پیش بینی بازار خودرو در دولت آیت الله رئیسی

پیش بینی بازار خودرو در دولت آیت الله رئیسی با توجه به متغیرهای نرخ ارز، نرخ تورم و وضعیت واردات خودرو قابل بررسی است.

به گزارش تحریریه، پیش بینی بازار و قیمت خودرو در دولت سیزدهم به ریاست آیت الله رئیسی با توجه به متغیرهای نرخ ارز، نرخ تورم و وضعیت واردات خودرو؛ رقابت؛ قابل بررسی و ارزیابی است.

رئیسی وارث 3 سال بحران مستمر در بازار خودرو است که در این مدت خودروسازان داخلی به قیمتگذاری محصولاتشان معترض بودند و به همین دلیل به بهانه نبود قطعه از عرضه خودداری می کردند که نتیجه آن بیش از 5 برابر شدن قیمت خودروهای مختلف بود. برای غلبه بر این مشکلات باید به 3 متغیر موثر بر بازار خودرو شامل:

  1. تورم عمومی
  2. نرخ ارز
  3. واردات خودرو

توجه کرد. در مورد متغیر اول یعنی تورم عمومی باید گفت که تورم تا 2 سال دیگر در سطح بالا باقی می ماند و پس از آن به سرنوشت اصلاحات ضروری در نظام بانکی و برچیده شدن بانک های خصوصی بستگی دارد که در صورت روی دادن، پس از 4 و نیم دهه تورم شرم آور ایران را مهار می کند. این متغیر در کوتاه مدت اثری بر بازار خودرو ندارد.

متغیر دوم نرخ ارز است که بدون شک کاهشی است و با اثر منفی بر انتظارات تورمی باعث کاهش قیمت خودروهای مختلف و به خصوص وارداتی ها خواهد شد که می تواند به شروع مناسب دولت سیزدهم در بازار خودرو کمک کند.

و اما مهمترین متغیر یعنی واردات خودرو که به تابوی 43 ساله در جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده و باعث آبروریزی شده است. اگر دولت رئیسی این متغیر را چاره نکند، عملا کاری نکرده است و وعده های سر خرمن و غیرممکن خودروسازان داخلی مبنی بر تولید ملی و طرح های جدید به همان سرنوشتی دچار خواهد شد که در گذشته شده است. بازار انحصاری باعث نوآوری نمی شود و در صحرا شکوفه به بار نمی آید.

حذف قیمتگذاری، کاهش تعرفه و آزادسازی واردات تنها عواملی هستند که مشکل بازار خودرو را حل می کنند و مباحثی مانند کمک صنایع دفاع به خودروسازان، داخلی سازی و ... انحرافی است و نتیجه ای متفاوت از گذشته نخواهد داشت. همچنانکه محصولاتی مانند منسوجات، لوازم آشپزخانه، کیف و کفش و ... مشمول عدم واردات و ایجاد انحصار نیست، خودرو نیز باید از انحصار خارج شود که نتیجه آن قطعا بهتر از وضعیت کنونی خواهد بود و امتیازهایی مانند؛ کارگر ارزان، انرژی ارزان، محصولات اولیه ارزان مانند فولاد، مس و ... باعث ایجاد توان رقابت با محصولات وارداتی می شود، اما از ادامه بی خیالی در تولید 30 ساله بنجل هایی مانند پژو 405 ساخت بنجل ساز معروف فرانسوی جلوگیری می کند.

بازار خودرو در 4 سال آینده نمی تواند بحرانی شود و وضعیت قیمتی آن نسبتا با ثبات خواهد بود، اما مردم ایران به دنبال ثبات در تولید محصولات بی معنایی مانند، پژو 405، پژو پارس، ال 90(مشخص نیست کالسکه است یا ماشین)، دنا، 206 و انبوهی پلاس که هر روز از یکی از آنها رونمایی می شود، نیستند و اتفاقا دنبال انقلاب در بازار خودرو کشور هستند. انقلابی که در سایه انحصار به دست نمی آید و تنها با رقابت دست یافتنی می شود.

انتظار می رود که واردات خودرو به دنبال تثبیت انحصار و قیمت های نجومی محصولات داخلی در سال 1400 البته با دیوار برافراشته تعرفه ها آزاد شود و خودروسازان داخلی دستور اجازه واردات را صادر کنند! که این مساله در کنار کاهش نرخ ارز باعث کاهش قیمت خودروهای وارداتی می شود.

