نابودی مطلق حریم خصوصی

«بیومتریک» از نگاه کارشناسان سیستمی بر مبنای ویژگی های قابل اندازه گیری فیزیکی یا رفتار شخصی افراد است که برای شناسایی هویت یک شخص بکار گرفته می شود و به زودی موجب بازتعریف امنیت در کشورهای جهان خواهد شد.

به گزارش تحریریه، شبکه تلویزیونی «سی بی سی» کانادا در گزارشی آورده است بیومتریک علم استفاده از ویژگی های فیزیولوژیکی منحصر به فرد افراد برای تایید هویت آنها است یا به زبان رسمی وزارت امنیت داخلی ایالات متحده: «یک ویژگی قابل اندازه گیری فیزیکی یا ویژگی رفتاری شخصی که برای شناسایی هویت یا تایید هویت ادعایی یک شخص استفاده می شود.

واحدهای مناسب برای بیومتریک شامل شناسایی از طریق چهره، اثر انگشت، اندازه دست، دست خط، عنبیه چشم، رگ های شبکیه چشم و صدا است.

چرا از بیومتریک استفاده می شود؟

بیومتریک برای تایید هویت در تعدادی از مناطق قبل از حملات به ایالات متحده در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ استفاده می شد. پس از این حملات، کنگره ایالات متحده قانون افزایش امنیت و ورود از طریق ویزا را تصویب کرد که بر اساس آن همه افرادی که وارد ایالات متحده می شوند، باید برای تایید هویت آن را به همراه داشته باشند. دولت ها در نهایت مجبور به استفاده از گذرنامه، ویزا و سایر اسناد مسافرتی شدند که از شناسه های بیومتریک شناخته شده توسط استانداردهای داخلی و بین المللی استفاده می کردند.

در حال حاضر ایالات متحده از اثر انگشتان دیجیتال و عکس برای بازدیدکنندگانی که نیاز به ویزا دارند، استفاده می کند. عکس چهره به زودی همراه با سیستم بیومتریک بین المللی قابل همکاری که توسط سازمان بین‌المللی هواپیمایی بین‌المللی به تصویب می‌رسد، مورد استفاده قرار می گیرد.

تعدادی از شرکت ها و سازمان های بزرگ مانند «امریکن اکسپرس» (American Express) ابرشرکت خدمات مالی آمریکایی چندملیتی و اداره پلیس نیویورک از بیومتریک برای تایید هویت کارکنان استفاده می کنند. برخی دیگر مانند شرکت هواپیمایی «کنتیننتال ایرلاینز» (Continental Airlines) از بیومتریک برای کارمندانی که نیاز به دسترسی به مناطق امن دارند استفاده می کنند.

ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و هلند از اقدامات بیومتریک برای شناسایی برخی از مهاجران و بازدیدکنندگان بین المللی استفاده می کنند.

کانادا از بیومتریک در برنامه CANPASS خود برای مسافران پر رفت و آمد استفاده می کند.

مزایا و معایب بیومتریک چیست؟

وزارت امنیت داخلی آمریکا می گوید که انگشت نگاری دیجیتالی سیستم ورود و خروج به کشور را کارآمدتر می کند. قبل از اجرای سیستم اسکن انگشت، فقط نام و داده های بیوگرافی با پایگاه داده های مشکوک به تروریست ها یا جنایتکاران بررسی می شد. انگشت نگاری مقایسه هویت را با لیست مورد نظر آسان تر می کند.

امنیت داخلی همچنین می گوید: باشناسه های بیومتریک عملا غیرممکن است که در صورت سرقت یا کپی مدارک مسافرتی، شخص دیگری از هویت موجود در مدارک استفاده کند و خود را به جای فرد دیگری معرفی کند. شناسه های بیومتریک همچنین کلاهبرداری و سوء استفاده از سیستم مهاجرت ایالات متحده را کاهش می دهد.

طرفداران حفظ حریم خصوصی نگران هستند که بیومتریک و پایگاه های داده حاوی مقادیر زیادی اطلاعات شخصی باشد که به احتمال زیاد برای اهدافی فراتر از غربالگری امنیت فرودگاه و اعمال قوانین و مقررات مهاجرت مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین در کنفرانسی در اکتبر ۲۰۰۳ در حمایت از حقوق شهروندی و مهاجرت کانادا هشدار داده شد: «بیومتریک شماری از نگرانی‌های دیگر از جمله حق حاکمیت، ارزش‌های فرهنگی و اخلاق را افزایش می‌دهد».

پایان/ 

https://www.cbc.ca/news۲/background/airportsecurity/biometrics.html?s=۰۸

۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
کد خبر: 12918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =