جزئیات جدید از پیشنهاد لغو تحریم بایدن به رئیسی

جزئیات پیشنهاد جدید جو بایدن به دولت سید ابرراهیم رئیسی در حال نهایی شدن برای دور جدید مذاکرات است.

به گزارش تحریریه، بلومبرگ به نقل از منابع آگاهی که نخواستند نامشان فاش شود از مذاکرات وین نوشته است، مقام‌های آمریکایی پس از چند ماه گفت‌وگو برای بازگشت به برجام که به توافق منجر نشد، در حال بازبینی و بررسی گزینه‌های خود هستند.

طبق این گزارش، توافق "طولانی تر و محکمتر" مدنظر آمریکایی ها قابل تجدیدنظر کردن است و این کشور باید به دنبال گزینه های جایگزین بگردد که کاهش محدود تحریم ها و توقف اکثر فعالیت‌های غنی‌سازی ایران را تهاتر کند. عدم بازگشت به توافق، شکستی بزرگ برای دولت بایدن است که احیای برجام را به‌عنوان اولویت اصلی سیاست خارجی خود قرار داده بود.

بی توجهی دولت رئیسی به سیگنال های اروپا و آمریکا باعث شده است این کشور که همچنان خواهان بازگشت کامل به مفاد برجام است را به این نتیجه برساند که هیچ شواهدی در دست ندارد که نشان دهد آیا دولت جدید ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی آمادگی دارد یا خیر.

افزایش شدید صادرات و واردات ایران در سال جاری خورشیدی درحالیکه هنوز دولت جدید کار خود را آغاز نکرده به معنای بی اثر شدن تحریم اقتصادی است و ادبیات دولت رئیسی هم نشان می دهد که لغو تحریم ها را گزینه دوم خود در برابر گزینه نخست بی اثرسازی تحریم قرار داده است.

اگر دولت رئیسی بتواند با امضای توافق های دوجانبه با کشورهای همسو، مشکل تحریم پولی را حل کند، کارت تحریم را به طور کامل بی اثر کرده و آنرا محدود به چانه زنی بر سر منابع بلوکه شده ایران در برخی کشورها کرده است.

پایان/

۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 11802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =