یارانه بیشتر جایگزین دلار 4200 می شود؟

عضو کمیسیون اقتصادی مدعی است ارز ترجیحی نه تنها به هدف نهایی خود نرسید بلکه موجبات توزیع رانت‌های چند ده هزار میلیاردی، هدر رفت منابع و همچنین ایجاد آشفتگی در بازار کالا را فراهم آورد.

به گزارش تحریریه، مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که راهکار جایگزین سیاست ارز ترجیحی برای نجات اقتصاد ایران چیست، گفت: در کشورهای پیشرفته به جای اتخاذ سیاست ارز ترجیحی راهکاری بدیل وجود دارد. در کشورهای پیشرفته به جای آنکه ارز ترجیحی را به اول زنجیره واردات تزریق کنند و به نوعی کالا را ارزان کنند، این یارانه را به آخر زنجیره ارائه می‌کنند. در این روش دولت‌ها اعلام می‌کنند که کاری به قیمت نهایی کالای وارداتی ندارند ولی مابه تفاوت قیمت را به شکل یارانه به اقشار مختلف جامعه ارائه می‌کنند.

وی درباره روش‌های اجرای این سیاست نیز گفت: این روش در ۲ نوع قابل انجام است. یک روش همان سیستم کالابرگی است که طرحش در مجلس مدتی است که در دست بررسی قرار گرفته است. یک روش دیگر هم همان هدفمندی یارانه‌هاست که به میزان یارانه نقدی پرداختی به خانوارها مبلغی برای تأمین حداقل‌های معیشتی آنان پرداخت می‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اشکالات ایجاد شده در مسیر تقدیم یارانه نقدی به مردم و اجرای ناقص این سیاست، اظهار داشت: زمانی که یک سیاست در کشور به طور ناقص اجرا شود، مردم دیگر به آن سیاست اعتماد نخواهند کرد و این یک واقعیت است. سیاست یارانه نقدی در ایران نه تنها به طور ناقص اجرا شد بلکه نرخ‌ها هم متناسب با تورم افزایش پیدا نکرد و یارانه نقدی نیز مبلغی ثابت باقی ماند.

طغیانی به شرح چگونگی هدر رفت منابع در سیاست ارز ترجیحی پرداخت و خاطرنشان کرد: هدر رفت منابع در حقیقت به معنای همان توزیع رانت میان برخی اقشار خاص است که از آن در مسیری که منافع شخصی‌شان ایجاب می‌کند، استفاده می‌کنند. رانت به این معناست که من داشته باشم ولی شما نداشته باشید. شیوه ایجاد این رانت در سیاست ارز ترجیحی هم به این شکل است که هرکسی که توانست مجوز دریافت ارز ترجیحی را اخذ کند و اصطلاحاً وارد زنجیره شد، از این رانت بهره‌مند شده و پورسانتش را می‌گیرد و کسی هم که توان دریافت مجوز را ندارد، از این زنجیره و پورسانت محروم می‌ماند.

منبع: مهر

پایان/

۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 12385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      0 4
      به جای این کار با ارز 4200کالا وارد کنید وبصورت کپنی پخش کنید هرکسی سهمش محفوظ واحتکار نشود
    • هادی IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      0 0
      ما که کارگر هستیم کرایه خانه داریم نه یارانه نه سهام عدالت پس ما چکار کنیم درد دلمان را کجا بگیم
    • مردم زجر کشیده ایران IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      0 0
      یارانه بیشتر جایگزین دلار 4200 می شود؟ زمان دولت احمدی نژآدذ سوبسید حاملهای انرژی رو جای گزین یارانه کردید ومردم رو بدبخت کردید وحاملهای انرژی گران شد اونم سال به سال تنها چیزی که تغییر نکرد یارانه بود دلارو برگردونید به همون 4200 یارانه راهم جای گزینش نکنید اگر دلار نیاد پایین بیشترین ضرر رو جوانان میخورند چون تمام لوازم خانگی با قیمت دلار پایین وبال میشود بجای مشکلات افغانستان بداد مردم بدبخت ایران برسید که زندگیشون از زیر خط فقر هم پایین تر میرود گند زدید به ایران رفت