سورپرایز جدید مرغی دولت

ابتکار مرغی جدید دولت احتمالا در دنیا بی نظیر است و تاکنون کشوری برای عرضه کالاها در شرایط عادی از این روش استفاده نکرده است.

به گزارش تحریریه، بحران مرغ معلول علتی به نام وجود دلار 4200 تومانی است و ذی نفعان رانتی حاضر به اتخاذ هر سیاستی غیر از سیاست درست حذف ارز ترجیحی هستند و کار به ارائه طرح هایی رسیده است که بعید به نظر می رسد آبرویی برای کشور باقی بگذارد.

علیرضا رزم حسینی وزیر صمت در نشست ستاد تنظیم بازار درباره طرح رصد بازار مرغ از تولید تا خرده فروشی اظهار کرد: این طرح آزمایشی از شهرستان قم آغاز و امروز در ۳۱ استان اجرایی شد. تمام تولید مرغ توسط شبکه اداره پست توزیع و توسط شبکه هوشمند مدیریت می‌شود. میزان تولید و توزیع کالا به تمام جزئیات تحت رصد و پایش قرار می‌گیرد.

یعنی قرار است مرغ را با پست بفرستند در خانه مردم! و اینگونه به نظر می رسد که پس از اختصاص 200 هزار میلیارد تومان رانت در سال 1400 برای مدیریت بازاری که حجم آن 40 هزار میلیارد تومان هم نمی شود، به تدریج لازم شود تا علاوه بر پست، نهادهایی مانند سپاه، ارتش، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه هم برای تنظیم بازار مرغ دست به کار شوند. مدیران محترم مملکتی از خود نمی پرسند که چرا تا قبل از تعریف ارز ترجیحی مرغ به اندازه کافی در بازار بود و صادر هم می شد، اما حالا به یک معظل لاینحل تبدیل شده است؟

با تورم سنگین سالهای اخیر افزایش قیمت کالاها ازجمله مرغ و تخم مرغ طبیعی است، اما وجود دلار 4200 تومانی باعث شکل گیری تورم مضاعف در بازار مرغ شده و آنرا به کالایی کمیاب تبدیل کرده است.

قیمت مرغ در 3 سال اخیر 550 درصد افزایش یافته است و همچنان در مدار صعود حرکت می کند که انتظار می رود با حذف ارز ترجیحی در دولت رئیسی بازار به تعادل رسیده و قیمت مرغ به یک دلار در هر کیلو کاهش یابد.

پایان/

۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 11795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      3 0
      یعنی خاک بر سرتان با این اداره کردن کشور
    • DE ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      0 2
      برای من معما شده که رئیسی میخواهد چکار کند. آیا دلار 4200 را حذف میکند؟ اگر حذف کند قیمت مرغ چند خواهد شد؟ جواب رانت خواران را چه خواهد داد؟ بدون برجام چه خاکی به سر ما ملت خواهد ریخت؟
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      0 0
      بجای اینکار سهم هر ایرانی رو بصورت نقدی به حساب یارانه اش واریز کنید . هم خودتون راحت ترین هم مردم ، اینهمه هم هزینه توزیع پستی رو دست خودتون نزارین .
    • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      0 0
      خودشون هم می دونن بخاطر دلار نیست حداقل فقط بخاطر دلار نیست. مثل غذای دامها. ذرت و کجاله سویا و جو حدود 30-35% جیره دام راتشکیل میدهد که وارداتی است بقیه مثل کاه و کلش و.... داخلی است و قیمت آنها به ارز ربط ندارد. ولی تغییر قیمت را فقط و فقط به ارز ربط می دهند. شاید از گرانتر شدن کالا با ارز ازاد سود میبرند. خداعالم است شاید تنها مجرای است که دولت روی آن می تواند کنترل داشته باشد. شاید فقط بخاطر شرایط و زمانه طمع جویی و حرص عده ای باشد. شاید دستهایی عامدانه با ورود سرمایه شان به هر بازاری آن را متزلزل می کنند و نفع می برند.چون تنها بازاری که بی سامان شده غذای مرغ و گوسفند نیست. سیمان.نخود. خودرو.مسکن آهن آلات وو و..... حمل و نقل. مزد. بسته بندی. شیتیل. باج سیبیل. پول زور. یک نفر هم خیل نیست. هر کس که نقشی در پروسه داره اگر یک اثر روی قیمت بگذاره .همینطور قیمت بالاتر میره. مثل یک گوله برف که از کوه سرازیر میشه پایین و بزرگ میشه این وضع هم همونطوره.