دوره التماس ایران برای مذاکره پایان یافته است

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب معتقد است همزمان با شکست و خروج آمریکا از خاورمیانه، دوران جدیدی در خاورمیانه شروع شده است.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در سخنانی در«یوتیوب» اظهار داشت: اخیرا موشکی هایی از جنوب لبنان به سوی شهرک های صهیونیست نشین در الجلیل شلیک شده است. عکس العمل لبنانی ها در زمان و مکان مناسبی صورت گرفت زیرا جنگنده های رژیم اسرائیل حریم هوایی لبنان را نادیده گرفتند و احساس می کردند که حزب الله و مقاومت از سلاح هوایی اسرائیل می ترسد و واکنشی از خود نشان نمی دهد.

 وی افزود: حزب الله با حمله های موشکی خود پیام های آشکاری را به رژیم اسرائیل ارسال کرد با این مضمون که حزب الله در آمادگی به سر می برد و به اسرائیل اجازه نخواهد داد حریم هوایی لبنان و حاکمیت این کشور را نادیده بگیرد.

با وجود همه بحران ها در لبنان که هدف از آن به زانو در آوردن حزب الله است، «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله اعلام کرده است که هرگونه حمله اسرائیل به لبنان را بدون پاسخ نخواهد گذاشت. عکس العمل حزب الله موضوع مهمی است و واکنش اخیر تنها به منزله فرود آمدن نخستین باران و اولین قطره است. حال آنکه حزب الله بیش از ۱۵۰ هزار موشک در اختیار دارد. حزب الله مسوولیت حمله موشکی را بر عهده گرفت و این اسرائیل است که اکنون خواهان برقراری آرامش است دست از تجاوز بردارد.

این تحلیلگر برجسته جهان عرب ادامه داد: آنها پیش از این هم التماس می کردند که جنگ غزه پایان یابد. پس از حمله به نفتکش «مرسر استریت» اسرائیل در دریا، اسرائیل، انگلیس و آمریکا اعلام کردند که این حمله را پاسخ خواهند داد ولی آنها مجبور شدند از تهدیدهای خود چشم پوشی کنند زیرا یک موضوع جدی مطرح است و رهبران لبنان عزت و کرامت خود را حفظ می کنند. آنها مساله فلسطین را باور دارند و می دانند اکنون زمان و معادلات درگیری تغییر کرده است. جنوب لبنان که از سال ۲۰۰۶ تا کنون سکوت اختیار کرده بود حالا فعال شده است و در برابر هرگونه حمله اسرائیل کوتاه نخواهد آمد. این یک معادله آشکار است.

عطوان اظهار داشت: پدافندهوایی سوریه نیز همه موشک های اسرائیلی را سرنگون کرد و همزمان روسیه ضمن کمک به سوریه به رژیم اسرائیل هشدار داده است که با هرگونه حمله اسرائیل به سوریه مخالف است و در برابر آن سکوت نمی کند. دور از ذهن نیست که عکس العمل بعدی روسیه را در برابر حمله های اسرائیل از سمت سوریه شاهد باشیم. 

به گفته وی، اکنون جهان در حال تغییر است. ۹۰ درصد از صادرات و واردات اسرائیل از طریق دریا صورت می گیرد. بیشتر کشتی‌های اسرائیل در معرض تهدید و بمباران به وسیله پهپادها هستند. آمریکایی ها و انگلیسی ها اعلام کرده اند که نفتکش مرسر استریت از طریق پهپاد هدف قرار گرفته است. در همین حین اعلام می شود ایران دارای بیشترین و قدرتمندترین پهپادها در جهان است بنابراین همه نفتکش های اسرائیلی اکنون در تیررس این پهپادها هستند. این پهپادها می توانند بیش از ۲ هزار کیلومتر مسافت را طی کنند.

این تحلیلگر فلسطینی تبار تصریح کرد: آمریکا دیگر در منطقه حکمرانی نخواهد داشت و در منطقه شکست خورده و مجبور به خروج از آن است. موضوع دیگر این است که «ابراهیم رییسی» قدرت را در ایران در اختیار گرفته و رییس جمهوری ایران شده است. حمله موشکی به اسرائیل همزمان با مراسم تحلیف ریاست جمهوری وی صورت گرفت. اکنون دوره دولت روحانی که در مذاکره با غرب شکست خورده بود، به پایان رسیده است و دیگر از «روحانی» و «ظریف» خبری نیست. اکنون دوران جدیدی آغاز شده در آن ایران قدرت منطقه ای است. ابراهیم رییسی گفته است تحریم ها را با قدرت از میان خواهد برد.

پایان/

۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
کد خبر: 11898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      0 0
      تحلیلگر مشهور؟؟؟ !!! تا جایی که اخبار و اطلاعات مربوط به کارشناسان سیاسی تاریخی اقتصادی اجتماعی و ... مرور می کنیم ایشان به عنوان یک تحلیلگر مورد پذیرش بنگاههای خبری نیستند و جزو افرادی هستند که دستمزدها مشخص در قبال مطالبشان می گیرند