جزئیات بیشتر از شرکت های آفشور، ابزار پولشویی سیاستمداران فاسد

شرکت آفشور که ابزار سوءاستفاده، کلاهبرداری و پولشویی سیاستمداران و چهره های جهانی است یکی از انواع ساختارهای شرکتی است که در محدوده سرزمینی یک کشور خارجی ثبت می شود اما توسط عاملان تاسیس آن شرکت اداره و در مسیر منافع اقتصادی و مالی آن ها عمل می کند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «گاردین» در زمینه اسناد پاندورا که بزرگترین افشاگری اطلاعات اسرار مالی افراد ثروتمند و قدرتمند جهان را آشکار می کند، آورده است این اسناد اطلاعات میلیون ها سند معاملات شرکت های «آفشور» و دارایی های بیش از ۱۰۰ میلیاردر، ۳۰ رهبر جهان و ۳۰۰ مقام دولتی را فاش کرده است.

معاملات محرمانه و دارایی های پنهان برخی از ثروتمندترین و قدرتمندترین افراد جهان در بزرگترین مجموعه اطلاعات خارج از کشور درز کرده است. اسناد پاندورا، شامل ۱۱.۹ میلیون فایل از شرکت هایی است که توسط مشتریان ثروتمند به عنوان شرکت های «آفشور» استخدام شده اند تا به پناه‌گاه‌های مالیاتی درمناطقی مانند پاناما، دوبی، موناکو، سوییس و جزایر کیمن تبدیل شوند. شرکت آفشور یکی از انواع ساختارهای شرکتی است که در محدوده سرزمینی یک کشور خارجی ثبت می شود در حالی که قرار است این شرکت از خارج از مرزهای کشور میزبان یعنی توسط عاملان تاسیس آن شرکت اداره و مدیریت شود. این شرکت ها دارای منابع ملی محدودی هستند ، قوانین شرکت های آفشور را تصویب می کنند تا از این طریق ثروت و سرمایه وارد کشورشان بشود.

Pandora Papers illustraion

این اسناد فعالیت مخفیانه در این شرکت ها که مربوط به ۳۵ رهبر جهان از جمله روسای جمهور فعلی و سابق، نخست وزیران و سران کشورها را افشا می کنند. آنها همچنین منابع مالی مخفی بیش از ۳۰۰ مقام دیگر دولتی مانند وزیران دولت، قضات، شهرداران و ژنرال های نظامی در بیش از ۹۰ کشور را روشن می کنند.

این پرونده ها شامل افشای اهداکنندگان اصلی به حزب محافظه کار انگلستان هم می باشد و به همین دلیل پیش بینی می شود باعث بروز سوالات دشواری برای «بوریس جانسون» نخست وزیر بریتانیا در زمانی می شود که حزب او برای کنفرانس سالیانه خود تشکیل جلسه می‌ دهد.

نام بیش از ۱۰۰ میلیاردر و همچنین افراد مشهور، ستاره های راک و رهبران کسب و کار در اطلاعات فاش شده وجود دارد. بسیاری از این افراد برای نگهداری اقلام لوکس مانند املاک و قایق بادبانی و همچنین داشتن حساب های بانکی ناشناس از این شرکت های آفشور به عنوان مخفیگاه استفاده می کنند. حتی اطلاعاتی از هنرهایی از آثار باستانی غارت شده کامبوج گرفته تا نقاشی های پیکاسو و نقاشی های دیواری کشیده شده توسط بنکسی در این اسناد وجود دارد.

این اسناد خریدها و تخلفات مالی گسترده و چندصدمیلیون پوندی الهام علیف رئیس جمهوری باکو، خریدهای ده ها میلیون دلاری نخست وزیر چک، خرید املاک و مخارج تونی بلیر نخست وزیر پیشین انگلیس و همسرش را در کنار فرار مالیاتی وی یا پولشویی های مقام های ارشد اوکراین، کنیا و بسیاری از چهره های دیگر را برملا کرده است.

اسناد پاندورا عملکرد داخلی دنیای مالی در سایه را آشکار می کند و پنجره ای نایاب را در زمینه عملیات پنهان اقتصاد آفشور در سطح جهانی پدیدار می کند که برخی از ثروتمندترین افراد جهان را قادر می سازد تا ثروت خود را پنهان کنند و در برخی موارد مالیات کمی بپردازند و یا بدون پرداخت مالیات به فعالیت خود ادامه  دهند.

ادامه دارد...

پایان/

۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 13048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =