بازی کره جنوبی در زمین تحریم آمریکا

کره جنوبی اگر چه شریک تجاری ایران به شمار می رود اما در دوره تحریم ها نشان داده که با پیروی کامل از کارزار «فشار حداکثری» علیه تهران در زمین آمریکا بازی می کند.

به گزارش تحریریه، سیاست متناقض آمریکا در قبال برجام و ایران همچنان ادامه دارد و دولت بایدن در همان مسیری گام برمی دارد که پیشتر ترامپ در آن مسیر قدم گذاشته بود. کاخ سفید اما بجای کاستن از بار تحریم ها و نشان دادن حسن نیت در اجرای توافق هسته ای که یکطرفه از آن خارج شد، دست به دامن شرکای تجاری ایران همچون کره جنوبی شده است؛ کشوری که همسویی آن با ایالات متحده نیز بر کسی پوشیده نیست.

«رابرت مالی» نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور ایران روز پنجشنبه پانزدهم مهرماه با «چوی جونگ کان» معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی، درباره همکاری میان واشینگتن و سئول در مذاکرات مربوط به احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با جمهوری اسلامی ایران، تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش «یونهاپ»، خبرگزاری رسمی کره جنوبی و  به نقل از بیانیه وزارت امور خارجه این کشور، چوی جونگ کان در این گفت‌وگو بر تعهد کشورش در فراهم آوردن حمایت‌های لازم برای ازسرگیری مذاکرات با توجه به اهمیت روابط تهران-سئول تاکید کرده است و رابرت مالی نیز از سئول خواسته برای آغاز دوباره مذاکرات در وین نقشی سازنده ایفا کند.

از نگاه ناظران کره جنوبی اگر چه شریک تجاری ایران به شمار می رود اما در دوره تحریم ها نشان داده که با پیروی کامل از کارزار «فشار حداکثری» علیه تهران در زمین آمریکا بازی می کند. چند روز پیش «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با حضور در نشست خبری با خبرنگاران از اجرای قاطع تحریم‌های فعلی توسط جمهوری کره علیه ایران قدردانی کرد و مدعی شد: این تحریم‌ها تا زمان بازگشت به تعهدات پابرجا خواهند ماند.

همراهی بی چون و چرای کره جنوبی با آمریکا با اظهارات مسالمت آمیز مقامات سئول در تناقض است. چوی جونگ کان که میانه مردادماه به منظور شرکت در مراسم تحلیف حجت الاسلام «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری جدید کشورمان به تهران سفر کرده بود با سیدعباس عراقچی دیدار و در خصوص تحولات روابط دوجانبه و برجام گفت وگو کرد.

چوی با اشاره به سه بار سفر خود به تهران ظرف مدت کمتر از ٦ ماه، آن را ناشی از اراده و خواست دولت کره برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران ذکر و تاکید کرد که دولت کره مصمم است همه تلاش خود را برای حل مشکلات و از جمله رفع محدودیت از منابع ارزی ایران در کره  به کار گیرد.

قدردانی آمریکا از اجرای کامل تحریم ها از سوی کره جنوبی که منجر به بلوکه شدن 7 میلیارد دلار از دارایی های ایران در بانک های کره ای شده، در تناقض با ادعای مقامات این کشور است که مدعی اند تمام تلاش خود را برای رفع محدودیت از منابع ارزی ایران به کار گرفته اند.

از آنجا که کره جنوبی و آمریکا تبانی کرده بودند بجای برگرداندن پول، کالاهای کره ای را به ایران وارد کنند، تهران نیز به آن واکنش نشان داد و مدتی قبل بنا به دستور رهبر انقلاب و ابلاغ آن به وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت واردات لوازم خانگی از کره جنوبی ممنوع شد.

اما آنچه در روزهای اخیر بحث برانگیز شده به موضع گیری «حسین امیرعبداللهیان»‌ وزیر خارجه کشورمان برمی گردد که گفته است: «به وزیر خارجه کره جنوبی گفتم بچه‌های ما در خانه سریال کره‌ای می‌بینند و از ما می‌پرسند کره‌ای‌های مهربان در این سریال‌ها همان کسانی هستند که پول‌های ما را نمی‌دهند؟» او همچنین گفت ممکن است صداوسیما بگوید دیگر سریال کره‌ای پخش نمی‌کند.

از نگاه ناظران برخلاف واکنش جدی و سنجیده رهبری، تهدیداتی از این دست که وزیر امور خارجه دولت سیزدهم مطرح می کند بیش از آنکه طرف مقابل را به هراس و تکاپو وادار کند به دستمایه ای برای طنز و تمسخر بسیاری در داخل و خارج از کشور تبدیل شده است.

پایان/

۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 13092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حاج علی محمد آیین IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      0 0
      خوب شما هم به کره ایی ها یی که میخواهند لوازم خانگی را غالب کنند ...بگویید بعلت رعایت تحریم آمریکا نمی توانید از شما لوازم خانگی بخریم