سیگنال مهم وزیر نفت به قیمت دلار

سیگنال مهم وزیر نفت به قیمت دلار باعث ایجاد تغییر اساسی در روند قیمت ها خواهد شد.

به گزارش تحریریه، درحالیکه همه حواس ها به مذاکرات برجامی دوخته شده و بازار منتظر رسیدن علامت های مثبت یا منفی از سرنوشت دارایی های بلوکه شده ایران در خارج از کشور است، جواد اوجی وزیر نفت سخنان مهمی که قیمت دلار را متاثر می کند بر زبان آورد.

منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور را 55 تا 100 میلیارد دلار هم تخمین زده اند، که نشان می دهد نظام دخل و خرج کشور از چه بی قانونی رنج می برد که حتی به درستی مشخص نمی شود درآمدهای نفتی کشور چقدر است، اما درآمدهای نفت و گاز کشور در سال جاری از 50 میلیارد دلار هم فراتر خواهد رفت.

وزیر نفت درباره فروش نفت گفت: فکر می‌کنم با استفاده از پتانسیل‌های داخلی، ظرفیت‌های خارجی و تنوع قراردادها، خبرهای خوبی در راه است. برای فروش نفت و میعانات گازی راهکارهای متنوع مانند تهاتر با کالا و تهاتر با مشارکت و سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است، این راهکار می‌تواند منابع مالی موردنیاز پروژه‌های عمرانی را تأمین کند.

اگر هدف وزیر برآورده شده و فروش نفت به 2 میلیون بشکه در روز برسد، باتوجه به قیمت جهانی نفت که به 100 دلار خواهد رسید، درآمدهای ارزی کشور فقط در 5 ماهه پایانی سال به حدود 30 میلیارد دلار خواهد رسید که باعث ریزش قیمت دلار خواهد شد.

تهاتر نفت با طرح های عمرانی نیز باعث می شود فشار دولت از روی بازار نیما برداشته شد و تقاضای موثر کاهش یابد که بازهم به معنای کاهش قیمت ها است و نباید از نظر دور داشت که در سال های گذشته و در حالت عادی نیز حدود 90 درصد درآمدهای نفتی کشور صرف ورود کالا شده و ارز به طور مستقیم استفاده نمی شده است.

شواهد نشان می دهد که افزایش فروش نفت و بالا رفتن قیمت های جهانی نفت خام آثار مهمتری نسبت به آزادسازی منابع بلوکه شده ایران بر بازار ارز و قیمت دلار داشته باشد، اما حسگرهای بازار هنوز به این متغیر توجه نکرده است.

پایان/

۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲
کد خبر: 13132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      0 0
      نگو چی گفته بگو اونی که گفتند گفت درسته.