و اما در بازار خودروهای تولید داخل شاهد افزایش قیمت کارخانه و تثبیت یا کاهش اندکی در قیمت بازار خواهیم بود که با عرضه بالا توسط دو خودروساز داخلی تکمیل می شود و به همان وضعیتی که در گذشته بوده باز خواهیم گشت که نتیجه آن عرضه زیاد خودروهای بی کیفیت و کهنه با قیمت های روز جهانی است.

همه این عوامل نشان از این دارد که باید ریل صنعت خودرو کشور تغییر اساسی کند و اگر رئیسی نمی خواهد آنچه در مورد روسای جمهور قبلی به دلیل عملکرد بد در بازار خودرو گفته شد درباره ایشان نیز گفته شود، نیازمند یک تغییر و تحول اساسی در این متغیر مهم بر رفاه خانوارهای ایرانی است.

پایان/

۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷
کد خبر: 10806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 9
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      7 9
      رییسی از کی تا حالا آیت اله شده. چطور اقایان یک شبه درجه میکیرند. تا دیروز که حجت الاسلام بود!!!
    • موسوی IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      20 0
      با سلام انشاءالله که اقای رییسی به این ستمی که خودروسازان دارند درحق مردم بیچاره ایران میکنند رسیدگی وپایان دهند.الان که متاسفانه فریادرسی نیست.ما بعداز چندین بارشرکت درقرعه کشی .برای یک خودروکوییک که تفاوت جزیی با قیمت بازارداشت برنده شدیم .گفتند حداکثر ۳ماهه تحویل میدیم.برای تکمیل پول بیحساب ان ناچارشدیم خودرو کهنه خودمون هم بفروشیم.الان ۳ماه ونیم شده هنوز هیچ خبری نیست .هیچکس هم پاسخگو نیست.اینها ظلمه ،ستمه،زورگوییه،باید حداقل خواسته مردم توجه بشه .اقای رییسی خیلی به شما امید بسته شده .مبارزه بافساد فقط محاکمه وبرخوردبا ارتشاء ودزدی اشکار نیست.باید اینگونه ازارواذیت های وارده به مردم برخورد شود انشاءالله
    • واقعیت IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      25 0
      آخرتی هست وباعث وبانی فلاکت وبدبختی مردم ایران وانحصار بودن خودرو وقیمت های سربه فلک کشیده شرکت های داخلی وهنوز طلب کار بودن انها به بهانه ضرر وبدبختی مردم ستم دیده ایران که پرادو رو میدن وپراید سوار میشن .باید جواب گو باشن وجای باعث وبانیش در آتش جهنم . هشتاد میلیون نفرایرانی هر روز نفرین بر باعث وبانی وضعیت موجود میکنند که مخاطبشان مسعولین بی کفایت داخلی است که همیشه ب دروغ ادرس اشتباه دادن مردم ایران عاقل هستن و میدانن دشمن ما .عامل بدبختی وگرانی همه چی فقط وفقط مسعولین دزد هست واصلا ربطی به خارج از ایران ندارد .وتنها راه مشکل خودرو وگرانی فقط واردات خودرو خارجی با تعرفه کم هست نه اینکه اختیار هشتاد میلیون ایرانی روبزارن توی دست دوتا شرکت ایران خودرو وسایپا که هرجور میخاهند مردم را غارت میکنن چپاول میکنن و دزدی میکنن .وسلام
    • IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      3 2
      خیالتون تخت از فردا همه ی مشکلات حل خواهد شد
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      12 0
      طرف پارسال ماشین ثبت نامی تحویل یکساله رو فروخته وباز هم تو فوقالعاده ثبت نام کرده برنده شده وپولش رو هم ریخته ۳ ماه هم از روش گذشته حالا جالبتر از این اینه که الان میگن بیا تیبا نداریم بجاش تیبا ۲ داریم بقیش رو بریز تا تیبا ۲ بدیم اون هم معلوم نیست کی بدن بعد که ما اینقدر ثبت نام کردیم خیار شور هم برامون در نیومد بعد صبح تا شب میگن عدالت
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      8 0
      احمدی نژاد بااینکه ۸سال کل اکانات کشور دستش بود رای نداد بعد مردم عوام سر روحانی و ریسی دعوا میکنن
    • IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
      4 1
      از دست اینم کاری بر نمیاد مطمئن باشید خانه از پایبست ویران است
    • رسول جدید بناب IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      1 1
      با سلام بنده حقیر همه خودرو دار شوند ونیز مستمری ها تا مین اجتماعی مثل خودم جرا نمیتونم از دست دادن با(البته دارای گواهینامه)بانده ۳۶ساله انتظار دارم از دربست خسه کسی سوار نمیکند..مرسی اگر رسیدگی شود....
    • ابوالفصل صدری IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      0 0
      بهترین مقاله ای که خونده ام. درود به نویسنده. ازت ممنون.