در دوره خواب صنعت گاز ایران/قطر برنده افزایش قیمت جهانی گاز شد

جهش در قیمت جهانی گاز طبیعی سبب مازاد تجاری ۴.۵ میلیارد دلاری برای قطر در ژوئن ۲۰۲۱ شد. این سود هنگفت باعث شد در دوره توسعه کند صنعت گاز ایران، قطر برای افزایش ۶۰ درصدی تولید تا ۵ سال آینده برنامه ریزی کند.

به گزارش تحریریه، قطر یکی از بزرگترین تولید کنندگان گاز جهان است و از افزایش قیمت گاز آن بیشترین استفاده را خواهد برد. این در حالی است که ظرفیت ها و منابع گازی ایران به عنوان دارنده دومین ذخایر بزرگ گازی جهان به مراتب بیشتر از قطر است. روزنامه «الخلیج اونلاین» امارات نوشت؛ پس از یک سال سخت برای اقتصاد کشورهای جهان و به ویژه کشورهای صادر کننده انرژی به دلیل شیوع ویروس کرونا، قیمت گاز مایع رکورد ثبت کرد. پیش بینی می شود بهای گاز به دلیل نبود توازن در عرضه و تقاضا افزایش قیمت کنونی را حفظ کند. احتمال اینکه طی ماه های آینده گاز شاهد قیمت  نزولی باشد، اندک است.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، در نیمه نخست سال جاری، قیمت گاز طبیعی و گاز مایع به دلیل هوای سرد شاهد افزایش قیمت در قاره آسیا و اروپا بود. قطر به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان گاز جهان هم از این موقعیت سود کرد. گاز  قطر ۱۵ درصد ذخایر گازی جهان را تشکیل می دهد. در ماه مارس سال ۲۰۲۱ میلادی شرکت نفت قطر تصمیم گرفت قدرت تولیدی خود را تا سال ۲۰۲۳ به مقدار ۴۰ درصد افزایش دهد.

«عامل الشوبکی» کارشناس مسائل اقتصادی و متخصص امور مسائل مربوط به انرژی درباره مقدار استفاده قطر از این افزایش قیمت، گفت سال ۲۰۲۰ در سطح جهانی سال اقتصادی سختی بود، اما قطر توانست جایگاه خود را به عنوان نخستین صادر کننده گاز مایع حفظ کند.

وی افزود جهش بزرگ در قیمت های جهانی گاز طبیعی سبب  مازاد تجاری قطر در ژوئن ۲۰۲۱ شد و به رقم ۱۶.۷ میلیارد ریال قطر (۴.۵ میلیارد دلار) رسید. از میان شرکای اصلی قطر، صادرات قطر به کشورهای چین ۶۴.۸، هند  ۶۵.۸، ژاپن ۱۱۱.۵درصد و کره جنوبی ۱۰۳ درصد و سنگاپور ۲۱۸.۹ افزایش یافته است.

قطر بر افزایش تولید گاز مایع تاکید دارد. پیش از این در ۴ ژوئن ۲۰۲۱ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر اعلام کرد که قطر تلاش می کند نسبت تولید خود را تا سال ۲۰۲۶ تا سطح ۶۰ درصد افزایش دهد. این موضوع برای بازارهای جهانی انرژی شگفت آور است.

پایان/

۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
کد خبر: 11996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =