جاسوسی بی سابقه اسرائیل از طریق واسطه حقوق بشری

گاردین نوشت یک بنگاه جاسوسی اسرائیلی با وب سایت های جعلی خود را با تارنماهای «زندگی سیاهان مهم است» و «سازمان عفو بین الملل» مرتبط کرده است و اهداف خود مورد حمله قرار می دهد.

به گزارش تحریریه و به نوشته روزنامه «گاردین»، بر اساس گزارش های جدید، یک شرکت اسرائیلی که به دولت ها جاسوس افزار می فروشد با وب سایت های «زندگی سیاهان مهم است» (Black Lives Matter)  و «سازمان عفو بین الملل» (Amnesty International) در ارتباط است و از این سازمان ها برای هک کردن اهداف استفاده می کند. محققان آزمایشگاه تحقیقاتی «سیتیزن لب» در دانشگاه تورنتو که با مایکروسافت کار می کردند، گزارشی را در مورد اهداف بالقوه شرکت فروشنده ابزار هک که «کاندیرو» (Candiru) نام دارد، منتشر کرد. این شرکت مستقر در تل آویو برای جاسوسی نرم افزاری غیرقابل ردیابی طراحی کرده که می تواند رایانه ها و تلفن ها را آلوده و بر آن ها نظارت کند.

یکی از راه های آلوده شدن به جاسوس افزار این شرکت از طریق دامنه های وب است و محققان دریافتند که نرم افزار این شرکت با «مکان‌یاب منبع یکسان» یا URL هایی که به عنوان سازمان های غیردولتی، مدافعان حقوق زنان، گروه های فعال، سازمان های بهداشتی و رسانه های خبری شناخته می شوند، در ارتباط است. تحقیقات سیتیزن لب وب سایت های مرتبط با کاندیرو را با نام های دامنه ای مانند «گزارش های عفو عمومی»، «پناهندگان بین المللی»، «مطالعات حوزه زنان»، «یورو نیوز» و «CNN ۲۴-۷» کشف کرد.

محققان اهداف خاصی از وب سایت‌هایی که خود را به جای گروه‌های مدافع حقوق بشر جای داده‌اند، شناسایی نکرده اند و دخالت هیچ یک از مشتریان خاص دولتی را تایید نکرده اند. مایکروسافت گفت به نظر می‌رسد که کاندیرو جاسوس افزاری را به فروش می‌رساند که انجام این نوع هک ها را ممکن می‌سازد و دولت به طور کلی تصمیم می‌گیرد که چه کسی را هدف قرار دهند و عملیات را انجام دهند.

یافته ها حاکی از آن است که یک شرکت مخفی و ناشناخته با دامنه گسترده جهانی می تواند به دولت ها کمک کند تا افراد را در جامعه مدنی هک و نظارت کنند. این گزارش در میان نگرانی های روزافزون در مورد فناوری های نظارتی است که می تواند به نقض حقوق بشر و نظارت بر اجرای قانون و نابودی زندگی های مهم و گروه های فعال مرتبط بیانجامد.

مرکز اطلاعات تهدید مایکروسافت که تهدیدات امنیتی و سلاح های سایبری را ردیابی می کند، پس از انجام تجزیه و تحلیل خود گفت که حداقل ۱۰۰ هدف از بدافزار مرتبط با کاندیرو را پیدا کرده است که اهدافی از جمله سیاستمداران، فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران، دانشگاهیان، کارمندان سفارت و مخالفان سیاسی شامل شده است.

در این گزارش آمده است: مایکروسافت اهدافی را در انگلستان، فلسطین، اسرائیل، ایران، لبنان، یمن، اسپانیا، ترکیه، ارمنستان و سنگاپور پیدا کرد.

مایکروسافت در یک پست در وبلاگ عنوان داشت که با سلاح های سایبری کاندیرو را از کار انداخته و محافظت هایی را در برابر این بدافزار ایجاد کرده است، از جمله اینکه از صدور به روزرسانی نرم افزار ویندوز جلوگیری کرده است.

پایان/

۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 11454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =