سخنان شاخ دربیار یک مدیر خودرویی!

یکی از مدیران خودرویی کشور سخنانی بر زبان آورده است که می تواند با عجایب این روزهای بازار خودرو کشور برابری کند.

به گزارش تحریریه، آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور درباره طرح مجلس برای آزادسازی واردات خودرو، سخنانی عجیب و غریب بر زبان آورد و گفت: مصوبه آزادسازی واردات خودرو دو قسمت دارد؛ یکی واردات خودرو به ازای صادرات خودرو و یا صادرات قطعه، که بسیار خوب است و هیچ منعی ندارد؛ اما قسمت دوم آن باعث تعجب و حیرت قطعه سازان و صنعتگران کشور است... تولیدکننده قطعات خودرو به عنوان تنها بخش خصوصی تحریم شده توسط آمریکا، چهارسال با مقامات، به خصوص مدیران بانک مرکزی و حتی نمایندگان مجلس چانه‌زنی و گاهی التماس کردیم که اجازه واردات مواد اولیه و مایحتاج تولید بدون خروج ارز از کشور را صادر کنند تا تولید ادامه داشته باشد، کارگر بیکار نشود و افت تیراژ و کیفیت تولید نداشته باشیم، اما نتیجه ای حاصل نشد.

این سخنان محبی نژاد عجیب ترین چیزی است که درباره واردات قطعات خودرو می توان گفت، زیرا در 4 سال گذشته نزدیک به 10 میلیارد دلار قطعه وارد کشور شده است و حتی بخش زیادی از آن که حدود 5 میلیارد تخمین زده می شود با دلار 4200 تومانی وارد کشور شده و هم اکنون با دلار 50 هزار تومانی به مردم بینوا فروخته می شود. تنها در 5 ماهه نخست امسال دو خودروساز اصلی کشور بیش از 500 میلیون دلار قطعه وارد کرده اند. جالب اینکه در5 سال قبل از بازگشت تحریم ها تنها 8 میلیارد دلار خودرو ساخته شده وارد کشور شده بود.

از سال 1397 تاکنون شاهد تولید چند مدل جدید در داخل مانند دیگنیتی و فیدلیتی توسط بهمن موتور، کوپا توسط ریگان، کی ام سی توسط کرمان موتور و همچنین مدل هایی توسط سیف خودرو، فردا و ... بوده ایم که همگی در دوره بازگشت تحریم ها قطعات وارد کرده اند. محبی نژاد دقیق از چه چیزی صحبت می کند؟ این سخنان واقعا شاخ دربیارترین چیزی است که درباره واردات قطعات خودرو گفته شده است.

منتقدان همواره می گفتند که به جای قطعات خودروهای با کیفیت پایین که ارزبری زیادی دارد و تعرفه ورودی آنها حدود 15 درصد است، چرا اجازه واردات خودرو داده نمی شود که تعرفه بیش از 110 درصدی دارد و منجر به واردات خودروهای بسیار با کیفیت می شود؟

با واردات خودرو ساخته شده، ارزبری کمتر شده و بیشتر نمی شود، و هم اینکه درآمد گمرکی دولت زیادی می شود. به این معنی که اگر 10 میلیارد دلار خودرو  ساخته شده به جای قطعات وارد کشور شده بود، درآمد ریالی دولت معادل 11 میلیارد دلار بود زیرا بر واردات خودرو تعرفه بیش از 110 درصدی اعمال می شود. این سوال های بدیهی را هم به سوال های بدیهی و بی جواب اقتصاد ایران و مکانیسم های مبهم تصمیم گیری اضافه کنید.

پایان/

۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 12862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 6
    • ariui IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      2 0
      آخرین قطره های صبر مردم در حال تمام شدنه
    • پرویزرحیمی IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      0 0
      چرا۸۰ میلیون باید تاوان فوقش ۱۰۰نفر کارکنان خودرسازی رابدهند این خیانت است به ۷۹/۹۹۰/۰۰۰جمعیت ایران است چون انها بیکارمیشوند