رئیسی پیروز انتخابات ایران است

اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» در تحلیلی «ابراهیم رئیسی» را به عنوان رئیس جمهوری بعدی ایران و سکاندار مذاکرات هسته ای دانست و نسبت به سخت تر شدن کار طرف های غربی در کسب امتیازات بیشتر از تهران ابراز نگرانی کرد.

به گزارش تحریریه، تارنمای اندیشکده «شورای آتلانتیک» چند روز قبل در گزارشی ضمن قطعی دانستن پیروزی «ابراهیم رئیسی» در انتخابات 28 خرداد به بررسی سرنوشت توافق هسته ای ایران در دوره وی پرداخت.

این گزارش که به قلم تحلیلگر اسرائیلی این اندیشکده آمریکایی نگاشته شد تاکید دارد سناریوی بسیار محتمل همزمان با پیروزی رئیسی در انتخابات تداوم تلاش های دیپلماتیک برای احیای توافق هسته ای 2015 است . در این گزارش آمده است: برغم پیشرفت هایی که تا به حال در مذاکرات هسته ای میان ایران و دیگر کشورها در وین کسب شده است، هنوز مشخص نیست توافق نهایی تا زمان انجام انتخابات یا زمان تحلیف رئیس جمهوری جدید در مرداد آینده نهایی می شود.

این گزارش پیروزی رئیسی در انتخابات را قابل پیش بینی می داند و آن را نشان دهنده تقویت کنترل محافظه کاران ایران بر سه قوه حاکمیتی عنوان و تصریح کرد: دولت بعدی رویکرد سختگیرانه تری را در امور داخلی و خارجی اتخاذ خواهد کرد. این تغییر احتمالا بر سیاست هسته ای ایران هم تاثیر می گذارد اما به مفهوم دگرگونی راهبرد کلی تهران مخصوصا در زمینه آینده برجام نیست.

این گزارش با بیان اینکه مسئولیت اصلی در پرونده هسته ای بر عهده شورای عالی امنیت ملی ایران است، افزود اگرچه رئیسی رویکرد سختگیرانه تری را در پرونده هسته ای نسبت به روحانی دارد اما او در واقعیت مخالف بازگشت به برجام نیست. رئیسی مانند رهبر ایران رویکردی ضدآمریکایی دارد که واشنگتن را قابل اعتماد نمی داند؛ ضمن آنکه وی مسیر حل بحران اقتصادی را در برجام و رفع تحریم ها نمی بیند بلکه تمرکز بر اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید داخلی را مهمترین عامل می داند. 

نویسنده با بیان اینکه رئیسی برجام را باوجود همه کاستی های آن یک سند ملی می بیند، از این نکته ابراز نگرانی کرد که رویکرد رئیسی بر سبک و لحن نمایندگان ایران در مذاکرات هسته ای تاثیر داشته باشد به ویژه اگر تا زمان تحلیف رئیسی توافق احیای توافق امضا نشود. در این گزارش تاکید شد: توافق با ایران برای مذاکره کنندگان غربی با تیم رئیسی دشوارتر می شود به ویژه اگر فردی همچون سعید جلیلی دبیر سابق شورای امنیت ملی به عنوان وزیر امور خارجه بعدی ایران سکان پرونده هسته ای را به دست بگیرد. در این شرایط گنجاندن موضوعاتی فراتر از بحث هسته ای همچون مساله موشکی و سیاست منطقه ای در توافق سخت تر می شود.

شورای آتلانتیک پاسخ به تردیدها در زمینه ادامه مسیر پرونده هسته ای را وابسته به عواملی همچون ترکیب تیم وزارت امور خارجه و مذاکره کنندگان ایرانی و دامنه اختیارات رئیسی در این امر  ارزیابی کرد. 

پایان/

۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶
کد خبر: 10727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • زهرا سادات کمیلی نژاد IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      22 1
      چشم بسته غیب گفته
      • ممممممم IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
        0 0
        سلام.. همشون ...هرکی میاد ...مشه.... قدر مردم وبیکاری ها ندارند..
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      29 9
      رییسی پیروز انتخابات نیست ،پیروز شورای نگهبان است !باقدرتر ازخودش مثل احمدی نژادرقابت نکرده که تا ببیند دنیا دسته کیه !
    • کبری IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      0 0
      امید وارم ننگ نامه ی برجام چای سند خیانت روحانی ظریف و لاریجانی به سرانجام نرسد
    • شهلا IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      0 0
      آخه گیریم رییسی رییس جمهور اخه با این درصد پایین رای کی ازش حمایت میکنه غیر از شورای نگهبان
    • IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      0 0
      زرشک
    • IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      0 0
      اگه احمدی نژاد بود میفهمیدن محبوبیت یعنی چه