انفجار قیمت ها در بازار پروتئین و کار دشوار رئیسی با مدیران ضعیف

تولید علوفه و واردات نهادهای دامی در سال 1400 کاهش جدی داشته که نشان می دهد جنگی چندوجهی علیه امنیت غذایی کشور در جریان است.

به گزارش تحریریه، در سایه سیاست های غلط گذشته که با سدسازی های بی منطق کشور را دچار تنش آبی کرده است، بی توجهی به مدیریت آب به جای آه و ناله سر دادن از خشکی اقلیم ایران، بی توجهی به مقابله با خشکسالی مهندسی شده در منطقه هلال شیعی و بدون برنامه عمل کردن برای واردات نهاده های دامی موردنیاز کشور، در استانه قحطی و جهش قیمت محصولات پروتئینی پس از 8 سال مدیریت فاجعه بار حسن روحانی و حامیان آن قرار گرفته ایم.

بررسی وضعیت بازار نهاده های دامی کشور نشان می دهد که:

  • تولید علوفه در کشور امسال کاهش ۴۰ درصدی
  • خرید تضمینی گندم نیز تا نیمه اول تیرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۲۵ درصدی

داشته که نتیجه آن افزایش قیمت جایگزین های داخلی آنها هم بوده است. به طوریکه سطح قیمت نهاده ها نیز جهش زیادی را تجربه کرده است به طوری که در مقایسه با تیرماه سال 1399:

  • قیمت هر کیلو کاه ۴۶۳ درصد
  • قیمت جو ۱۸۳ درصد
  • قیمت یونجه ۱۵۳ درصد
  • قیمت سبوس‌گندم ۱۲۴ درصد

افزایش پیدا کرده است که نشان می دهد کشاورزان دوران سختی را سپری می کنند.

دامداران سنتی و محلی که در سال‌های گذشته در تامین نهاده‌های دامی خودکفا بودند؛ مجبورند نهاده‌های دامی موردنیاز خود را از بازار تامین کنند. این وضعیت باعث‌ شده است تا برخی دامداران با ترس از قیمت‌های نجومی ماه‌های آینده، فروش دام(حتی دام مولد) را به ترجیح دهند. گرچه نمی‌توان از آمار دام کشتار شده در کشتارگاه‌ها اطلاعات قطعی یافت، اما مقایسه میزان دام کشتار شده فروردین و اردیبهشت 1400 با فروردین و اردیبهشت سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ نشان می‌دهد عرضه دام در دوماهه امسال رشد ۵۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ و رشد ۷۲ درصدی نسبت به میانگین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ دارد.

غیبت دولت و نهادهای حاکمیتی

مجموعه این شرایط نشان می دهد که دولت باید نقش تنظیم گر بازار را ایفا کرده و مانع بحرانی شده کشور شود. به جای تکیه بر بازار لرزان امریکای جنوبی، می بایست روسیه و آسیای مرکزی جایگزین شده و از راهکاری عملیاتی برای حل مشکل کشور استفاده شود.

دولت می تواند با فروش 1 میلیون بشکه نفت به روسیه و سایر کشورهای آسیای مرکزی، نهاده های دامی را تهاتر کند، اما هنوز به دنبال احیای برجام و فروش نفت به اروپا هستند. به جای نقش آفرینی دولت و نهادهای حکومتی، شرکت های مرجع تولید نهاده های دامی دولت به حال خود رها شده اند. در سایه بی تحرکی دولت، نهادهای حاکمیتی هم نقش خود را به درستی ایفا نکرده و در عمل به تکمیل کننده عملکرد بد دولت تبدیل شده اند.

سازمان اقتصادی کوثر با نقش محوری در بسیاری از حوزه های دام و طیور کشور، حتی از 10 درصد ظریفت شرکت خوراک دام پارس هم استفاده نکرده و بدیهیات شرکت داری را هم رها کرده است و به دلیل عدم افزایش سرمایه 55 ساله! این شرکت، توان وام گیری با هدف افزایش جدی ظرفیت تولید را ندارد. یعنی سازمان کوثر به خاطر منافع شرکتی خود هم که شده بهینه عمل نکرده است.

بررسی وضعیت واردات نهاده‌های دامی و گندم نشان می‌دهد که در دوماهه اول سال 1400، ۶۳۷ هزار تن گندم، ۵۱۵ هزار تن جو دامی، یک‌میلیون و ۹۵ هزار تن ذرت و ۴۳۹ هزار تن نیز کنجاله سویا وارد کشور شده است.

درحالیکه در سال گذشته سه‌ میلیون و ۲۸۵ هزار تن گندم، یک‌ میلیون و ۸۶۴ هزار تن جو دامی، ۹ میلیون و ۸۶۵ هزار تن ذرت و یک‌ میلیون و ۸۲۷ هزار تن نیز کنجاله وارد کشور شده بود.

آمارهای وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد که، کل نیاز مصرفی سالانه گندم کشور حدود ۹ میلیون تن (خرید تضمینی)، نیاز به مصرف جو سالانه پنج‌میلیون تن، در ذرت حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و درخصوص کنجاله سویا نیز سالانه دو میلیون تن است.

در صوررتی که یک خانه تکانی مدیریتی در حوزه غذایی کشور اتفاق نیافتد، سال 1400 را باید سال جهش قیمتی در محصولات پروتئینی و بر باد رفتن امنیت غذایی ایران نامید. رئیسی کار دشواری با مدیران کشاورزی کشور در پیش رو دارد.

پایان/

۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 11260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فاطمه صباغی IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      0 0
      با سلام و تشکر از مقالات و گزارشات کارشناسی در حوزه اقتصادی و مدیریتی کشور .متاسفانه در چند سال اخیر با توجه به عملکرد مسئولان ، اقدامات سلیقه ای و منفعت طلبانه و شخصی نگری در حوزه کلان و جزیی کشور ، اینگونه شده که هر کسی یا هر نهاد و گروهی می تواند با نامه نگاری یا تحصن به اهداف خود برسند از جمله اقدام وزارت خانه و سازمانهای مختلف برای افزایش های حقوقی کارکنان خود چند بار در طی سال ، که عملا افزایش سالیانه حقوق کارکنان دولت را زیر سوال می برد ضمن اینکه با سایر حقوق بگیران جامعه مثل کارگران فاصله درآمدی و حقوقی ایجاد می کند . در حالیکه برای حفظ تعادل ، عدالت ، مدیریت هزینه ها و جلوگیری از انتظارات و زیاده خواهی باید قوانینی وضع شود که برای همه گروههای جامعه یکسان بوده و با برداشتها و تفاسیر مختلف و پیگیری ها و اقدامات دیگر باعث نقض ان نشود . وضع قوانین در هر جامعه ای باید فراگیر و برای همه یکسان و اثرات بلند مدتی داشته باشد تا به ثبات در جامعه کمک کند لذا این مهم در ایران سالهاست نادیده گرفته شده و باعث بهم ریختگی نظام اداری و اقتصادی شده است و سیاست یک بام و دو هوا در ایران رایج است
    • عباس IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      0 0
      رییسی فقط حرفه تا به امروز من فکر کنم خواب بود چون قیمت ها دوبرابر شده توی این چند روز ریاست جمهوریش ، بدهکاره به مردم مخصوصا من که توی این مریضی رای دادم که برام کاری کنه زندگیم رونق پیدا کنه توی این گرونی