چرخ اقتصاد مقاومتی در دولت روحانی پنچر شد

معاون اسبق وزارت صمت معقتد است دولت سیزدهم باید دولت شجاعی باشد، یعنی دولت باید شجاعت اصلاحات ساختاری را داشته باشد، چرا که دولت‌های قبلی جرات اصلاحات اساسی در ساختار اقتصاد کشور را نداشتند.

به گزارش تحریریه، بسیاری از کارشناسان اقتصادی که با آن‌ها گفتگو می‌کنیم، معتقدند آقای رئیسی باید دولت پر کار و سخت کوش و مدیر و مدبری داشته باشد تا از چالش‌هایی که به واسطه بی تدبیری‌های دولت تدبیر و امید ایجاد شده بگذریم. تورم بالای ۴۰ درصد، کسری بودجه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی، خالی شدن ذخایر ارزی کشور به واسطه تخصیص ارز جهانگیری و به باد رفتن بیش از 50 میلیارد دلار منابع ارزی و 60 تن ذخایر طلای کشور، رشد اقتصادی منفی، تشکیل سرمایه ثابت منفی، جذب سرمایه خارجی نزدیک به صفر، تعطیلی بسیاری از کسب وکارها و کارخانه‌جات فارغ از اپیدمی کرونا، افزایش نرخ بیکاری و فاصله طبقاتی، هزینه‌ی بالای اداره کشور با ریخت و پاش‌های بی فایده و حقوق‌های نجومی، عملکرد ضعیف سیستم بانکی و بازار سرمایه در تامین مالی بخش تولید و بسیاری از معضلات دیگری که همه و همه باعث زمین‌گیر شدن لوکوموتیو اقتصاد ایران، افزایش نارضایتی عمومی و کاهش رفاه زندگی مردم شده است، میراثی شوم است که زمین سوخته‌ به دولت بعدی تحویل می‌دهد بنابراین لازم است تدابیر و برنامه‌های مهمی در راس تصمیمات و فعالیت‌های اقتصادی دولت آینده قرار بگیرد.

بسیاری از اموری که علی رغم نظر کارشناسان اقتصادی تدبیری برای آن نشده، مواردی که اجرای آن فقط نیازمند به یک جو همت بوده، اما در دولت کنونی به کار گرفته نشده، یک به یک باید در دستور کار دولت آقای رئیسی قرار بگیرد که یکی از مهمترین آنها، تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که رهبر انقلاب در سال ۹۲ به دولت ابلاغ کردند. متاسفانه به زعم عمده کارشناسان و برخلاف شعارها و ادعاها در تریبون‌های مختلف از سوی مسئولین، دولت روحانی در اکثر تصمیم گیری ها و سیاست گذاری‌های اقتصادی بر خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عمل کرد و همین امر باعث شد تا اقتصاد ایران به سطحی از شکنندگی و وابستگی به درآمدهای ارزی و واردات کالاهای مصرفی برسد که امروز با تنگ‌تر شدن حلقه‌های تحریم، وضعیت تولید تجارت و معیشت مردم با تنگناهای مختلف مواجه شود و کشور با این همه امکانات و پیشرف‌ها در تامین مرغ و تخم مرغ هم ناتوان باشد. امیر رضا واعظ آشتیانی؛ معاون اسبق وزارت صمت و کارشناس صنعت در رابطه با عملکرد دولت روحانی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ضرورت توجه دولت سیزدهم به این سیاست‌های راهبردی نظر خود را مطرح کرده است که در ادامه مشاهده می‌کنید.

امیر رضا واعظ آشتیانی ضمن تاکید بر اهمیت اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط دولت سیزدهم در راستای رشد و رونق اقتصاد کشور گفت: متاسفانه دولت آقای روحانی در زمینه تحقق سیاست‌های راهبردی اقتصاد مقاومتی کمترین کاری انجام نداد و دستاوردی از خود به یادگار نگذاشت که در خور اشاره و تحسین باشد. آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که به عنوان فرمانده اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برگزیده شدند نیز به شدت در تحقق مطالبه‌های رهبر معظم انقلاب کوتاهی کردند و در این زمینه خیری به اقتصاد ایران نرساندند.

وی دراین باره تصریح کرد: به این جهت تاکید می‌کنم، آقای جهانگیری عملکرد مطلوبی یا حتی عملکردی برای ثبت در دوران معاون اولی در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از خود به جا نگذاشت، چرا که حتی یک بار هم گزارشی درباره عملکرد اقتصاد مقاومتی به افکار عمومی و رسانه‌ها ارائه ندادند که مشخص شود در چه مواردی کار کرده اند.

واعظ آشتیانی خطاب به دولت آینده برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: بندهای اقتصاد مقاومتی که بر تقویت داخلی سازی اقتصاد و تجارت با دنیای خارج تاکید دارد موضوع جدیدی نیست، همه کشورهای توسعه یافته با انجام چنین فرامینی در اقتصاد به توسعه رسیده اند، در حالی که متاسفانه ما به درآمدهای سهل الوصول نفت عادت کرده ایم و پول نفت را بی محابا هزینه می‌کنیم، بنابراین نیازی برای کوشش بسیار در راستای عملیاتی سازی بندهای سیاست اقتصاد مقاومتی نمی‌کنیم.

معاون اسبق وزارت صمت خاطر نشان کرد: بحث اقتصاد مقاومتی یکی از موضوعات حائز اهمیتی است که به نظر می‌رسد باید در صدر اولویت‌های اقتصادی دولت سیزدهم قرار بگیرد. تا زمانی که این موضوع محقق نشود، قطعا اقتصاد ایران با یک چالش جدی مواجه است، اما زمانی که ساز و کار و تمهیدات و بستر سازی‌های لازم برای تحقق این امر مهم انجام شود، آن زمان با شناسایی موانع مهم رشد و پیشرفت کشور می‌توان به روزهای خوب پیش روی گشایش‌های اقتصاد ایران امیدوار بود.

واعظ آشتیانی با اشاره به پیش نیازها و راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: اصلاحات ساختاری اقتصادی، تقویت نیروی انسانی و استفاده از نخبگان برای ساختن اقتصاد ایران موارد مهمی است که دولت سیزدهم با توسل به آن‌ها می‌تواند انقلابی در اقتصاد کشورایجاد کند. بنده معتقدم دولت سیزدهم باید دولت شجاعی باشد، یعنی دولت باید شجاعت اصلاحات ساختاری را داشته باشد، چرا که دولت‌های قبلی جرات اصلاحات اساسی در ساختار اقتصاد کشور را نداشته اند. دولت آینده باید موانع پیش روی تولید را برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بردارد.

واعظ آشتیانی دلیل اهمیت ویژه‌ای که رهبر معظم انقلاب به مساله تولید می‌دهند را اینگونه توضیح داد و گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب درباره رشد تولید و ضرورت حذف موانع تولید صحبت می‌کنند، به این معناست که با افزایش تولید با کیفیت و قابل رقابت بخش مهمی از چالش‌های اقتصاد کشور حل می‌شود، لذا برای رونق گیری و جهش یابی تولید باید به سراغ تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رفت. با رفع موانع پیش روی تولید و حمایت همه جانبه از تولید خود به خود بسیاری از بندهای اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود و تورم شکننده‌ای که موجب نارضایتی در جامعه شده را به شدت کاهش می‌دهد.

معاون اسبق وزارت صمت گفت: یکی از مهمترین پیش شرط‌های تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات اقتصادی، مبارزه با فساد اداری و نهادینه سازی شفافیت اقتصادی است. مقام معظم رهبری بارها بر قطع کردن سرهای اژدهای هفت سر به مسوولین هشدارهای لازم را داده اند، چرا که اگر به درستی با فساد اداری و اقتصادی مبارزه نشود، اصلاحات دیگر نمی‌توانند آنچنان موثر باشند.

وی درادامه افزود: اعمال اصلاحات جدی اقتصادی در دولت سیزدهم در بسیاری از امور بسیار واجب است، از ورود نخبگان به عرصه‌های مدیریتی و تصمیم گیری تا ایجاد شفافیت و مبارزه قاطع با فساد اقتصادی، این‌ها هر کدام یک تکه پازلی است که باید در کنار هم چیده شود تا اقتصاد ایران به سرانجام برسد تا مقاومت لازم را در برابر ناملایمات تحریمی دشمنان ایران داشته باشیم. متاسفانه عملکرد دولت آقای روحانی در خصوص تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اصلا قابل قبول نیست، لذا امیدواریم دولت آینده با تشکیل کارگروهی برای تحقق بند بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد تا از آنچه دولت آقای روحانی با سیاست اقتصاد مقاومتی برخورد کرد بگذریم، سیاست ویترینی که دولت یازدهم و دوازدهم، بدون دست زدن و اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی این مساله مهم در اقتصاد ایران را کنار گذاشت، ضربات سنگینی به اقتصاد ایران وارد کرد.

منبع: snn

پایان/

۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 10924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =