صدها میلیون پوند هزینه دولت انگلیس برای سرنگونی بشار اسد

دولت انگلستان از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه صدها میلیون پوند را برای سرنگونی «بشار اسد» به گروه تروریستی مسلح این کشور در قالب پروژه های امدادرسانی، جنگی و اطلاعاتی هزینه کرد.

به گزارش تحریریه،  تارنمای «UK  Declassified» در گزارشی نوشت نهاد جنجالی وایتهال( Whitehall -CSSF) که صندوق منازعه، ثبات و امنیت هم خوانده می شود، حجم زیادی از بودجه عمومی بریتانیا را برای حمایت از مخالفان در سوریه و جهت سرنگونی بشار اسد مورد استفاده قرار داده است.

طبق این گزارش، فقط در ۵ سال گذشته این نهاد حداقل ۱۳ پروژه را به ارزش بیشتر از ۲۰۰ میلیون پوند برای حمایت از شورشیان سوریه و کمک به عملیات های آن ها سرزمین های سوریه هزینه کرده است.

دولت انگلستان از بیان محل دقیق استفاده این مبالغ خودداری می کند اما عنوان می دارد که بخشی از این پول در پروژه های امدادرسانی و در هماهنگی با گروه ها مسلح و برای کمک به آن ها جهت مدیریت بهتر قلمرو اشغال شده و عملیات ها در سوریه صرف شده است.

براساس این آمار دولت لندن حداقل ۳۵۰ میلیون پوند را برای کمک به نیروهای مخالف اسد و تحت عناوین مختلف در سوریه هزینه کرده است. چندین پروژه نیز به صورت مستقیم در چارچوب تقویت توان جنگی گروه های مسلح مخالف بشار اسد مورد حمایت قرار گرفت.

پروژه Whitehall (CSSF) از آن جهت بحث برانگیز شده است که دولت انگلستان از گفتن این موضوع که به کدام گروه های مسلح سوری این کمک ها را ارائه داده است امتناع می کند. این درحالی است که بیشتر گروه های مسلح که با نیروهای اسد در جنگ بودند تندروهای اسلام گرایی بوده اند که از خشن ترین ترویست ها به شمار رفته اند. اسناد به راحتی اثبات می کند که کمک های لندن سال ها در مناطقی مورد استفاده قرار گرفته اند که گروه های افراطی در آن ها حضور داشتند.

طبق اسناد شروع کمک های لندن به سرعت پس از قیام مردم در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و همزمان برنامه های مخفی اطلاعاتی و نظامی انگلستان هم برای سرنگونی اسد در کنار متحدانش همچون آمریکا، کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه انجام گرفت.

براساس گزارش ها، انگلستان تلاش داشت تا یک دولت غربگرا را در دمشق به قدرت بگمارد و بتواند اوضاع امنیتی را به ویژه برای اسرائیل آرام کند.

طبق جداول ارائه شده از این سایت، کل مبالغ در حالی حدود ۳۵۰ میلیون پوند ارزیابی شده است که مبالغ خاص شامل بودجه سیاه انگلستان که در عملیات های اطلاعاتی مصرف شده، را شامل نشده است. با اضافه کردن مبالغ مربوط به عملیات های اطلاعاتی و جاسوسی هزینه های لندن برای سرنگونی بشار اسد به مراتب بالاتر از عدد فوق برآورده شده است. 

پایان/

۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 11563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =