بعد از کارون، کرخه هم خشک می شود

با این روند کرخه هم خشک می شود زیرا طرح‌های انتقال آب پس از نابودی کارون در حال نابودی کرخه است.

به گزارش تحریریه، کرامت حافظی فعال محیط زیست نوشت:

وزارت نیرو وظایفی همچون تصفیه فاضلاب و تأمین برق از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی‌های خورشیدی و بادی را کنار گذشته و اولویتش انتقال آب به فلات مرکزی ایران است.

«تاکنون ۶ سرشاخه دائمی از یخچال‌ها و برف‌چال‌های کارون در زاگرس بختیاری به‌طور کامل و سالیانه به فلات مرکزی انتقال می‌یابد و آورد آنها به جلگه تشنه خوزستان نمی‌رسد؛ همچنین سد کوهرنگ ۳ هفتمین انتقال آب از سرشاخه‌های کارون نیز با هزینه صنایع آب بر فلات مرکزی در حال ساخت است.

پس از ساخت سد کوهرنگ ۳ دیگر آبی از زردکوه اصلی‌ترین سرچشمه کارون به خوزستان سرازیر نخواهد شد و آب یخچال‌ها و برف‌چال‌های آن توسط صنایع آب‌بر فلات مرکزی بلعیده می‌شوند.

 بهشت‌آباد و سمیرم که دیگر سرشاخه‌های کارون هستند و مقدمات انتقال آب در حال فراهم شدن است».

«#راهکار اصولی در این شرایط تجدید نظر روی سدهای فراوان حوضه آبریز کرخه و همچنین جلوگیری از انتقال آب‌های کارون است؛ چرا که هیچ آب مازادی در کشور برای انتقال وجود ندارد و در صورت انتقال رودها و چشمه‌های آب شیرین کشور، علاوه بر نابودی محیط زیست و غیر اقتصادی بودن این اقدامات تعارض‌های اجتماعی نیز به‌وجود می‌آید.

نمی‌شود آب را از دهان فردی تشنه گرفت و آن را برای صنعت و کشاورزی غیر اقتصادی جای دیگر آن هم با هزینه کلان بیت المال تلف کرد و بعد از آن از فرد تشنه نیز توقع اعتراض نکردن داشت. در حوضه آبریز کرخه باید تغییر جدی مدیریت آب صورت گیرد و جلوی دست‌اندازی به کرخه در بالادست نیز گرفته شود چرا که با وضع فعلی در چشم‌انداز این رودخانه جز نابودی چیزی دیده نمی‌شود»

منبع: مکتوبات

پایان/

۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
کد خبر: 11447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      0 0
      باید از آب دریا برای صنایع فولاد استفاده شود نه آب شیرین آشامیدنی وکشاورزی هنوز به مرحله بحران شدید نرسیده باید از کارخانجات فولاد بخصوص در خراسانها که مشکل شدید بی آبی دارند واینهمه کارخانه فولاد کمک گرفته شود وآب دریا برای اینها تهیه شود تا بحران مملکت را فلج نکند