دلار تا کجا گران می شود؟ زورآزمایی رئیسی با شبکه روحانی!

افزایش قیمت دلار در روزهای تعطیل تا کجا ادامه دارد و آیا بازار ارز را باید بازهم در بحرانی دیگر دید.

به گزارش تحریریه، ظاهرا میراث عبدالناصر همتی در بازار ارز حکومت می کند و بانک مرکزی همچنان در اختیار این عجیب ترین رئیس بانک مرکزی تاریخ ایران است که بدون سواد اقتصادی مشخص و نظریه قابل فهم با اختیارات بی سابقه که یاد و خاطره اختیارات محسن نوربخش رئیس بانک مرکزی دولت رفسنجانی را در اذهان زنده می کرد به ریاست بانک مرکزی رسید و بلبشویی ایجاد کرد که حتی در دوران جنگ نیز سابقه نداشت.

اما پس از رفتن همتی نیز قائم مقام وی اکر کمیجانی به این سمت گماشته شد و تفاوتی در سیاستگذاری با گذشته مشاهده نشده است و در بر همان پاشنه هرج و مرج در بازار و نوسان گیری بانک های خصوصی می گردد که تسهیلات دهی بالایی اخیرا داشته اند و این ظن تقویت شده است که مانند دوره اول آغاز بحران ارزی در دولت دوم روحانی، این تسهیلات یا بخشی از آن را صرف ورود به بازارهای سفته بازانه با میدان داری ارز کرده باشند تا از بازی های پیاپی پانزی 3 سال اخیر تا می توانند خود را فربه کنند.

در هفته اخیر که عمدتا به تعطیلی گذشت، شاهد افزایش قیمت دلار به بهانه های مختلف مانند طالبان، هرات، مذاکرات هسته ای و مانند اینها هستیم و تقریبا روزی یک درصد بر قیمت ارزهای خارجی افزوده شده است.

تردیدی وجود ندارد که شبکه گیرندگان دلار 4200 تومانی که جریانی در بانک مرکزی هم یک ضلع آنها را تشکیل می دهد، در بالا رفتن هرچه بیشتر قیمت ارزهای خارجی منافع مستقیم دارند. علیرغم اینکه قیمت دلار در بازار نیما توان کندن از کانال 22 هزار تومان را ندارد، اما قیمت دلار نقدی از 27 هزار تومان هم فراتر رفته است و جالبتر اینکه در بین مردم هیاهویی برای خرید دلار مشاهده نمی شود و گویی کسی این بازی تکراری 4 سال اخیر را جدی قلمداد نمی کند.

دولت رئیسی می تواند بدون افزایش فروش نفت و بدون توجه به فروش گاز طبیعی، میعانات گازی، صادرات برق و ... و با نرخ تسعیر دلار 15 هزار تومانی 70 درصد بودجه خود را پوشش دهد و با استفاده از درآمدهای گاز، میعانات گازی، صادرات برق و ... مازاد بودجه هم خواهد داشت و بهانه کسری بودجه بدون مبنای کارشناسی و تنها یک هیاهوی رسانه ای از طرف بازیگران بازار ارز است.

دولت پنهان مبتنی بر رانت فولاد، دلار 4200 تومانی، پتروشیمی و ... با اعتماد به نفس کامل و بدون توجه به تغییر دولت در حال مهندسی بازار ارز و پیشبرد اهداف خود در دورانی که دولت را در اختیار ندارند؛ است، و سید ابراهیم رئیسی برای مقابله با این دولت پنهان به تیم اقتصادی قدرتمندی نیاز دارد که بدون توجه به هیاهوی رسانه های وابسته به گیرندگان ارزی ترجیحی؛ به سرعت این بمب ساعتی را از اقتصاد کشور حذف کرده و در گام دوم سریعا بر بانک مرکزی مسلط شود؛ در غیر اینصورت در همان ساحل حرکت در توفان نوسانات بازار غرق خواهد شد. اگرچه میراث روحانی برای ملت ایران به این زودی ها به پایان نخواهد رسید، اما افزایش قیمت دلار فاقد دلایل زیربنایی بوده و پایدار نمی ماند.

پایان/

۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
کد خبر: 12006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      1 2
      تا از بورس حمایت مالی شود دلار و قیمتها افزایش میابد . افزایش حقوقها به تورم شدیدتر کمک میکند .
    • فرهاد IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      3 1
      آقای رئیسی لطفا این خیانتکاران و رانتخواران را از سطح جامعه و بدنه دولت ریشه کن کنید که عدالت و زحمتهای شما را زیر سوال نبرند. آقای رئیسی ما امیدوار به عدالت شما هستیم و به اقتدار شما ایمان داریم. خدا پشت و پناهتان.
    • مردم IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      1 0
      آقای روحانی و سایرین دزدان بیت المال باید وجوهات را برگردانند مثل اینکه شما خواب هستید ....باید محاکمه شوند ...ای داد ای بیداد
    • کریم IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      0 0
      خجالت هم خوب چیزیه البته اگر فقط شماها اندکی از آن را بکشید . خوبه دیگه بالاخره به یمن قلم‌فرسایی شما معنی و مفهوم دولت در سایه را هم فهمیدیم . امر دیگه ای نبود ؟
    • فرزاد IR ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      1 1
      گرانی کمر مردم را شکست البته تو این اشفته بازار دلا لان ورانت خواران حد اکثر سود را بردن اغنیاثروتمندتر و ضعفا فقیر تر و این با انچه ادعا میشد زمین تا اسمان فرق است اگر مدیریت باشد میتوان یقه ی همه انهاییکه ارز 4200 به توسط رانت دریافت کردن و حال با بالا رفتن ان میخواهن سود انچنانی کنن را گرفت.
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      2 0
      حالا که روحانی رفته و همه چیز دست خودتونه ،بازم مقصر روحانیه ،بیچاره روحانی چوب دو سر آتیشه، این همه ادعا و دو و پز و زدن تو سر روحانی و گروهش ،حالا که دست خودتون افتاد چرا عرضه ندارین جمع کنید بساط را مگه شما جار نمی زنید آهای روحانی اعدام باید گردد چی شد پس هنوز به دو هفته نرسیده تورم سر به فلک کشیده و ارز که داره می تازه ،فقط ما مردم بیچاره ایم که از ندانم کاری و بی سوادی شما داریم می سوزیم. این دولت خیلی خیلی ضعیفتر و بی سوادتر از اینه که بتونه کشور را مدیریت کنه ،حالا می بینم و داریم هم می بینیم
      • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
        0 0
        سلام. شب بخیر. هنوز تیم دولت مشخص نشده است. و هنوز تیم اقتصادی دولت در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مجری دولت می‌باشذ. بنظر می‌رسد در این شرایط دولت جدید را متهم کردن کار درستی نباشد. شاید به زمان بیشتری نیاز باشد تا دولت جدید مورد کارشناسی و یا اتهام قرار میگیرد.
    • فاطمه رحمانی GB ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      0 0
      قیمت دلار قطعا نزولی میشود