کره ای ها نیز به جنگ گوگل رفتند

کمیته ای در پارلمان کره جنوبی رای به تصویب لایحه ای به نام «قانون آنتی گوگل» داد تا با ساختار دریافت کارمزد اپ استورهای اپل و گوگل از توسعه دهندگان نرم افزار مقابله کند.

به گزارش تحریریه، به نقل از رویترز، کمیته قضائی پارلمان کره جنوبی صبح امروز درباره تصویب قانونی جدید برای اصلاح قانون «کسب وکار ارتباطات» این کشور رأی گیری کرد که اجازه نمی‌دهد شرکت‌هایی مانند اپل و گوگل توسعه دهندگان نرم افزار را وادار به استفاده از سیستم‌های پرداخت آنلاین خود و در نتیجه پرداخت کارمزد به آنها کنند.

این لایحه «قانون آنتی گوگل» نام گرفته که هدف آن کنترل اپراتورهای اپ استور با قدرت برتر در بازار است. پس از تأیید کمیته قضائی پارلمان کره جنوبی، اکنون نمایندگان کره جنوبی باید در پارلمان به آن رأی دهند. طبق گزارش‌ها این رأی گیری امروز انجام می‌شود.

اپل و گوگل به دلیل ساختار درآمدزایی اپ استورهای خود با انتقادات گسترده‌ای در سراسر جهان روبرو هستند. بر اساس این ساختارها، توسعه دهندگان نرم افزار در پلتفرم‌های فروش اپ این شرکت مجبور هستند از سیستم‌های پرداخت در اپلیکیشن اپل و گوگل استفاده کنند و به ازای هر خرید داخل اپ ۳۰ درصد کارمزد پرداخت کنند.

اپل در بیانیه در این باره اعلام کرد: تصویب لایحه مذکور کاربرانی که کالاهای دیجیتال را از فروشگاه‌های دیگری می خرند را در معرض خطر کلاهبرداری قرار می‌دهد و علاوه بر آن حفاظت‌های مربوط به حریم خصوصی را نادیده می‌گیرد. در کنار این موارد چنین قانونی اعتماد کاربران به خریدهای اپ استوری را خدشه دار می‌کند.

ویلسون وایت مدیر ارشد سیاست عمومی در گوگل نیز در این باره می‌گوید: این فرایند سریع و با عجله فرصتی برای تحلیل تأثیر منفی قانون بر مصرف کنندگان کره جنوبی و توسعه دهندگان اپلیکیشن باقی نگذاشته است.

به گفته کارشناسان حقوقی، اپراتورهای اپ استور می‌توانند با همکاری با توسعه دهندگان نرم افزار و شرکت‌های دیگر روش‌های پرداخت ایمن دیگری غیر از سرویس‌های فعلی ارائه کنند.

با توجه به گزارش‌های پارلمان کره جنوبی، لایحه جدید اجازه نمی‌دهد اپراتورهای اپی که سلطه گسترده‌ای بر بازار دارند با تکیه بر موقعیت خود، تولید کنندگان محتوا را وادار به استفاده از سیستم‌های پرداخت خاصی کنند و از حذف اپلیکیشن‌های مذکور از بازار جلوگیری می‌کند. همچنین این لایحه به دولت کره جنوبی اجازه می‌دهد اپراتورهای اپ را از خسارت زدن به کاربران باز دارد، از حقوق کاربران دفاع کند، تحقیقات درباره اپراتورهای بازار اپ انجام دهد و همچنین برای حل اختلافات میانجیگری کند.

سال گذشته قانون بازارهای دیجیتال در اتحادیه اروپا ارائه شد که هدف آن کنترل دریافت کارمزد از سوی اپ استورهای بود.

در اوایل ماه جاری میلادی نیز، سه سناتور آمریکایی لایحه‌ای برای کنترل قدرت اپراتورهای اپ استور در بازار ارائه کردند.

منبع: مهر

پایان/

۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۷
کد خبر: 12092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =