عبدالباری عطوان: عربستان پس از درک قدرت ایران سر عقل آمد

«عبدالباری عطوان» معتقد است عربستانی ها پس از شکست طرح هایشان در منطقه و ناکامی در انتقال دامنه نبرد به عمق ایران و مشاهده برتری تهران در تحولات منطقه، به دنبال برقراری روابط با این کشور هستند تا خود را از باتلاق جنگ یمن رهایی بخشند.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در فایلی که در «یوتیوب» منتشر کرد، اظهار داشت: عربستان خواستار برقراری ارتباط با ایران شده است. کسی که سخنرانی «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان در مجمع عمومی سازمان ملل را به خوبی دنبال و تحلیل کند این موضوع را در می یابد که عربستان به دنبال برقراری روابط با ایران و صلح با این کشور است. او گفته است ما همسایه و مسلمان هستیم. ما به دنبال برقراری روابط و در هم پیچیدن همه اختلاف‌ها هستیم.

 عطوان افزود: انصارالله یمن استان البیضاء یمن را به کنترل خود در آورده است. عربستان سعودی اکنون آرزو دارد که از جنگ یمن رهایی یابد و پرونده آن را ببندد. این اقدام تنها با وساطت ایران امکان پذیر است. ایران متحد اصلی یمن است. اما آمریکا نمی خواهد که جنگ یمن پایان یابد. این کشور به دنبال باج خواهی بیشتر است. واشنگتن به دنبال آن است که یمنی ها از بندر الحدیده چشم پوشی کنند.

عطوان گفت: بیشتر وزیران امور خارجه کشورهای عربی از جمله وزیر امور خارجه امارات، مصر و عراق و .... در مجمع عمومی سازمان ملل با «حسین امیر عبدالهیان» وزیر امور خارجه ایران دیدار کردند. عربستان سعودی به این نتیجه رسیده است که نمی تواند ایران را شکست دهد. آنها نتوانستند جنگ را به داخل ایران منتقل کنند. حاکمان ریاض دریافته اند که تنها راه برای آن ها برقراری گفت و گو با ایران است. ایرانی ها اکنون چه با آنها تفاهم داشته باشیم و چه با آنها اختلاف داشته باشیم در جایگاه قدرت قرار دارند.

ایران شاخه های نظامی قدرتمندی در منطقه دارد. انصارالله در یمن، حزب الله در لبنان، گروه جهاد اسلامی و حماس در غزه از همیپمانان قدرتمند تهران هستند. آنها دارای موشک ها و سلاح های پیشرفته ای هستند. آنها جنگ نفتکش ها را به سود خود رقم زدند و رژیم صهیونیستی شهامت این را نداشت که کشتی های ایرانی را هدف قرار دهد. دولت «حسن روحانی» بر روی توافق هسته ای شرط بندی کرده بود اما دولت سید «ابراهیم رئیسی» گفته است زمانی که تحریم ها باقی است مذاکره ای صورت نخواهد گرفت. ایرانی ها بر خلاف کشورهای عربی دارای برنامه هستند. عربستان میلیاردها دلار در افغانستان هزینه کرد اما این کشور هیچ نفوذی در این کشور ندارد.

این تحلیلگر برجسته جهان عرب ادامه داد: امور به طور شتابنده ای در حال تغییر است. آمریکا از سوریه و عراق عقب نشینی می کند. «عماد ایوب» وزیر دفاع سوریه به اردن سفر کرد. سوریه درعا را به کنترل خود در آورده و این کشور به دنبال گشایش گذرگاه مرزی «جابر» در مرزهای اردن است. طی روزهای آینده تحولات مهمی در سوریه رقم خواهد خورد. اکنون «پوتین» رئیس جمهوری روسیه به دنبال آن است که نشستی را میان «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه ترتیب دهد. اردوغان رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه را به سوریه فرستاد تا با «بشار اسد» دیدار کند اما اسد به وی گفت که شما هم سطح «علی مملوک» رئیس دستگاه اطلاعاتی سوریه هستند بروید در خارج از سوریه با وی دیدار کنید.

وی در پایان افزود: اردوغان از هماهنگی کردها و دولت سوریه در شمال کشورش برای مقابله با خود نگران است. بشار اسد هرگز حاضر نخواهد شد با اردوغان دیدار کند مگر اینکه نیروهای ترکیه به طور کلی خاک سوریه را ترک کنند. منطقه تغییر خواهد کرد و این را از ته قلب می گویم که محور مقاومت پیروز شده است.

پایان/

۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 12830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      به امید صلح با تمام کشورهای جهان سود جنگ را همین تفسیر کنندگان عرب لبنانی و سوری می‌خورند کشور جنگ زده آنها به لطف ایران و چاپلوسی مفسران عرب کمتر تورم و گرانی دارد ما از هیچ عربی دلخوشی نداریم