سیگنال ضدتحریم چین به رئیسی و تضعیف موقعیت آمریکا در احیای برجام

پیام چین به ابراهیم رئیسی با هدف اجرایی کردن قرارداد راهبردی 25 ساله باعث تضعیف موضع آمریکا در موضوع احیای برجام خواهد شد.

به گزارش تحریریه، درحالیکه ازسرگیری دور جدید مذاکرات وین در هاله ای از ابهام قرار داردف پیام های ردوبدل شده بین ایران و چین در حال ایجاد صحنه جدیدی از موازنه سازی است. شی جی پینگ رئیس‌جمهور چین خطاب به همتای ایرانی خود با بیان این که روابط دو کشور را بسیار ارزشمند می‌داند، گفت، مایل است پنجاهمین سالگرد روابط را به عنوان فرصتی برای تعمیق دوستی سنتی، ارتقاء همکاری در زمینه‌های مختلف و غنی کردن مشارکت استراتژیک جامع به نفع دو کشور و مردم آن‌ها در نظر بگیرد.

چین در دوران حسن روحانی و دیپلماسی غرب مرکز ظریف نتوانست گامی به جلو بردارد، اما به حمایت دیپلماتیک و اقتصادی خود از ایران در دوران تحریم های سال 1390 و پس از خروج ترامپ از برجام ادامه داد، و حالا امیدوار است بتواند در دوران رئیسی روابط راهبردی دو طرف را بازتعریف کند.

در صورت اجرایی شدن قرارداد 25 ساله راهبردی با چین، کارت تحریم به کنار رفته و سرمایه گذاری سنگین خارجی 15 تا 20 میلیارد دلاری سالانه راهی ایران خواهد شد که می تواند در کنار بازسازی صنعت نفت ایران، اقتصاد کشور را متحول کند.

جالب اینکه عربستان از 10 سال پیش به این موضوع آگاهی داشته و سعی در تعمیق یوندهای نفتی خود با چین با هدف رفع نیاز پکن از گسترش روابط با تهران داشته است، اما در فضای سیاسی داخلی ایران فهم این موضوع کامل نیست و هنوز برخی جریان های سیاسی به سم پاشی علیه چینی ها مشغول هستند. ضمن اینکه جناح اصولگرا هم به درستی نمی داند ماهیت قرارداد 25 ساله با چین چیست و ابعاد اثرگذاری آن تا کجاها خواهد بود! و گزینه چین را تنها به دلیل ضدیت با امریکا دارای اهمیت می داند.

پیام شی جی پینگ به رئیسی باعث تضعیف موضع آمریکا در مذاکرات احتمالی آتی وین خواهد شد، به خصوص اگر وعده تلویحی اوجی گزینه پیشنهادی رئیسی برای وزارت نفت مبنی بر واردات 2 میلیون بشکه نفت چین از ایران به سرعت محقق شود که از نظر لجستیکی به دلیل وجود میلیون ها بشکه نفت ایران در کشتی ها، امکانپذیر است.

پایان/

۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
کد خبر: 11937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =