طلا یا رمزارزها؛ سرمایه گذاری در کدامیک جذاب تر است؟

تحلیلگران در مقایسه سرمایه گذاری طلا و رمز ارز اعتقاد دارد ریسک و نوسان در بازار ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر است و دارنده آن مالک یک کالای فیزیکی همچون طلا نیست؛ قیمت طلا با توجه به مولفه های اقتصادی و انتظارات تورمی افزایش می یابد به همین دلیل بنگاه های اقتصادی کسر اندکی از سرمایه های خود را به رمز ارز تبدیل می کنند زیرا طلا را یک دارایی امن می دانند.

به گزارش تحریریه، بررسی بازار ارزهای دیجیتال اینک به موضوعی داغ در میان تحلیلگران و کارشناسان این حوزه تبدیل شده است. در حالی که بازار بیت‌کوین و دیگر رمزارزها با نوسانات شدید افت و خیزهای قابل توجه قیمتی همراه هستند، دیدگاه های متفاوتی نسبت به آینده ارز دیجیتال وجود دارد؛ برخی از کارشناسان به دلیل افزایش تمایل سرمایه گذاران بزرگ برای حضور در این عرصه و دارا بودن ویژگی پوشش ریسک های تورمی، این افزایش قیمت ها را طبیعی می‌دانند. گروهی دیگر اما این روند صعودی را حبابی بزرگ و بی اساس می نامند.

«نوریل روبینی» اقتصاددان و استاد دانشگاه نیویورک در دسته ای قرار دارد که افزایش قیمت بیت کوین را حباب قیمتی می داند.

این اقتصاددان درباره اینکه در صورت حباب قیمتی در بازار ارزهای رمزنگاری چرا موسسات بیشتری علاقمند به ورود به این بخش هستند، می گوید: وجود حجم معاملات بزرگ برای تسهیل فعالیت های تجاری، خدمات دهی و غیره استفاده می شود. اما آیا سرمایه گذاران نهادی واقعا می‌خواهند مشارکت بیشتری در این روند داشته باشند؟ یک استدلال وجود دارد که می گوید به دلیل اینکه فقط کسری از پول موسسات به جای طلا در بیت کوین سرمایه گذاری می شود، قیمت بیت کوین سر به فلک می کشد.

وی تصریح دارد: اما من شک دارم که موسسات خواهان ذخیره دارایی باشند که ارزش آن می تواند یک شبه 15درصد کاهش یابد. همچنین همیشه این خطر وجود دارد که چیز دیگری که توسط دارایی های واقعی پشتیبانی می شود، به طور کامل جایگزین بیت کوین به عنوان محلی برای ذخیره ارزش شود.

بیت کوین ممکن است روزی ناپدید شود اما طلا از بین نمی رود و ایده سرمایه گذاری مجدد شرکت‌ها در دارایی ‌های رمزنگاری کاملا دیوانگی است. هیچ شرکت مهمی این کار را نمی کند زیرا حساب های خزانه داری باید در دارایی های ثابت با حداقل خطر سرمایه گذاری شوند حتی اگر بازده بسیار کمی داشته باشند. هر خزانه دار یا صندوق داری که در چیزی سرمایه گذاری کند که یک شبه ارزش آن 15 درصد کاهش می یابد، اخراج خواهد شد.

این استاد دانشگاه اعتقاد دارد: مطمئنا «ایلان ماسک» می تواند این کار را انجام دهد زیرا او رئیس است، اگرچه او نیز به دلیل نگرانی های زیست محیطی از بیت کوین تا حدودی عقب نشینی کرده است. اما هنوز تعداد کمی از افراد دیگر در این موقعیت هستند.

با وجود گفته های این استاد دانشگاه اما مشخص است که طلا نیز قبل از اینکه به عنوان یک دارایی نهادی مورد استفاده قرار بگیرد، با نوسانات قیمتی بالایی مواجه نبوده است. روبینی درباره این موضوع تصریح کرد: در حالی که طلا دوره های نوسانی زیادی را تجربه کرده است اما به طور کلی مجموعه ای از اصول اقتصادی هستند که این نوسانات قیمتی را ایجاد می کند. قیمت طلا با تورم و انتظارات تورمی افزایش می یابد، هنگامی که فدرال رزرو سیاست پولی انقباضی را افزایش می دهد و نرخ ها افزایش می یابد، نه فقط به صورت اسمی بلکه به صورت واقعی، به همین دلیل طلا سقوط می کند. طلا با ارزش دلار رابطه معکوس دارد. طلا با ارزش دلار رابطه معکوس دارد، زیرا سقوط دلار منجر به افزایش هزینه های تولید کالاها و قیمت ها از جمله طلا می شود. وقتی خطر سیاسی یا ژئوپلیتیکی جدی یا یک بحران مالی وجود دارد، ارزش طلا افزایش می یابد زیرا به عنوان یک دارایی امن محسوب می شود.

برای تعیین تقاضا برای طلا نسبت به میزان عرضه آن می توان از مجموعه متغیرهایی استفاده کرد. در مقابل اما قیمت بیت کوین و سایر رمزنگاری ها ارتباط مستقیمی با مبانی اقتصادی ندارند که نوسانات آنها را توضیح دهد یا نشان دهد که در نهایت چه زمانی ارزش آنها کاهش می یابد.

پایان/

۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 10799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =