فرصت طلبی اسرائیل از اقتصاد ورشکسته لبنان

رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند از نابسامانی اوضاع اقتصادی و مالی لبنان و فشارهای آمریکا علیه محور مقاومت برای به سرقت بردن منابع آبی و گازی لبنان سوء استفاده کند، اما واقعیت‌ها حاکی از آن است که لبنان از نظر نظامی قدرت آن را دارد که زیر بار خواسته رژیم صهیونیستی نرود.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه «المیادین» لبنان در گزارش خود نوشت، لبنان این روزها سخت‌ترین شرایط خود را سپری می‌کند. چالش‌های این کشور تنها به مسائل اجتماعی و اقتصادی و مالی بی‌سابقه محدود نمی‌شود، بلکه رژیم صهیونیستی هم در کمین نشسته است تا آنچه را که در عرصه نظامی نتوانسته است به آن دست یابد با سوءاستفاده از شرایط سخت لبنان به آن دست یابد. این رژیم تلاش می‌کند با سوءاستفاده از شرایط کنونی، سهم لبنان از منابع گازی و ثروت‌های آبی را پایمال کند و حاکمیت این کشور را نادیده بگیرد و این کشور را مجبور سازد تا به روند عادی سازی روابط با این رژیم وارد شود.  

به نوشته تارنمای المیادین، تولید ناخالص ملی لبنان به میزان ۴۰ درصد کاهش یافته است. میانگین بیکاری از رقم ۲۸ درصد به رقم ۴۰ درصد رسیده است. قیمت دلار در بازارهای سیاه به ۱۸ هزار لیره لبنان رسیده و میزان واردات کالا هم ۴۵ درصد کاهش یافته است. در نتیجه این مسائل بیش از نیمی از مردم لبنان زیر خط فقر زندگی می کنند. در چنین شرایطی رژیم صهیونیستی بسیار تلاش می کند تا از بحران لبنان سوء استفاده کند تا لبنان را مجبور سازد از گزینه های راهبردی خود چشم پوشی کند.

در شرایطی که اقتصاد لبنان با فروپاشی روبرو شده از یک سال پیش مذاکرات غیر مستقیمی برای ترسیم مرز لبنان و رژیم صهیونیستی تحت نظارت سازمان ملل و آمریکا آغاز شد. لبنان و رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه بر سر منطقه ای به مساحت ۸۶۰ کیلومتر اختلاف دارند. این منطقه دارای ذخایر گاز طبیعی است. این منطقه بخشی از لبنان است و طی سال های گذشته بیروت با تکیه به قوانین بین المللی و قوانین مربوط به حقوق دریاها با پیشنهاد آمریکا برای واگذاری یک سوم این منطقه به رژیم صهیونیستی مخالفت کرده است.  

لبنان بر روی موضع خود در این زمینه پافشاری می کند و معتقد است که رژیم صهیونیستی در این منطقه هیچ حقی ندارد. طمع رژیم صهیونیستی به ثروت های لبنان به آب های این کشور هم کشیده شده است و تلاش می کند منابع مربوط به آب شیرین لبنان را در کنترل خود در آورد. سرمنشاء منابع آبی در مناطق اشغالی شبعا و تپه های کفرشوبا قرار دارند که مناطقی سرشار از برف و منابع زیر زمینی آب هستند.  

در بخش دیگر از گزارش این تارنمای لبنانی آمده است تحولات نشان می دهد که آمریکا و رژیم صهیونیستی نمی توانند موضع لبنان را نادیده بگیرند. زیرا به لطف توازنی که شکل گرفته مقاومت می تواند رژیم صهیونیستی را آزار دهد. افزون بر این، شکست های پی در پی رژیم صهیونیستی و شکست راهبرد آن در مقابله با مقاومت فلسطین در نبرد «شمشیر قدس» هم گویای این وضعیت است. با وجود اینکه آمریکا تلاش می کند خود را به عنوان واسطه ای بی طرف معرفی کند اما رژیم صهیونیستی باز هم موضع حمایتی آمریکا در این زمینه به عنوان ابزاری مهم استفاده می کند.

تارنمای المیادین در بخش پایانی گزارش خود آورد تلاویو تلاش می کند از نابسامانی اوضاع اقتصادی و مالی لبنان و فشارهای آمریکا علیه محور مقاومت برای به سرقت بردن منابع لبنان استفاده کند. همچنین این رژیم بر روی موضع کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که از عادی سازی روابط با این رژیم استقبال کرده اند، حساب باز کرده است. اما واقعیت ها نشان می دهد که این رژیم نمی تواند لبنان را به سمتی بکشاند که خواهان آن است. زیرا میان فروپاشی اقتصادی و عادی سازی روابط با این رژیم به عنوان یک نسخه سحر آمیز رابطه ای وجود ندارد.

لبنان از نظر نظامی قدرت آن را دارد که زیر بار خواسته رژیم صهیونیستی نرود. افکار عمومی لبنان هم مخالف آن است که عزت لبنان با لقمه نانی از سوی آمریکا و اسرائیل مبادله شود؛ این واقعیتی است که در شرایط کنونی به اثبات رسیده است.

پایان/

۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 11358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      0 0
      از هوش اسرائیلیها در عجبم. اگر کشوری پولدار باشد یک جوری استفاده میکنند و اگر کشوری گدا شود جور دیگری. حتی از تهدیدهای و توهین های جمهوری اسلامی هم سود میکنند. قابل توجه مسئولین ... جمهوری اسلامی.