ناتوانی واکسن ها در مهار ویروس کووید ۱۹

پژوهش ها نشان می دهند واکسن های کووید ۱۹ نمی تواند انواع جدید ویروس کووید ۱۹ را مهار کنند، ضمن آنکه واکسن های ضد این ویروس ممکن است به ظهور جهش های جدیدی کمک کنند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «Fortune Journals» در گزارشی نوشت، واکسن ها خوب و البته مفید هستند. از زمانی که «ادوارد جنر» واکسن علیه آبله را کشف کرد، جان میلیون ها نفر نجات یافته است، بیماری که تا ۳۰ درصد از افراد آلوده را کشت و عوارض شدیدی را برای بازماندگان برجای گذاشت.

«لوئیس پاستور» با اختراع واکسن ضد هاری خود پیشرفت چشمگیری در تاریخ پزشکی داشته است، زیرا نیش حیوان هار به معنی مرگ حتمی (۱۰۰ درصد کشندگی) بوده است. به لطف این واکسن ها، آبله ریشه کن شده است و هاری به ندرت کشته می دهد.

میزان جهش در این نوع ویروس ها بسیار کمتر از کروناویروس است. برای ویروس های آبله، میزان جهش (۱.۷ تا ۸.۸) است که ۱۰۰۰ برابر کندتر از کرونا است؛ این امر موضوعی بود که باعث ایجاد واکسن های کارآمد برای آبله شد. در مقابل، با توجه به موارد ثبت شده، مرگ و میر کلی بر اثر کووید ۱۹ در فرانسه فقط ۲ درصد است و مرگ و میر در سال ۲۰۲۰ به سختی در حدود ۰.۰۹ درصد می رسد. احتمال بسیار کم مرگ در همه سنین وضعیت گیج کننده بی سابقه ای را از همه جهت ایجاد کرده است. با وجود دانش قابل توجه در زمینه واکسن و قدرت صنعتی، تولید واکسن های ضد کرونا تقریبا یک سال به طول انجامید و ۶ ماه پس از آن، واکسیناسیون در کشورهای غربی هنوز به پایان نرسیده است.

Pfizer (PFE), Moderna (MRNA) Race to Make Vaccines for Covid Variants -  Bloomberg

مقایسه منحنی های تلفات در کشورهای غربی نشان می دهد واکسیناسیون جامع ممکن است پاسخ کافی برای کووید ۱۹ نباشد

مقایسه تعداد کشته شدگان بین منحنی های انگلستان، فرانسه، ایتالیا و ایالات متحده  سه موقعیت کاملا متفاوت را که در مورد اعتبار جمعیت واکسینه شده جامع سوال ایجاد می کند؛ آن ها را مورد بررسی قرار دهیم: تعداد مرگ و میر در انگلستان تقریبا صفر بوده است. در ۲۱ می ۲۰۲۱، سطح واکسیناسیون کامل (۲ دوز) فقط ۳۱.۹ درصد بود؛ در فرانسه، با واکسیناسیون کامل در حدود ۱۴.۱ است که فقط افراد مسن به صورت انبوه واکسینه شده اند، تعداد مرگ و میر در چهار هفته منتهی به این تاریخ به طور مداوم کاهش یافته است. در ایالات متحده، کشوری که پیشرفته ترین در زمینه واکسیناسیون گسترده جمعیت خود با ۳۸.۶  درصد از افراد کاملا واکسینه شده است، تعداد کشته ها در حال افزایش است.

معنی آن چیست؟ واکسیناسیون در اواخر دسامبر ۲۰۲۰ در انگلستان و ایالات متحده آغاز شد اما بر خلاف انگلستان، منحنی تعداد کشته شدگان در ایالات متحده هنوز صفر نشده است. به یاد می آوریم که مرزهای انگلستان از کریسمس ۲۰۲۰ بسته شده است و قرنطینه شدیدی وجود دارد. علاوه بر این، هر مقیم انگلیس که بدون اجازه از کشور خارج شود، ۶۰۰۰ پوند جریمه می شود. برعکس، فرانسه از ابتدای همه گیری در ژانویه ۲۰۲۰  هرگز مرزهای خود را نبسته است. در نتیجه ، از تابستان ۲۰۲۰، انواع مختلف جهش در فرانسه شناخته شد که چندین جهش اپیدمی دیگر را ایجاد می کرد. از آنجا که واکسیناسیون با سرعت بسیار پایینی در اواخر فوریه و اوایل مارس ۲۰۲۱ آغاز شد، واضح است که تعداد کشته ها نشان می دهد که جهش ها مستقل از وضعیت واکسیناسیون ضعیف و ضعیف تر هستند.

فرانسه از ۲۷ اکتبر ۲۰۲۰ تحت ممنوعیت رفت و آمد شدید قرار دارد. منحنی شمار کشته ها نشان می دهد که مصونیت جمعی به تدریج در جمعیت در حال افزایش است زیرا انواع ویروس علیرغم اقدامات قرنطینه به آرامی گسترش می یابد. تحقیقاتی در بین ۴۰ هزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ نشان داد که فقط ۱۰۰ مورد برای بار دوم به این بیماری مبتلا شدند. نکته قابل توجه این است که ایتالیا با موقعیت جغرافیایی مشابه، مرزهای باز و وضعیت قرنطینه مشابه، دقیقا همان مشخصات اپیدمی فرانسه را نشان می دهد.

سرانجام، ایالات متحده مرزهای خود را نیز بسته نگه می دارد اما برخلاف انگلستان و فرانسه، بخش بسیار زیادی از جمعیت آن حدود ۴۰ درصد تا حدی دارای اضافه وزن هستند که به عنوان افراد دیابتی یا دارای فشار خون بالا شناخته می شوند. این بیماری های زمینه ای قطعا تأثیر منفی بر تعداد کشته ها دارند اما ممکن است تغییرات مشاهده شده در نمودار را توضیح ندهد، مگر اینکه واکسن هیچ اثر محافظتی بر آنها نداشته باشد.

https://www.fortunejournals.com/fulltext-images/may-vaccines-select-sarscov2-variants-more-01.png

آیا واکسن کرونا می تواند انواع جدیدی را ایجاد کند که با سهولت بیشتری از ایمنی واکسن فرار کنند؟

واکسن های ضد این ویروس ممکن است به ظهور جهش یافته های جدیدی کمک کنند که راحت تر گسترش می یابند زیرا واکسن سویه های ضعیف شده این بیماری است و امکان دارد بیماری واقعی انواع قبلی نوع خود را که قوی است، تکمیل کرده و قوی تر شوند. از آنجا که هنوز بخش های بزرگی از کل جمعیت در معرض ویروس اصلی قرار نگرفته اند، این امر باعث ایجاد خلاهای ایمنی می شود که به راحتی زمینه را برای شیوع انواع جدید بیکاری فراهم می کند.

پایان/

۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 12732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =