۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۲
شباهت عجیب دولت رئیسی و دولت احمدی نژاد

شباهت عجیبی بین تیم رسانه ای رئیسی و تیم رسانه ای احمدی نژاد در پوشش توانایی اقتصادی آنها وجود دارد.

خلاف آنچه رایج شده، دولت‌های یازدهم و دوازدهم از حیث رسانه‌ای، تبحر و مهارتی مثال‌زدنی داشتند و از انفعال و کم‌کاری و تفرعن و ویژه‌خواری، تصویر تسلط، فرزانگی، بزرگ‌منشی و قهرمانی ساختند. به صورت مشخص می‌توان به برجام به عنوان برنامه محوری اداره کشور اشاره کرد که از یک سند پراشکال حقوقی و تفسیرپذیر اتکاءناپذیر که نه وضعیت اقتصادی را بهبود بخشید و نه عزت را به پاسپورت بازگرداند، چگونه آفتاب تابان و مانع جنگ و قحطی ساختند. اتفاقاً در مجموعه دولت روحانی، شکلی از رسانه‌مداری حاکم بود که توانست کشور را با همه بی‌توجهی به اولویت‌ها و نیازمندی‌ها 8 سال اداره کند و جز در موارد خونباری همچون آبان 98 که تاریک‌ترین نقطه حکمرانی جمهوری اسلامی ایران را رقم زد، به صورت اعجاب‌آوری، رئیس‌جمهور و دولتمردان را از مخمصه‌های عجیب در تصمیم‌گیری نجات دهد. از همین روست که تکلیف نخست رهبر معظم انقلاب برای دولت سیزدهم «بازسازی» است:

«همّتتان را متمرکز کنید بر اینکه یک بازسازی انقلابی و البتّه عقلانی و فکورانه در همه‌ی عرصه‌های مدیریّتی ان‌شاءالله به وجود بیاید؛ یعنی حرکت بر روی ریل انقلاب، در بخشهای مختلف مدیریّتی‌ای که در کشور هست. در همه‌ی بخشها؛ بخش‌های اقتصادی، بخش‌های سازندگی، بخش‌های مربوط به سیاست خارجی و دیپلماسی، بخش‌های خدمت‌رسانی به مردم، بخش‌های علمی و فرهنگی و غیره؛ در همه‌ی این بخش‌ها یک تحرّک انقلابی باید به وجود بیاید.»

اما در روزهایی که از دولت رئیسی گذشته است، در حوزه رسانه‌ای همچنان با مجموعه‌ای از اشتباهات، کج‌سلیقگی‌ها و غفلت‌ها روبروییم. گویی در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد و رسانه، اضافی، زائد و غیرتخصصی دیده می‌شود. دولت رئیسی با بحران‌ها و معضلات متعدد سیاسی و اقتصادی پرشماری روبروست اما پیش از همه باید به دنبال ساخت یک برنامه جامع رسانه‌ای باشد تا بداند چگونه انتخاب‌هایش را تبیین کند و اولویت‌هایش را تشریح نماید. در دولت روحانی، این مهم مبتنی بر دو عنصر «غریزه سیاستمداران» و «پروژه ذی‌نفعان» پیش می‌رفت. برای اولی کافی است به کنش محمدجواد آذری جهرمی و محمدجواد ظریف در شبکه‌های اجتماعی توجه کنیم که چگونه خود را از تیررس منتقدین نجات دادند و نیازها و اولویت‌هایی مانند «توسعه زیرساخت» در مورد وزارت ارتباطات و «تماس با جهان» در مورد وزارت خارجه را برای شهروندان ایرانی حیاتی کردند. و در مورد دومی کافی است به انبوه حرکت‌های توئیتری مانند «انسولین نیست» و «روحانی تنها نیست» که کوشش داشتند معادلات ساده ضعف در تصمیم‌گیری و اجرا را به عوامل دیگری همچون دولت پنهان نسبت دهند، توجه کنیم.

دولت رئیسی اما نه اولی را دارد و نه دومی را. اولی را بلد نیست و دومی را قبول ندارد. از این روست که انتخاب وزرا و مدیرانش در عین هوشمندی تمسخر می‌شود یا برجسته نمی‌شود. دولت رئیسی رسانه را در حکم یک پیوست هم قبول ندارد و گمان می‌برد رسانه کار مهره‌های درجه سه و چهار است و حل مسائل واقعی‌تر از بازنمایی آنهاست. اینجاست که اقدامات ارزشمندی مانند بازدید سرزده‌ها یا مشورت با کارشناسان یا حتی کاهش قیمت سیمان، آنچنان که باید در جامعه دیده نمی‌شود. رئیسی دو موجودی بیشتر ندارد: اخلاص و اعتماد مردمی. هر دوی این دو موجودی، از جمله دارایی‌های نرم به شمار می‌آیند که کمیت‌پذیر نیستند و قابل انکار و فرسایشند. از این روست که او در کنار برنامه تحول دولت و اولویت‌دهی به چالش‌هایی مانند کرونا و معیشت، باید به فکر ارتقای اعتماد عمومی، تاب‌آوری ملّی و سرمایه اجتماعی باشد. چیزی که در دیدار رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری نیز برجسته شد:

«امروز بیشترین تحرّک دشمنان ما علیه ما بیش از تحرّکات امنیّتی و اقتصادی، تحرّکات تبلیغاتی و جنگ نرم و تبلیغات رسانه‌ای است؛ برای اینکه بر افکار عمومی مردم مسلّط بشوند مبالغ هنگفت هزینه می‌کنند، کارهای بسیار انجام می‌دهند؛ فکرهای بسیاری  را در مجموعه‌های فکری برای این کار استخدام می‌کنند تا بتوانند با جنگ روانی، با تبلیغات گوناگون، افکار عمومی کشورها را -از جمله بیشتر از همه امروز کشور ما را که هدف سوء‌نیّت قدرت‌های بزرگ است- قبضه کنند و در اختیار بگیرند. وقتی افکار عمومی یک ملّت در اختیار بیگانه قرار گرفت، حرکت آن ملّت هم طبعاً طبق میل آن بیگانه پیش خواهد رفت.»

منبع: آبانیوز

پایان/

۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۲
کد خبر: 12490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      4 3
      حالا شما زیاد حرص نخور برات ضرر داره
    • ناشناس IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      8 2
      فقط دوره احمدی نژاد بود که ملت یه نفس راحت کشید
    • خسروجردی IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      0 0
      مردم یکی رامیخوان مشکلات مملکت راحل کنه شباهت دیکه چیه
    • mostafa IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      0 0
      با سلام و احترام از شما دعوت میکنم به اخبار و برنامه های حمایتی و یکطرفه صدا و سیما دقت بیشتری کنید/ کل اخبار شده رئیسی و دولت اونم در صدر خبرها/ کمی به عقب برگردید خصوصا اواخر ،اکثر اخبار مربوط به روحانی گاها خبر چهارم هم نبود/ و اضافه بر اون متاسفانه صدا و سیما همین اول کار سعی در مقاسیه فعالیتهای دو دولت دارد، که این وظیفه صدا و سیما نیست
    • جهان IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      0 1
      بیش ازاین خودتان رامضحکه دنیا نکنین ازشر لجاجت وبی خیالی وولنجاری روحانی خلاص نشده بودیم که احمدی نژادیسم وکارهای نخ نماشده پوپولیستی دوباره شروع شده بابا راه حل کشور ساده هست بااینهه منابع خدادادی باید اولا نخبگان واقعی نه این دایم المدیرها وارد کاربشن چقدر فارغ التحصیلان ممتاز ونخبه رافراری دادید یا خانه نشین کردین ثانیا باید روابط ایران بادنیا پالایش اساسی بشه با همسایگان وبخصوص امریکا ۴۵ سال حرف شما بوده درمرگ براین ومرگ بران این شده نتیجش حالا به حرف مردم گوش کنیدباور کردنی نیست قیمته وتورم درایران ماشینی که قیمتش یک پنجم اینها هم ارزش نداره قیمت میخوره چراخانه دار شدن وماشین دارشدن و...رویای محال قشر متوسط وضعیف شده مرغ گوشت حبوبات لبنیات میوه و...به طرز رعب اوری پروازکردن قیمتهاشون وحالا ازسفره مردم بیرون میرن اقای ریسی بااینکارهای نمایشی که هیچ اب ونانی برای مردم نداره وخودتان راهم خراب میکنه راه به جایی نمیبرید چرااصراربه انجام خطاهای تکرای داریدو...
    • عطا IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      0 0
      ازابتدای ظهوراسلام آل سفیان وآل امیه وآلهای........واکنون سعودو.....درلباس دین ، دین را ملعبه ی خوردن وبردن و... خودردندوتنها آل هاشم بود که ازهمان ابتداتاکنون مظلوم واقع شده است.اکنون هم اصلاح طلب واصول گرا همان آل ها هستند فقط این وسط مردم همچنان باید مظلوم واقع گردند تابلکه منتقم آل محمد ان شاالله بیاید وریشه این آلهاراازبیخ وبن نابودکند.ان شاالله.
    • حسين DK ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      0 0
      دولت روحانى انقدر خراب كرده كه اين دولت ودولتهاى اينده بايد شبانه روز بدوند