آمریکا علیه برجام دست به کار شد

برخلاف ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر تلاش برای احیای برجام اما عملکرد آنها در دولت بایدن و قانونگذاران در کنگره عکس این موضوع را نشان می دهد.

به گزارش تحریریه، مقامات کاخ سفید در سیاست های اعلانی خود، ایران را مقصر وضعیت کنونی و بن بست مذاکرات هسته ای به تصویر می کشند همانند اظهارات چند روز پیش «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا که با ابراز آمادگی دوباره واشنگتن برای بازگشت به مذاکرات گفت: ایالات متحده منتظر اقدام ایران برای از سرگیری این مذاکرات است اما فرصت احیای برجام همیشگی نیست.

بایدن بر خلاف ادعای همیشگی دولتمردان خود مبنی بر تلاش برای حل و فصل اختلافات با جمهوری اسلامی ایران بر سر توافق هسته‌ای، تاکنون بیشترین گام را در مسیر جلب نظر صهیونیست‌ها برداشته تا رفع مانع اصلی مذاکرات.

نشست محرمانه اواخر هفته گذشته مقامات آمریکا و اسراییل از جمله این موارد است. وب‌سایت «اکسیوس» به نقل از دو مقام ارشد اسرائیلی گزارش داد که ریاست این نشست ویدیویی را «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا و «ایال هولاتا» همتای اسرائیلی‌ او بر عهده داشتند.

طبق این گزارش، مقام‌های اسرائیلی در این نشست با اشاره به بن‌بست ایجاد شده در مذاکرات احیای برجام و سرعت گرفتن پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، بر ضرورت در پیش گرفتن یک طرح جایگزین تاکید کرده‌اند. از سوی دیگر، مقام‌های آمریکایی با ابراز نگرانی از وقفه ایجاد شده در روند احیای برجام گفتند که اگر مذاکرات به زودی از سر گرفته نشود، ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع خواهد کرد.

اقدام دیگر دولت بایدن که از نگاه کارشناسان به منزله گام های رو به عقب در برجام محسوب می شود انتصاب «دنیل.بی شاپیرو» (دن شاپیرو) به عنوان مشاور عالی تیم ایران در وزارت امور خارجه آمریکا طی ماه گذشته بود؛ شخصی که دوستی او با مقامات تل آویو به ویژه شخص نتانیاهو بر کسی پوشیده نیست.

شاپیرو به عنوان عضو تیم ایرانِ وزارت امور خارجه آمریکا شش ماه در واشنگتن و شش ماه در اراضی اشغالی فعالیت خواهد کرد. بنابراین شاپیرو نصف وقت خود را در واشنگتن و نیمی دیگر را در اراضی اشغالی و از دفتری در سفارت آمریکا کار خواهد کرد. یکی از ماموریت‌های اصلی او مذاکره با دفاتر نخست وزیر و وزیران خارجه و جنگ رژیم صهیونیستی است تا هماهنگی در باره پرونده‌ ایران را افزایش دهد.

نشریه آمریکایی «آکسیوس» که برای نخستین بار این خبر را انتشار داد، تاکید دارد تل آویو دولت بایدن را تحت فشار گذاشته است تا در صورت شکست دیپلماسی با ایران درباره «گزینه ب» یا یک طرح جایگزین برای مذاکرات هسته‌ای، بررسی‌ها را آغاز ‌کند. الحاق شاپیرو به تیم وزارت خارجه آمریکا از این نظر اهمیت دارد که او به برخی از مقامات رژیم صهیونیستی از جمله «نفتالی بنت» نخست وزیر این رژیم نزدیک است و می‌تواند نقش مهمی در مذاکرات میان واشنگتن- تل آویو ایفا کند.

کمک یک میلیارد دلاری آمریکا به رژیم صهیونیستی از دیگر مواردی است که بر بی اعتمادی بیشتر تهران نسبت به آمریکا و مذاکرات احتمالی می افزاید. قانون‌گذاران آمریکا روز پنجشنبه اول مهر (۲۳ سپتامبر) یک میلیارد دلار برای تامین سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین اسرائیل را تصویب کردند.

این کمک یک میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل پس از اعتراض دموکرات‌ها در مجلس از لایحه بودجه موقت دولت فدرال ایالات متحده حذف شد اما بعدا کمک مالی به گنبد آهنین در لایحه‌ای جداگانه مورد بحث قرار گرفت و با ۴۲۰ رای موافق در برابر ۹ رای مخالف به تصویب رسید. قرار است این لایحه برای تصویب نهایی به مجلس سنای آمریکا فرستاده شود.

تلاش جمهوریخواهان کنگره برای مانع تراشی در برابر انتقال پول نقد به ایران از دیگر کارشکنی هایی است که مسیر احیای برجام را ناهموارتر از گذشته می سازد. کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان که بزرگترین انجمن حزبی جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا به‌شمار می‌رود، بندهایی به بودجه دفاعی سالیانه برای سال ۲۰۲۲ اضافه کرده که دولت بایدن را از انتقال پول نقد به ایران بازمی‌دارد. این طرح همچنین از دولت بایدن می‌خواهد در مورد هرگونه لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شفافیت به خرج دهد.

به گزارش «واشینگتن فری بیکن»، این طرح دولت بایدن را ملزم می‌کند درباره امتیازهای احتمالی به ایران پاسخگو باشد و دست جمهوری‌خواهان را در برخورد با فعالیت‌های ایران که از آن تحت عنوان «تجاوزگرایانه» نام می برد و برنامه بایدن برای لغو تحریم‌ها بسیار باز می‌کند.

با توجه به سنگ اندازی های مکرر جمهوریخواهان کنگره در مسیر مذاکرات احتمالی و نیز نزدیکی کاخ سفید با مقامات رژیم صهیونیستی با هدف جلب رضایت و دلجویی از آنان، به فرض ازسرگیری مذاکرات هسته ای اما دور از ذهن است که این گفت وگوها دست کم در کوتاه مدت نتیجه بخش باشد.

پایان/

۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 12814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =