جنگ آب و هوایی چین و آمریکا شدت یافت

دولت چین به آمریکا هشدار داد که تنش آفرینی های کاخ سفید علیه این کشور مبارزه با تغییرات آب و هوایی را تهدید می کند.

به گزارش تحریریه، روزنامه فایننشال تایمز نوشت چین به ایالات متحده هشدار داده است که محاسبات اشتباه استراتژیک در روابطش با پکن باعث ایجاد تنش های دوجانبه شده است. این امر ممکن است مذاکرات سطح بالا با هدف مقابله با تهدید جهانی تغییرات اقلیمی را از مسیر خود خارج کند.

«جان کری» و «شی ژنهوا»، نمایندگان آب و هوایی دو اقتصاد بزرگ جهان در شهر «تیانجین» واقع در شمال شرقی چین ملاقات می کنند زیرا دولت «جو بایدن» رییس جمهوری ایالات متحده از دولت «شی جین پینگ» همتای چینی خود می خواهد تا تلاش ها برای کاهش انتشار کربن را افزایش دهد.

جلسات بین بزرگترین کشورهای آلوده کننده آب و هوا در شرایطی دنبال می شود که تنش ها بین آمریکا و چین به دلیل سرکوب های این کشور علیه جنبش دموکراسی خواه هنگ کنگ، تایوان، سین کیانگ و دریای جنوبی چین و همچنین عرصه فناوری ها و تلاش ها برای یافتن منشاء اصلی ویروس کرونا روز به روز افزایش می یابد.

As China Seeks to Address Bilateral Tensions in Climate Talks, U.S. Balks -  Caixin Global

«وانگ یی» وزیر خارجه چین، چند روز قبل از طریق تماسی ویدیویی با کری صحبت کرده و هشدار داد که همکاری بدون بهبود روابط پایدار نخواهد بود.

وانگ گفت: یک اشتباه بزرگ در محاسبات استراتژیک توسط ایالات متحده منجر به وخامت ناگهانی روابط دوجانبه در سال های اخیر شد؛ بنا بر اعلام رسانه های دولتی چین، «اکنون توپ در زمین ایالات متحده است».

با این حال، کری گفت که ایالات متحده همچنان متعهد به همکاری با جهان برای مقابله با بحران آب و هوا است و جمهوری خلق چین را تشویق کرد تا اقدامات بیشتری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای انجام دهد.

از زمانی که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا شد، روابط بین کشورها با وجود برگزاری چند جلسه سطح بالا همچنان تنش آلود باقی ماند. در مذاکرات اواخر ژوئیه بین «شی فنگ» معاون وزیر امور خارجه چین و «وندی شرمن» همتای آمریکایی وی، روابط دو طرف وارد بن بست خطرناکی شد.

اقدامات مشخص

اما این امید وجود دارد که تغییرات آب و هوایی ممکن است فرصتی برای بهبود روابط پکن - واشنگتن ایجاد کند.

جلسات کری و شی پس از مذاکرات ماه آوریل در شانگ های برگزار و منجر به بیانیه مشترکی شد که بر تعهدات «اقدامات مشخص در دهه ۲۰۲۰» برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مطابق با توافقنامه پاریس ۲۰۱۵ » تاکید کرد. بر اساس این توافق، کشورها متعهد شدند که گرمایش زمین را بسیار پایین تر از ۲ درجه و ترجیحا حدود ۱.۵ درجه در مقایسه با سطوح قبل از صنعتی شدن محدود کنند.

«لی شو» کارشناس سیاست اقلیمی چین از گروه «صلح سبز آسیا» گفت که نشست شانگ های بیش  از اینکه مذاکرات اساسی با هدف دستیابی به توافق در مورد کاهش انتشار گازهای گلخانه ای باشد بیشتر موضوعات کم اهمیت را پوشش داد.

وی گفت: «نشست تیانجین از جهات مختلف دشوارتر است، نه فقط به دلیل روابط دوجانبه بلکه پیشرفت های بیشتر در زمینه توافقات آب و هوا نیاز به شجاعت هر دو طرف دارد».

«گلاسکو» به عنوان بزرگ‌ترین شهر اسکاتلند ماه آینده میزبان کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP۲۶ ) خواهد بود، جایی که انتظار می رود کشورها اهداف آب و هوایی بلند پروازانه تری را اتخاذ کنند.

پکن در تلاش است خود را به عنوان یک رهبر جهانی در زمینه تغییرات آب و هوایی معرفی کند؛ بر این اساس شی ژنهوا در سال گذشته متعهد شد تا سال ۲۰۶۰ به میزان انتشار دی اکسید کربن صفر برسد.

پایان/

۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 12352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =