اختلاف قیمت 33 هزار تومانی قیمت مرغ! رئیسی منتظر چیست؟

قیمت مرغ وارداتی(و تولیدی با دلار ترجیحی) و مرغ توزیع شده در خرده فروشی اختلاف قیمت 33 هزار تومانی پیدا کرده است.

به گزارش تحریریه، درحالیکه از کشورهای برزیل و ترکیه مرغ به قیمت 2 دلار و با ارز ترجیحی یعنی دلار 4200 خریداری شده است، قیمت مرغ در بازار به 42000 تومان رسیده و البته صف مرغ نیز همچنان در حال کش آمدن است.

رسانه های وابسته به جریان دلار 4200 تومانی از ضعف نظارت و توزیع به عنوان دلایل رسیدن قیمت مرغ به رکوردهای جدید نام می برند، درحالیکه طی سال های متمادی که ارز ترجیحی توزیع نمی شده است، سیستم توزیع به خوبی کار کرده و مشکلی هم نداشته است.

بررسی داده ها نشان می دهد که بیش از نیاز کشور دلار 4200 تومانی بین ذی نفعان برای واردات نهاده های دامی توزیع شده است و همین دلار 4200 تومانی ریشه نابسامانی در بازارهای ارز و کالاهای مشمول است و تا زمانی که پرداخت شود وضع بازار با نوسانات بیش از پیش مواجه خواهد شد و آرامش به بازارها باز نمی گردد.

ذی نفعان سیاسی دریافت کننده دلار 4200 تومانی انگیزه مستقیم برای دستکاری بازار ارز، نهاده های دامی و مرغ دارند و رسانه های وابسته به آنها هر روز یک نفر را به عنوان مقصر معرفی می کنند تا مقصر اصلی پنهان شود. در طی سال های اخیر؛ عدم تخصیص ارز توسط بانک مرکزی، رسوب کالا در گمرکات، عدم وجود کامیون کافی برای بارگیری، دلالان و ... متهمان ردیف اول مشکل مرغ معرفی شده اند.

بخش قابل توجهی از نهاده های دامی وارد شده به خارج قاچاق می شود و بقیه نیز به صورت قطره چکانی به بازار تزریق می شود تا کمبود و قیمت بالا که حاشیه سود گیرندگان سیاسی دلار 4200 تومانی را حداکثر می کند باقی بماند.

مرغ تولید داخل که به قیمت 3 سال و نیم پیش نهاده دریافت می کند و مرغ وارداتی هر کیلو 8400 تومان(2 دلار خریداری شده از ترکیه و برزیل) با سطح خرده فروشی اختلاف قیمت بیش از 33 هزار تومانی را نشان می دهد تا ایران را به بهشت رانتگیران تبدیل کرده باشد.

سید ابراهیم رئیسی می تواند با دستور فوری آزادسازی واردات نهاده دامی با دلار آزاد، به سرعت بازار را منظم کرده و در کمتر از 2 ماه دیگر نتیجه درخشان آنرا در کاهش بیش از 15 هزار تومانی قیمت مرغ و برچیده شدن صف های خجالت آور کنونی ببیند.

پایان/

۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 12072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      0 1
      تنها راه تغییر عادت غذایست از مرغ پرورشی به جای این همه دلار برای دان مرغ چند بندر صیادی در جنوب ایجاد کنید و با تولید کشتی ماهیگیری میتوان تمام ایران را تغذیه کرد بدون خروج حتی یک دالار غذای سالمتر خروج ارز کمتر