دو واحد در نیروگاه هسته ای «تیانوان» در استان «جیانگ سو» چین شرقی و دو واحد دیگر در نیروگاه هسته ای «شوداپوی» در استان «لیائونینگ» در شمال شرق چین واقع شده است و پس از اتمام این پروژه، تولید ترکیبی برق آن ۳۷.۶ میلیارد کیلووات ساعت در سال خواهد بود و انتشار کربن را ۳۰.۶۸ میلیون تن کاهش خواهد داد.

رییس جمهوری چین در این مراسم یک طرح پیشنهادی شامل سه اصل را ارائه داد: نخست، او از هر دو طرف خواست که به اصل ایمنی پایبند باشند و الگویی برای همکاری انرژی هسته ای جهانی ارائه دهند. دوم، وی به دو کشور پیشنهاد داد تا با پایبندی به نیروی محرکه نوآوری، همکاری های علمی و فناوری را در زمینه انرژی هسته ای تعمیق بخشند. سوم، خواستار پایبندی به همکاری استراتژیک برای ارتقا و توسعه هماهنگ سیستم حکمرانی صنعت انرژی جهانی شد.

پوتین نیز در این مراسم گفت که تمام توافق های انجام شده بین روسیه و چین در سطح عالی در دست اجرا است، ابتکارات بزرگ دیگری نیز به غیر از ساخت واحدهای جدید نیروگاه های هسته ای تیانوان و شوداپوی در حال انجام است.

پوتین همکاری در زمینه توسعه صلح آمیز هسته ای را یکی از عناصر مهم کل مشارکت استراتژیک چین و روسیه می داند که ماهیتی عمیق، کاملا دوستانه و سودمند دارد.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در این زمینه گفت، آغاز ساخت این چهار نیروگاه نتایج عمده همکاری در ساخت تجهیزات پیشرفته و نوآوری در علم و فناوری را نشان می دهد و باعث ارتقا همکاری عملی بین دو کشور می شود.

«لین بوکیانگ» مدیر مرکز تحقیقات اقتصاد انرژی دانشگاه شیامن چین نیز گفت که راه اندازی چهار نیروگاه هسته ای با فناوری روسیه در چین یکی از مزایای صادرات فن‌آوری انرژی هسته‌ای روسیه خواهد بود و کشورهای دیگر نیز باید به بهره مندی از نیروگاه های هسته ای نسل سوم علاقه مند باشند. 

پایان/

۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲
کد خبر: 10179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =