طرح رئیسی برای کمک یک میلیارد تومانی به خانوارهای ایرانی

طرح سید ابراهیم رئیسی برای کمک یک میلیارد تومانی به خانوارهای ایرانی در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده است.

به گزارش تحریریه، سید ابراهیم رئیسی طرحی ارائه کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به مرحله اجرا در می آورد که در نتیجه اجرای این طرح؛ عملا بیش از 1 میلیارد تومان عایدی برای بخش قابل توجهی از خانوارهای ایرانی به بار خواهد آمد.

آنگونه که سید ابراهیم رئیسی مطرح کرده است، وی قصد دارد سالی 1 میلیون واحد مسکونی بسازد و تاکید کرده است که جوانان ازدواج کنند و دولت تامین مسکن آنها را تقبل می کند.

پیش از این، افشین پروین پور عضو سابق شورای عالی مسکن از تدوین طرح ویژه مسکن در برنامه اقتصادی آیت الله رئیسی با پژوهش ۷ ماهه یک تیم تخصصی خبر داد و گفت: در این طرح ساخت ۴ میلیون مسکن با آورده اولیه صفر، زمین رایگان و وام ارزان بدون یک ریال بودجه دولتی پیش بینی شده است.

برآوردهای کارشناسی نشان می دهد که برای ساخت 1 میلیون مسکن با متراژ 70 متر مربع، 1.7 میلیون شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد که قادر است به تنهایی مشکل بیکاری را حل کرده و نرخ بیکاری را به کمتر از 5 درصد برساند.

طبق گفته های پروین پور، قرار است ایرادهای مسکن مهر گرفته شده و به صورت تکامل یافته تری اجرا شود. مهمترین اشکال مسکن مهر بلندمرتبه سازی بود که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق هم بارها به آن اشاره و تاکید کرد که ادامه مسکن مهر به صورت ویلایی پیگیری خواهد شد. شواهد نشان می دهد که تیم اقتصادی رئیسی قصد دارد با رفع اشکالات مسکن مهر، آنرا به صورت ویلایی پیگیری کند. ساخت مسکن ویلایی با متراژ زمین میانگین کشوری تنها 300 متر(در مناطق شرقی، جنوبی، مرکزی می تواند 1000 متر و یا بیشتر هم باشد، در منطاق شمالی کمتر از 250 متر و در تهران هم نیاز به برنامه خاصی با توجه به جمعیت و معظل زمین دارد) با زیربنای 150 متر می تواند 3.4 میلیون شغل ایجاد کرده و بیکاری را در حد بیکاری طبیعی نگاه دارد.

وجه دیگر طرح رئیسی اثر درآمدی آن برای خانوارهای ایرانی است. یک منزل ویلایی 300 متری با 150 متر زیربنا که زمین آن رایگان به آنها داده شده باشد، باتوجه به اینکه زمین مسکونی آن در سطح کشور به طور متوسط هر متر 19 میلیون تومان( میانگین متوسط مسکن در کشور شامل منزل ویلایی و آپارتمانی 15 میلیون و 200 هزار تومان است) قیمت دارد، که به معنای 570 میلیون تومان کمک فوری و مستقیم به خانوارهای ایرانی است.

وام بانکی برای ساخت 150 متر بنا هم 450 میلیون تومان می تواند در نظر گرفته شود(200 میلیون تومان کنونی وام ازدواج و 250 میلیون تومان وام ویژه مسکن) که عملا بیش از 1 میلیارد تومان به هر خانوار مشمول طرح شامل زوج های جوان(ارزش زمین و وام بانکی) کمک می کند و باعث می شود در مقایسه با میانگین کنونی افراد جامعه؛ زودتر صاحب خانه شوند. اقتصادنیوز در گزارشی نوشت: با توجه به اینکه رقم محاسبه شده از میانگین قیمت مسکن در این سال متری 4 میلیون و 100 هزار تومان و درآمد سالانه خانوار 54 میلیون و 100 هزار تومان بوده است به طور میانگین برای یک خانوار شهری در ایران در سال 98، تقریبا 6 سال زمان می برد تا شخص با پس انداز تمام درآمد خود صاحب خانه بشود. یعنی اگر خانواری همه درآمد خود را پس انداز کند و هیچ هزینه ای نکند باز هم 6 سال زمان نیاز دارد تا صاحب خانه شود.

طبیعتا پس انداز 100 درصدی با توجه به منطق اقتصاد خانوار بی معنی است و طرح رئیسی باعث می شود زوج های جوان بیش از 6 سال جلو افتاده و در وضعیت اقتصادی بهتری قرار بگیرند. زیرا اقتصادنیوز بر مبنای میانگین واحد 80 متر محاسبه کرده و با توجه به متراژ زیربنای 150 متر؛ بدون توجه به کیفیت و رفاه ناشی از اقامت در منزل ویلایی در مقایسه با آپارتمان؛ می توان گفت که زوج های جوانی از بیش از 12 سال صرفه جویی زمانی بهره مند می شوند.

پایان/

۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
کد خبر: 10361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =