استیو هانکه: سیاست اقتصادی اردوغان خیانت به مردم ترکیه است

اقتصاددان برجسته آمریکایی از سیاست های اقتصادی «رجب طیب اردوغان» به شدت انتقاد کرد و آن را خیانت دانست.

به گزارش تحریریه، «استیو هانکه» اقتصاددان و استاد دانشگاه جان هاپکینز آمریکا سیاست های ارزی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه را عین بی صداقتی کامل نسبت به مردم کشورش ارزیابی کرد و آن را موجب نابودی لیر و اقتصاد این کشور دانست.

هانکه که مدیریت پروژه ارزهای معیوب را هم در دانشگاه فوق برعهده دارد، در یک پیام توئیتری نوشت:

رئیس جمهوری اردوغان با ایده های دیوانه وار مالی اسلامی خود و تعیین نرخ بهره های پایین و غیرمنطقی لیر (پول ملی ترکیه) را نقره داغ می کند. با این حال او همچنان به مردم ترکیه می گوید نگران نباشید. وقتی صحبت از لیر می شود، خیانت روزانه نام بازی رجب طیب اردوغان می باشد.

هانکه پیشتر اقتصاددان ارشد شورای مشاوران اقتصادی رئیس‌جمهور آمریکا بود و مدیریت برنامه «اصلاح‌گر ارزی» در اقتصادهای نوظهور در دانشگاه محل تدریسش را برعهده داشت. وی چند روز قبل هم در روزنامه «فایننشال تایمز» عنوان داشت اردوغان می خواهد نرخ تورم را پایین نگاه دارد تا رشد تولید ناخالص داخلی کشورش بالا به نظر برسد؛ بنابراین نرخ بهره با فشار پایین نگاه داشته می شود.

وی تاکید دارد علاوه بر همه این رویه ها، اردوغان انگیزه شدیدی دارد تا داده ها را هم پنهان نگاه دارد. وی تصور می کند نرخ بهره بالا باعث تورم می شود و همین امر مقابله با تورم را برای وی سخت می کند.

بر اساس گفته این استاد دانشگاه سیاست های ناکارمد اردوغان موجب شده که حتی طبق آمار ترک‌استات، قیمت ها برای مصرف کننده ترکیه ای در ماه ژوئن دوبرابر شد. ادامه سیاست های رهبر آنکارا باعث تداوم روند افزایشی تورم می شود.

پایان/

۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 13039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =