آتش سوزی گسترده در کالاهای وارداتی!

آتش سوزی گسترده ای در کالاهای وارداتی به صورت خرید با دلار 4200 تومانی و فروش به قیمت آزاد ادامه دارد و مسئولان به ادامه این رویه افتخار می کنند.

به گزارش تحریریه، بهترین توصیفی که می توان برای وضعیت واردات با ارز ترجیحی به کار برد آتش زدن منابع کشور است که از سال 1397 آغاز شده و همچنان ادامه دارد. اما مسئولان به این آتش سوزی در گمرکات افتخار می کنند!

مهرداد جمال اورنقی معاون فنی گمرک با حضور در استودیوی خبر 21 جمعه شب شبکه یک سیما گفت:

  1. با توجه به جلسه ستاد تنظیم بازار برای ترخیص اقلام اساسی قرار است ارز ترجیحی مورد نیاز در وزارت جهاد کشاورزی تعیین شود و وزارت نفت و بانک مرکزی برای تأمین ارز این کالاها اقدام کنند تا هم کالاهایی که به گمرک می‌رسد یا دپو شده است، ترخیص شود و هم 10 درصدهایی که به صورت درصدی در گمرک است و نگه داشتیم ترخیص شود و طی یک تا دو ماه آینده دیگر مشکل رسوب در خصوص این کالاها نخواهیم داشت.
  2. امسال 14 و 9 دهم میلیون تن کالای اساسی را ترخیص کردیم و طی این دو ماه این روند 100 درصد افزایش پیدا کرده است و در سال گذشته حدود 12 و 7 دهم میلیون تن را در این مدت ترخیص کرده بودیم.
  3. کالاهای اساسی که ارز ترجیحی به آن‌ها تعلق می‌گیرد صاحبان کالا دغدغه تأمین ارز آن را داشتند.
  4. ما 13 میلیون تن از ابتدای سال به ارزش 7 و 3 دهم میلیارد دلار کالای اساسی را هم به صورت قطعی و هم 90 درصدی ترخیص کردیم که نشان می‌دهد نسبت به سال قبل بیش از 70 درصد افزایش ترخیص را داریم.

درحالی مسئولان با افتخار از تخصیص میلیاردها دلار ارز با قیمت رایگان(ترجیحی یا همان دلار 4200 تومانی) برای واردات صحبت می کنند که قیمت کالاهای مشمول بیش از تورم میانگین بالا رفته و عملا این کالاها از سفره مردم حذف شده است. شرکت های لبنیاتی به دلیل کمبود تقاضا برای شیر اقدام به تبدیل آن به شیرخشک می کنند.

در بودجه سال 1400 به دلیل مخالفت مجلس، اسحاق جهانگیری در اقدامی انتحاری کار را به ورود رهبر معظم انقلاب کشانید و به هر شکل ممکن باعث تداوم پرداخت دلار 4200 تومانی شود تا بازار ایران در سال 1400 به آشوب کامل کشیده شود.

انتظار می رود که دولت رئیسی به سرعت این سیاست ویرانگر را متوقف کرده و حتی یک دلار نیز برای آن پرداخت نکند، اما هنوز علامتی در دولت سیزدهم مشاهده نشده است.

پایان/

۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 13095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =